Mediafax.biz Exclusiv

Drăguleanu, Ariston: Piaţa centralelor termice ar trebui să urce, după ce preţul gigacaloriei a crescut, iar reacţia normală ar fi o creştere a debranşărilor

Drăguleanu, Ariston: Piaţa centralelor termice ar trebui să urce, după ce preţul gigacaloriei a crescut, iar reacţia normală ar fi o creştere a debranşărilor

Autor: Andreea Neferu

12.04.2012, 13:01 139

Italienii de la Ariston Thermo au ajuns anul trecut la afaceri de 30 de milioane de euro pe piaţa locală din businessul cu centrale termice, boilere electrice şi panouri solare. Core businessul companiei, centralele termice, care generează 65% din vânzările locale, i-ar putea ajuta să-şi crească afacerile destul de puternic în perioada următoare, în condiţiile în care românii au început în ultimii ani să fie tot mai atenţi la factura la întreţinere, iar după ce guvernul a anunţat că vrea să elimine subvenţiile la încălzire, din ce în ce mai mulţi au decis să aloce 2.000-3.000 de lei pentru a-şi cumpăra o centrală termică. Însă atunci când decid să cumpere un astfel de produs, românii sunt extrem de atenţi pe ce dau banii.

"Românii tind să fie din ce în ce mai informaţi, suntem destul de des contactaţi la telefon pentru a da diferite informaţii. În ţările vestice, clienţii se implică personal mai puţin, instalatorul decide ce centrală va pune, în schimb în România clientul se implică foarte mult. Înainte, oamenii mergeau din magazin în magazin, acum se informează foarte mult de pe internet", spune Cătălin Drăguleanu, director de vânzări în cadrul Ariston Thermo România, filiala locală a grupului Italian Ariston Thermo.

În România există în prezent peste 1,5 milioane de centrale termice de apartament instalate, în contextul în care tot aproape 1,5 milioane de locuinţe rămân în continuare branşate la sistemul central de termoficare. În 2011 s-au debranşat circa 70.500 de apartamente, potrivit statisticilor Ariston. Cifra debranşărilor anuale este încă mică, dar eliminarea subvenţiilor pentru agentul termic ar putea conduce la o creştere semnificativă a vânzărilor de centrale.

Deocamdată însă, Ariston Thermo nu se bazează pe acest lucru atunci când îşi face bugetul pe 2012, deşi speră să-şi crească anul acesta cifra de afaceri cu circa 10%, de la 30 de milioane de euro anul trecut (cifra de afaceri include atât vânzări ale subsidiarei româneşti, cât şi vânzări directe din Italia către distribuitori români - n. red.).

"Nu ne bazăm pe debranşări, ci mai degrabă pe un mix de produse", explică Drăguleanu.

Piaţa locală de centrale termice de apartament a rămas în 2011 la acelaşi nivel ca în 2010, de circa 135.000 de unităţi în volum şi de 75 de milioane de euro în valoare.

"Principalul motiv care a influenţat această evoluţie a pieţei a fost anunţul tardiv al guvernului privind eliminarea subvenţiilor centrale la încălzire, ce a făcut imposibilă debranşarea de la sistemul centralizat de încălzire pentru familiile care şi-ar fi dorit acest lucru", spune Drăguleanu.

Un alt motiv ar fi scăderea nivelului de trai, care a plasat achiziţia unei centrale termice în coada listei de opţiuni a românilor. Totuşi, pentru 2012 reprezentantul Ariston Thermo mizează pe o revenire a cererii, după ce în lunile de iarnă facturile la întreţinere au crescut în medie cu 25-30% faţă de anul anterior. Pe lângă că devin mai economi, românii devin şi mai atenţi la poluare.

"Întâlnim tot mai des tendinţa de aliniere la obiceiurile de achiziţie din ţările vestice. Cumpărătorii locali de centrale se îndreaptă tot mai mult către sistemele în condensare care, dincolo de funcţiile ce aduc un impact redus asupra mediului înconjurător, au avantajul reducerii consumului de gaz cu până la 35%", spune Drăguleanu.

De altfel, Ariston Thermo mizează pe astfel de centrale în condensare (vaporii de apă condensează în schimbătorul de căldură special proiectat eliberând căldura latentă care este recuperată - n. red.), lansând de curând un model de astfel de centrală pentru apartament, la un preţ de 3.590 de lei. În acest moment doar circa 10% din piaţa de centrale termice pe gaz din România este compusă din aparate în condensare, restul revenind centralelor termice convenţionale, proporţie aproape inversă comparativ cu statele vestice.

Businessul Ariston Thermo România a fost generat anul trecut în proporţie de 65% de centralele termice murale, 25% de boilerele electrice, restul fiind vânzări de aparate de aer condiţionat, pompe de căldură şi sisteme solare. "Pentru centrale termice estimăm o cotă de piaţă de aproximativ 33%, în timp ce pentru boilere electrice ajungem la circa 60%. Piaţa de solare este încă la început, evoluţia din ultimii ani fiind strâns legată de programul Casa Verde (prin care românii beneficiază de o subvenţie de până la 6.000 de lei pentru achiziţia unor sisteme de încălzire ce utilizează energie regenerabilă - n. red.)", mai spune Drăguleanu.

Deocamdată însă panourile solare nu sunt un trend pe piaţa locală: puţin peste 26.000 de locuinţe din România erau dotate la începutul anului trecut cu panouri solare, faţă de 30.500 în Slovacia, 77.000 în Cehia sau 164.000 în Polonia. Cu toate acestea, Ariston Thermo estima la finalul anului trecut că această cifră s-ar putea dubla în următorii doi ani, până la 50.000 de sisteme, în condiţiile în care există o cerere în continuă creştere, favorizată şi de prelungirea programului Casa Verde în 2012.

Compania îşi comercializează în prezent produsele, fie că vorbim de centrale termice, boilere electrice sau panouri solare, prin intermediul a 420 de distribuitori, dar şi prin intermediul reţelelor do-it-yourself. Ariston Thermo România are în prezent 29 de angajaţi, după ce anul trecut a mai angajat 4 oameni în echipa de vânzări, "Momentan nu sunt necesare noi angajări", spune Drăguleanu.

Deocamdată compania nu ia în calcul construcţia unei fabrici pe piaţa locală şi aduce produsele de la unităţile de producţie din Italia. Pe piaţa locală de centrale termice, disputată în principal de importuri, mai activează companii precum Baxi, Robert Bosch, Köber, Immergas, Vaillant sau Viessmann. Deşi deocamdată evită să dea estimări concrete privind evoluţia pieţei de centrale termice în 2012, directorul de vânzări de la Ariston Thermo mizează pe o uşoară creştere: "În condiţiile în care preţul gigacaloriei a crescut în multe zone ale ţării, reacţia normală ar fi o creştere a debranşărilor, implicit a pieţei de centrale termice", conchide Drăguleanu.


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO