Mediafax.biz Exclusiv

Mahu, La Mama: Centrul vechi nu poate „trăi“ doar cu restaurante şi cafenele. E nevoie şi de retaileri

Mahu, La Mama: Centrul vechi nu poate „trăi“ doar cu restaurante şi cafenele. E nevoie şi de retaileri

Autor: Cristina Rosca

18.05.2011, 18:25 427

"Nu se simte orevenire a consumului.Perioada următoare este una în care românii îşi vor puneordine în gânduri."

Mahu crede că "ei trebuiesă îşi dea seama că dacă în trecut cheltuiau pe credit, punându-şibaza în câştigurile viitoare, acum trebuie să se limiteze la sumape care o au în buzunar".

Proprietarul La Mama explică faptul căromânul trebuie să înveţe că dacă are posibilitatea financiară săîşi cumpere o maşină de 10.000 de euro, nu trebuie să facă un efortsă achiziţioneze una de 40.000 de euro, pentru că ratele la bancăîi vor dezechilibra bugetul.Mai mult, maşina nu este nici măcar a sa, ci a bănciisau a societăţii de leasing.

"Se va vedea dacă am învăţat ceva dinaceastă criză atunci când vom avea iar banii din perioada deboom.Vom vedeaatunci dacă mai facem aceleaşi greşeli consumând în special pecredit."

Consumul a scăzut în 2010 cu 5,3% şi trendulnegativ a continuat şi în acest an, în primul trimestru declinuldepăşind din nou 5%. În perioada de boom consumul avansa cu peste10%.

Ce a fost şi unde s-aajuns

Mahu îşi aminteşte că în perioada de boom unromân mergea la restaurant şi comanda felul unu, felul doi şi vinşi lăsa jumătate pe masă. Omul de afaceri, cu o experienţă de 12ani în acest business, a pus bazele lanţului de restaurante La Mamaîn 1999 împreună cu Dragoş Petrescu, care după şase ani a cedatpartea sa şi a decis să continue singur, cu o altă reţea - CityGrill.

După ce a intervenit criza financiară, piaţarestaurantelor a scăzut cu 30-50% atât în 2009, cât şi în 2010,potrivit lui Mahu, care nu oferă o valoare totală a pieţei pentrucă "nu se poate face o evaluare reală în condiţiile în care 95% dinpiaţă este neagră sau gri". El vorbeşte de o stagnare în 2011, care"ne va permite să ne facem planuri".

În ceea ce priveşte afacerile sale, Mahusperă la o creştere de circa 10 procente a afacerilor.

Businessurile sale, respectiv 7 restauranteLa Mama, trei cafenele Cafepedia şi un pub Charlatans, au avut anultrecut venituri de circa 7 milioane de euro, similare celor din2009. Cel mai bun an a fost însă 2007, pentru că a fost o perioadăpropice investiţiilor.

"În acel an am muncit pentru proiectele defranciză care au intrat în stand-by în 2008. Tot atunci am cumpăratşi un imobil pe Lipscani. Aveam dorinţa să răsturnămlumea."

La finalul lui 2007, după ce a tras linie,compania Trotter Restaurant, sub care operează toate proiectelesale, obţinea afaceri de circa 8,5 milioane de euro şi un profitbrut de 85.000 de euro.

Deşi în perioada de boom existau ani în caredeschidea două sau mai multe unităţi, în timp de criză ritmul aîncetinit.

"Anul 2010 a fost singurul când nu amdeschis nimic. În cei doi ani anteriori am deschis câte ocafenea."

Reluarea investiţiilor

Anul acesta omul de afaceri, care s-a lansatîn businessul cu restaurante acum mai bine de un deceniu, areplanuri mari. Pentru prima dată intră în centrul vechi, principalulpol de atracţie pentru jucătorii de pe piaţa restaurantelor. Mahuva deschide în iunie un restaurant La Mama pe Lipscani, în loculmagazinului de îmbrăcăminte Dika. În apropiere, unde deţine oclădire pe care în prezent o renovează, va deschide o terasănonstradală şi un pub. Toate în această vară.

Valoarea totală a investiţiilor se ridică lacirca un milion de euro. Tot în 2011 ar putea oferi o franciză LaMama, însă nu dă mai multe detalii pentru că încă nu există nimicfinalizat.

"Deşi deţineam clădirea din centrul vechi depatru ani, nu ne-am apucat de recondiţionare până acum deoarecezona Lipscani a fost plină de tranşee şi nu a fost suficient dedezvoltată. Nu merita să o consolidăm dacă nu aveam să ne bucurămde ea."

Primul care şi-a făcut curaj să intre încentrul vechi a fost Dragoş Petrescu, în urmă cu cinci ani. Eldeţine acum mai multe unităţi aici, printre care restaurantul CityGrill, barul Cantina Sports Bar şi şaormeria Bundetot.

Noul centru vechi

Deşi în prezent în centrul vechi existăpeste 100 de localuri, care primesc în fiecare zi lucrătoare 60.000de persoane şi peste 100.000 în weekend, Mahu spune că "centrulistoric este folosit doar la 30% din capacitate".

El adaugă că pentru a-şi atinge potenţialulmaxim acesta nu poate să rămână doar cu restaurante şicafenele.

"Trebuie să intre şi retailerii şi alţijucători din servicii.Asta se va întâmpla însă în următorii 3-5 ani."

Noi jucători vor fi atraşi de faptul căbusinessurile din această zonă vor creşte în 2011 într-un ritmsimilar celui de anul trecut. În 2010 businessul generat de centrulistoric al Capitalei a fost de 150 de milioane de euro.

Principala problemă pentru această zonă,crede el, este faptul că 99% din clădiri nu sunt consolidate. Încentrul vechi există un număr mare de proprietari de clădiri.Acesta ar putea fi un alt inconvenient pentru retailerii de modăcare ar dori să deschidă magazine în această zonă.

Cei mai mari jucători, precum Inditex şiH&M, caută de regulă spaţii de câteva mii de metri pătraţi, iarspaţiile din centrul vechi au de regulă doar câtevasute.

Un alt impediment îl reprezintă chiriilemari. Totuşi marii retaileri din fashion poartă deja discuţii cuproprietarii din centrul vechi, potrivit consultanţilor dinpiaţă.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24