Mediafax.biz Exclusiv

Şeful Sonae Sierra: Un preţ bun al City Mall este 10 mil.euro, reconfigurarea costă încă 20 mil.euro

Autor: Cristina Cuncea

16.06.2011, 16:14 378

"Deşi are o locaţie bună, City Mall are o arhitectură care nupermite modificarea structurii interioare. Eu îl văd trasformatîntr-un centru de proximitate, la parter cu un supermarket, laetajul unu cu o zonă de servicii, iar la doi cu o zonă de fashion.Problema ar rămâne etajul trei, unde este zona de food, caretrebuie revitalizată. În opinia mea, un preţ corect pentru acestproiect ar fi de zece milioane de euro pentru că mai este nevoie decirca 20 de milioane de euro pentru a-l reface. Înseamnă 30 demilioane de euro, buget cu care construieşti un proiect de lazero", a declarat agenţiei MEDIAFAX, şeful operţiunilor din Româniaale Sonae Sierra.

În opinia sa, City Mall este "un proiect foarte interesant",având în vedere că acesta a fost achiziţionat în 2006 cu peste 100milioane de euro, iar acum nu poate fi vândut nici la 25 demilioane de euro.

City Mall, amplasat în zona Eroii Revoluţiei, a intrat înfaliment anul trecut. Firma care îl deţine,Victoria Holding (partea fondului australian de investiţii APN European Retail Trust), nua putut rambursa creditele contractate pentru achiziţia mall-ului,în 2006, în sumă totală de peste 41 milioane de euro. Lichidatorula încercat de patru ori să-l vândă la licitaţie, iniţial cu 33milioane de euro, iar preţul a fost redus treptat până la 23,58milioane de euro, dar fără succes în rândul investitorilor.

Sonae Sierra va începe în zilele următoare lucrările la mall-ulAdora din Craiova, primul proiect construit de la zero pe piaţalocală de către investitorii portughezi. Centrul comercial esteînchiriat în proporţie de 40%, iar 20% în ultima fază de negocierea contractelor. Mall-ul va avea o suprafaţă închiriabilă de 59.000metri pătraţi, 190 magazine şi 1.900 locuri de parcare.

Investiţia în proiect se ridică la 111 milioane de euro, dincare 50-60% Sonae Sierra intenţionează să îi împrumute de labănci.

"Suntem în discuţii avansate cu băncile. Aş fi vrut să semnămînainte de vacanţă de vară, dar luna septembrie este un termen mairealistic. Investiţia se ridică la 111 milioane de euro şi aşa cumse practică pe piaţa locală 50-60% vrem să luăm de la bănci.Finanţarea este încă o mare problemă în România, băncile nu vor sădea credite", a adăugat Ingo.

El crede că proiectul din Craiova va avea succes având în vederecă zona a devenit foarte atractivă pentru investitorii străini, maiales pentru cei din sectorul auto.

"Fabrica Ford va atrage o serie de alţi furnizori, unii cautădeja locaţii. În general, numărul locurilor de muncă pe care îlcreează o fabrică de automobile este dublat de cel din cadrulfurnizorilor care se localizează în jurul uzinei respective. Acestlucru este benefic pentru noi pentru că retailerii sunt maiinteresaţi să deschidă magazine în Craiova", a afirmat Nissen.

Sonea Sierra a intrat pe piaţa locală în 2007 prin achiziţiaunui mall în Râmnicu-Vâlcea şi mai deţine un teren la Ploieşti. Deasemenea, compania urma să dezvolte în parteneriat cu firmairlandeză Caelum proiectul ParkLake din Bucureşti.

"Proiectul din Ploieşti va rămâne în stand-by o perioadă mailungă de timp. În ceea ce priveşte centrul comercial Park Lake,suntem încă în proiect, negociem cu partenerul nostru, pentru căeste nevoie de o sumă foarte mare de bani, iar finanţarea estedificil de obţinut. Cu noi sau fără noi, construcţia acestuiproiect va începe anul viitor sau poate anul acesta", a spusNissen.

Grupul de investiţii Caelum Development a anunţat în februariecă va începe în luna iulie construcţia ParkLake Plaza, dincartierul Titan din Bucureşti, investiţie estimată la 250 milioanede euro.

Reprezentantul Sonae Sierra apreciază că piaţa românească arecel mai mare potenţial de dezvoltare din Europa Centrală şi de Est,având în vedere prognozele macroeconomice ale instituţiilorfinanciare externe.

"Polonia este aproape saturată, iar Cehia este încă o piaţăatractivă în regiune. Mai sunt şi alte pieţe cu potenţial, darniciuna de mărimea României", a adăugat Nissen, menţionând căacesta este unul dintre motivele pentru care compania încă doreştesă investească în România, chiar şi la cinci ani de la intrarea pepiaţă.

Pe de altă parte, Nissen explică că experienţa de cinci ani pepiaţa românească a ajutat compania să formeze o echipă puternicăcare este pregătită acum să dezvolte primul proiect.

"Pentru a dezvolta ai nevoie de experienţă în termeni deînchiriere, marketing, arhitectură, dezvoltare. Pentru a antrena oastfel de echipă ai nevoie de circa cinci ani. Unul dintre cel maiimportant activ al nostru sunt angajaţii, deşi a fost scump pentrucă nu am concediat pe nimeni pe perioada crizei", a mai spusNissen.

Sonae Sierra deţine 49 de centre comerciale în Portugalia,Spania, Italia, Germania, Grecia, România şi Brazilia. Compania aretrei proiecte în construcţie şi şapte proiecte noi în diferite fazede finalizare în Portugalia, Italia, Germania, Grecia, România şiBrazilia şi administrează peste 2,2 milioane metri pătraţi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO