Mediafax.biz Exclusiv

Fostul director operaţional al Băneasa Shopping City face „curat“ în divizia de fashion a lui Octavian Radu

Fostul director operaţional al Băneasa Shopping City face „curat“ în divizia de fashion a lui Octavian Radu

Autor: Cristina Stoian

09.12.2010, 18:06 156

RafarDistribution Group, divizia de fashion a RTC, a renunţat anulacesta la nouă branduri pe care a reuşit în ultimii trei ani să leadauge în portofoliu, dar care pe timp de criză nu au convinsclientul român, astfel că vânzările diviziei au scăzut cu 25% înacest an faţă de 2009.

Printre brandurile tăiate din portofoliul defashion al RTC se numără Kipling, Mandarina Duck, Olsen sau SacoorBrothers, în timp ce întreaga atenţie a companiei se concentreazăpe Debenhams şi Aldo, singurele mărci rămase pe segmentul deîmbrăcăminte, accesorii şi încălţăminte al grupului.

"Am păstrat în portofoliu doar brandurilecare au confirmat în România, respectiv Debenhams şi Aldo, carereprezentau mult peste jumătate din cifra de afaceri. La Debenhamsavem un motiv foarte serios să investim masiv în brand, întrucâtvom începe extinderea sa internaţională. În rest, am decis săînchidem magazinele sub celelalte branduri. Nu excludem însă, de lacaz la caz, o reluare ulterioară a colaborării cu aceste branduri",a declarat pentru ZF Bogdan Macarie, CEO-ul diviziei.

Bogdan Macarie, 35 de ani, i-a luat locul înaugust Ramonei Stănciulescu, care a coordonat Rafar în ultimiipatru ani, după ce iniţial a fost adus în poziţia de manager dedezvoltare internaţională, în luna mai a acestui an, pentru a seocupa de extinderea Debenhams. RTC a anunţat că RamonaStănciulescu, care până în august a fost CEO-ul Rafar, se află"într-o pauză de business", fiind în concediu de maternitate, fărăsă aibă o dată prestabilită de revenire în afaceri.

Între februarie 2006 şi mai 2010 Macarie alucrat pentru Băneasa Developments, proprietarul Băneasa ShoppingCity şi al galeriei comerciale Feeria, fiind director deînchirieri.

După inaugurarea mallului din nordulcapitalei Bogdan Macarie a ocupat pe rând poziţiile de directorgeneral şi director de operaţiuni al centruluicomercial.

Potrivit declaraţiilor anterioareale reprezentanţilor companiei, cifra de afaceri provenită dinsectorul de fashion în 2008 s-a ridicat la 14 milioane deeuro.

Anul trecut, Ramona Stănciulescu,fostul CEO al Rafar, anunţa că businessul a crescut comparativ cuun an în urmă datorită noilor deschideri, dar că "organic, companiaa înregistrat scăderi de circa 30%-40%, în funcţie de brand şi dezona unde este deschis magazinul". Rezultatele financiare alediviziei nu apar însă pe Registrul Comerţului, Rafar apărând cu ocifră de afaceri pe 2009 de sub jumătate de milion deeuro.

"Activitatea pe această firmă areo pondere foarte mică în operaţiunile diviziei.

Atât operaţiunile Aldo, cât şioperaţiunile Deben hams se desfasoară pe două companii diferite(Aldro şi Debro- n. red.), fiecare dintre ele fiind proprietaradrepturilor de franciză pentru fiecare brand în parte", a precizatMacarie.

Dezvoltare agresivă în anii deboom

Rafar, cea mai activă companie înceea ce priveşte extinderea la nivel naţional în perioada2007-2008, a reuşit să atragă la nivel local circa 14 branduri,după ce iniţial a pornit cu magazinele de îmbrăcăminte şi accesoriiDebenhams. Octavian Radu a început să dezvolte compania după ce s-aseparat de afacerile în care era implicat cu Vicenţiu Zorzolan,mişcare în urma căreia primul a rămas cu magazinele Debenhams, iarcel de-al doilea cu Esprit, Springfield si Woman'Secret.

