Mediafax.biz Exclusiv

Dublarea preţului lânii măreşte veniturile fermierilor şi pune presiune pe industria confecţiilor

Dublarea preţului lânii măreşte veniturile fermierilor şi pune presiune pe industria confecţiilor

Autor: Gabriel Razi

15.06.2011, 19:40 251

"Preţullânii a crescut anul trecut aşa treptat de la 1,4-1,5 lei/kilogram,iar acum lâna se dă cu 2,4-2,5 lei/kilogram. Nu ştiu exact de ce acrescut preţul, dar am avut solicitări mai mari", spune crescătorulCornel Şerban din Mediaş, judeţul Sibiu, care deţine 600 deoi.

Anul trecut Cornel Şerban astrâns de la oile sale puţin peste o tonă de lână. În urmacreşterii preţului veniturile din comerţul cu lână i-au crescut dela 1.400 de lei la 2.400 de lei.

Pentru Ioan Şufană, care areaproape 6.000 de oi şi este cel mai mare proprietar de oi dinRomânia, conform datelor Ministerului Agriculturii, veniturile dincomerţul cu lână s-ar putea ridica acum la 36.000 de lei, faţă de21.000 de lei anul trecut.

De cealaltă parte, producătoriiromâni de confecţii nu se gândesc, momentan, la majorări de preţpentru că vânzările sunt şi aşa mici ca urmare a situaţieieconomice care şi-a pus amprenta asupra consumului.

"Preţul lânii a urmat trendulcelorlalte materii prime care au crescut exponenţ ial în ultimele24 de luni. Impactul în preţul final al confecţiilor la nivelmondial este de 10%, dar acest lucru nu s-a reflectat în Româniapentru că în condiţiile actuale ale consumului ne concentrăm pecreşterea productivităţii", spune Romeo Pomponiu, director generalal Steilmann, unul dintre cei mai mari producători de costume de pepiaţa locală cu afaceri de 6,6 milioane de euro şi o reţea deretail de aproape 50 de magazine.

Şi Radu Oancea, director generalal Staro, o fabrică de confecţii din Piatra Neamţ cu afaceri de 3,3milioane de euro, spune că în ultimele 12 luni a resimţit creşteride preţuri de până la 80% pentru firele acrilice, de bumbac saulână, materii prime pe care le foloseşte în fabrică.

"Sunt influenţe şi în zona deconsum de produs finit, se va ajunge la scăderea consumului",explică Oancea.

Presiunea pe preţul lânii estepusă atât de producţia scăzută din Australia, care este şi cel maimare producător la nivel mondial, dar şi de cererea mare dinChina.

În acest an cele 75 de milioane de oi tunsede fermierii australieni vor produce 350.000 de tone de lână brută,conform Woolmark, un institut de cercetare deţinut de o asociaţie aproducătorilor de lână din Australia.

Producţia din prezent este mai mică cu 22%faţă de acum cinci ani, când fermierii australieni produceau450.000 de tone de lână. Spre comparaţie, România are puţin peste11 milioane de oi.

Cel mai mare şeptel de oi este deţinut deChina care are 128 de milioane de oi, în topul primelor zece ţăricu cel mai mare număr de oi nefiind nicio ţară din Europa, conformdatelor Food And Agriculture Organisation (FAO) din cadrulONU.

Proprietarii de oi din România fac bani dincomerţul cu lână, carne şi lapte.

La un efectiv de 1.000 de oi veniturileanuale ale proprietarilor se ridică la 400.000 de lei. Din vânzarealânii produsă de 1.000 de oi rezultă venituri de 70.000 de lei,însă grosul banilor, adică 300.000 de lei, vine în perioadaPaştelui, atunci când se vând mieii.

Anul trecut greutatea medie a ovinelorsacrificate în România s-a ridicat la 19 kilograme, producţiatotală de carne în viu fiind de 112.000 de tone, conform datelorMADR.

Ciobanii români au vândut anul trecutkilogramul de miel cu 15 lei, astfel că rezultă un preţ mediu de300 de lei pentru fiecare miel vândut.

În plus, fermierii mai câştigă şi dincomercializarea laptelui, un litru fiind vândut cu circa 2 lei. Îngeneral, oile crescute de ciobanii români dau în jur de 40 de litride lapte/an, conform Institutului de cercetare şi dezvoltare pentrucreşterea ovinelor şi caprinelor Palas.Astfel, rezultă venituri de 80.000 de leidin laptele produs de 1.000 de oi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO