Mediafax.biz Exclusiv

Şeful P&G România: Experienţa altor crize ne-a ajutat să creştem chiar dacă economia scădea

Şeful P&G România: Experienţa altor crize ne-a ajutat să creştem chiar dacă economia scădea

Autor: Cristina Rosca

22.09.2011, 11:23 237

Primele opt luni din an au fost în linie cu estimările noastre şi mai bune în termeni de afaceri decât aceeaşi perioadă a lui 2010.

Mai mult, cred că vom termina anul acesta pe plus. Despre creşterea businessului tot ce pot să spun este că va fi sub 10%", a spus Sotirios Marinidis, care conduce operaţiunile din România ale Procter & Gamble de la 1 iulie 2009.

Pe o piaţă unde consumul a continuat să scadă cu peste 5 procente în primele şase luni ale anului, Marinidis spune că lucrurile merg în direcţia corectă pentru domeniul unde P&G activează.

"Consumul îşi revine încet, piaţa (de bunuri de larg consum nealimentare, n.red.) în acest an urmând să crească în volum cu mai puţin de 5%. Consumul este legat de evoluţia macroeconomică, deci nu cred că se va reveni la nivelul din perioada precedentă crizei".

Experienţa altor crize

Despre anul anterior el spune că a fost unul dificil, însă compania a reuşit să îşi crească businessul cu 7 procente, până la 300 mil. euro, şi să obţină un profit de 9 mil. euro. "P&G are o istorie lungă în spate şi am trecut prin numeroase crize. Avem strategii cu ajutorul cărora să combatem efectele negative ale crizei", explică Marinidis, care lucrează de aproape două decenii în cadrul P&G.

Ca exemplu de strategie el oferă extinderea portofoliului de produse în timp de criză şi lansare de produse noi.

Şeful P&G România spune că în timpul crizei compania a lansat pe piaţa locală o serie de produse, precum Pampers Sleep&Play, capsule gel de la Ariel.

Pe piaţa locală P&G activează pe segmentele îngrijirea bebeluşilor (Pampers), produse pentru îngrijirea femeilor (Always), aparate de ras (Gillette), detergenţi şi produse de îngrijirea locuinţei (Tide, Ariel, Fairy, Bonux), produse pentru îngrijirea părului (Wash&Go, Pantene, Head&Shoulders).

"Pe noi ne-a ajutat şi faptul că avem un portofoliu larg de produse - care se adresează tuturor categoriilor de clienţi, că am reuşit să reducem costurile şi să ne întărim portofoliul."

El mai spune că P&G a reuşit anul trecut să îşi majoreze afacerile pe aproape toate categoriile de produse, chiar dacă "consumatorul a fost afectat de situaţia economică. Totuşi, el nu a căutat doar preţul, ci a vrut şi ca produsul să fie bun şi competitiv pe segmentul lui."

Consum uniform

P&G îşi vinde produsele atât în retailul modern, cât şi în cel tradiţional, acesta din urmă contribuind cu 60% la totalul vânzărilor.

"Deşi ponderea retailului modern creşte repede, retailul tradiţional nu va dispărea, date fiind structura geografică şi obiceiurile de consum din România", explică Marinidis, care a mai condus operaţiunile din România ale P&G în perioada 2002-2005.

El a revenit în România în urmă cu circa doi ani. El mai spune că nu diferă consumul din retailul modern de cel din mediul tradiţional.

"În ambele tipuri de comerţ oamenii cumpără atât produse economice, cât şi premium."

P&G lucrează direct cu clienţii din comerţul modern, cu care poartă negocieri anuale. În cazul celor din retailul tradiţional, al jucătorilor de pe segmentul cash&carry şi al celor din en-gross, negocierile se poartă prin intermediul unui distribuitor. Produsele gigantului american ajung astfel şi în mediul rural şi în cel urban.

"Consumul nu diferă semnificativ în cele două medii, toţi românii cumpără produse din toate categoriile, de la economic la premium. O diferenţă între rural şi urban ar putea fi că cei din rural cumpără ambalaje mai mici, însă cumpără aceleaşi produse."

El explică însă că o serie de motive pentru care românii apelează la ambalajele mai mici ar putea fi şi faptul că doresc să testeze un produs sau doresc să schimbe mai des.

Creşte producţia la Urlaţi

P&G produce la nivel local o parte din produsele vândute pe piaţa din România.Compania deţine două unităţi de producţie pe piaţa locală, la Timişoare şi Urlaţi.

La fabrica de la Urlaţi, inaugurată anul trecut în urma unei investiţii de tip greenfield de circa 100 de milioane de dolari, compania realizează produse pentru îngrijirea părului precum Pantene, Head&Shoulders şi Wash&Go.În prezent fabrica produce la 60% din capacitate şi în circa un an s-ar putea ajunge la 100%.

"Creştem producţia în funcţie de cerere", explică Marinidis.În prezent 90% din producţie merge la export, către Rusia, ţările balcanice, Ucraina, ţări din Asia Centrală, Caucaz şi zona baltică.

"O parte dintre aceste pieţe au avut o creştere rapidă, cum este cazul Rusiei. În total, cu ce producem la Urlaţi deservim 300 de milioane de consumatori".

Produsele care nu merg la export (10% din total) sunt destinate pieţei din România.

La Urlaţi lucrează în prezent circa 250 de persoane, şi chiar dacă se va creşte volumul producţiei nu va fi nevoie de noi angajaţi, "fabrica fiind automatizată".

În cazul fabricii de la Timişoara, unde se produc detergenţi de rufe şi vase, 70- 80% merg în regiunea Balcanilor (aici este inclusă şi piaţa din România) şi în Turcia, iar restul la export.P&G a început să producă la Timişoara în 1996 detergentul Bonux.

Între timp gigantul a investit circa 50 de milioane de dolari, pentru ca în prezent, la capacitate maximă fabrica să producă într-o zi cât la începuturi într-un an. Marinidis nu oferă alte cifre privind producţia.

În ceea ce priveşte deschiderea unei noi fabrici în România, Marinidis spune că nu este exclus, însă pentru moment nu există niciun proiect.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24