La sfârşitul lui 2008, RTCajunsese să deţină în România 20 de magazine sub 12 branduri, prinintermediul cărora comercializa îmbrăcăminte şi accesorii pentrutoate categoriile de consumatori. După ce a renunţat la magazinelede lux Balli sau Catwalk, axându-se în special pe branduri pentruveniturile medii şi peste medie, prin preluarea mărcii deîncălţăminte Aldo, la începutul lui 2009, situaţia economică s-aînrăutăţit, cu puternice efecte în afacerileretailerilor.

Debenhams şi Aldo au rezistat celmai bine la criză, după cum au spus anterior oficialii companiei,motiv pentru care în prezent RTC operează opt magazine Debenhams,dintre care unul în Republica Moldova şi patru unităţi Aldo pe osuprafaţă totală de 11.600 mp. Mai mult de atât, începând de anulviitor expansiunea va depăşi graniţele ţării.

Debenhams merge laBudapesta

"Vom deschide un magazinDebenhams în martie, în incinta complexului comercial Westend dinBudapesta, pe o suprafaţă de 2.135 mp. Suntem în discuţii avansatepentru încă două magazine în capitala Ungariei, dintre care unul vafi lansat tot în cursul anului viitor.

În paralel, am demarat discuţiipentru alte magazine în Ucraina, Serbia, Croaţia şi Slovenia",afirmă Macarie, care nu dezvăluie însă data noilordeschideri.

La începutul acestui an, RTC asemnat un nou parteneriat cu britanicii de la Debenhams, în urmacăruia a primit dreptul de franciză pentru 13 ţări din EuropaCentrală şi de Est, în urma promisiunii că în următorii 15 anicompania va dezvolta reţeaua între 75 şi 150 de magazine atâtstradale, cât şi în cadrul centrelor comerciale, în aceastăzonă.

"Pentru orice companie, extinderea pediverse pieţe înseamnă diminuarea riscului.În momentul de faţă noi depindemdoar de piaţa românească şi de realităţile ei. Sigur că aceastăextindere înseamnă şi adaptarea propriului produs laparticularităţile fiecărei pieţe în parte, însă conceptul Debenhamseste foarte uşor adaptabil, ca dimensiune de magazin, ca şi gamă deproduse, respectiv preţuri", este de părere CEO-ul companiei, carepune accent pe variaţiile cu mult mai mici decât cele înregistrateîn România, în noua sa strategie de expansiune.

Magazinele vor avea minimum 1.700mp.

"Cu cât suprafaţa este mai mare,cu atât posibilitatea de a include mai multe departamente, celepentru bărbaţi, femei, cosmetice, produse pentru casă sau cafenele,este mai mare".

Compania va continua astfel săasocieze numele magazinelor de îmbrăcăminte cu cel al unorcafenele, tendinţă începută la nivel local, când pentru costuri câtmai mici a organizat cornere speciale în magazinele Debenhams sauîn librăriile Diverta pentru cafenelele Cup & Cino.

Minus 25% lavânzări

Care este însă motivul pentrucare strategia de business a lui Octavian Radu arată astăzi completdiferit decât cea prezentată până anul trecut?"2010 a fost pentru noi un an mai slabdecât 2009, înregistrând o scădere în vânzări de aproximativ 25%.În România a fost foarte important impactul emoţional la nivelulpopulaţiei. Dacă luăm în discuţie creşterea economică anterioară,România a "căzut" de foarte de sus, diferenţa dintre realităţileeconomice din 2008 şi cele din 2010 fiind una uriaşă, lucru ce acondus la un disconfort mental la nivelul consumatorului. Scădereade consum a fost mai puţin resimţită în ţări cu fluctuaţiieconomice mult mai mici, ca Austria sau Ungaria".

În prezent, pe lângă Rafar DistributionGroup, companie a cărei activitate are o pondere foarte mică înoperaţiunile diviziei, există alte două companii, înregistrate înoctombrie 2009, Debro Holding şi Aldro Retail, prin care sedesfăşoară operaţiunile Debenhams şi ale Aldo.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24