Mediafax.biz Exclusiv

VIG s-a hotărât: uriaşul născut din cea mai mare fuziune din asigurări va lua numele Omniasig

VIG s-a hotărât: uriaşul născut din cea mai mare fuziune din asigurări va lua numele Omniasig

Autor: Ciprian Botea

19.09.2011, 19:22 300

Numele viitoarei companii va fi Omniasig deoarece am făcut un studiu de piaţă şi a reieşit că acesta este brandul mai puternic.

Planul de fuziune este aproape gata şi va fi transmis spre aprobare Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor (CSA). Vrem ca întregul proces să se încheie până la sfârşitul primului trimestru al anului viitor", a declarat într-un interviu pentru ZF Artur Borowinski, noul director general al Omniasig.

Aceasta este prima ieşire publică a unui oficial Omniasig în care apar dezvăluiri privind procesul de fuziune iniţiat de grupul austriac. Toată lumea se întreba până acum care va fi numele viitoarei companii şi cine va prelua conducerea Omniasig după plecarea în această vară a lui Constantin Toma, unul dintre cei mai puternici şi mai longevivi executivi din asigurări.

Austriecii au investit peste o jumătate de miliard de euro pe piaţa din România, ajungând la un portofoliu de patru mari branduri locale, iar decizia de a fuziona cele două companii a fost surprinzătoare, în condiţiile în care VIG a reconfirmat constant strategia sa multibrand. Managerul polonez afirmă că nu au fost stabilite toate detaliile fuziunii, astfel că deocamdată nu se cunoaşte numele celui care va prelua conducerea companiei.

Noul şef al Omniasig, care aşteaptă încă avizul CSA pen tru a-şi prelua oficial atribuţiile, a precizat însă că mandatul său nu este limitat la procesul de fuziune dintre cele două companii şi că el va rămâne o perioadă mai lungă în România.

Borowinski, 38 de ani, a venit la conducerea Omniasig luna trecută după plecarea lui Constantin Toma, care deţinea funcţia de director general încă din 1995. Toma a plecat de la Omniasig în luna iulie pentru a se ocupa de propria afacere în asigurări - compania Platinum. Surse din piaţă afirmau că Toma ar fi părăsit compania din cauza unor neînţelegeri cu acţionarul majoritar, dar Borowinski respinge această ipoteză.

"Nu a fost nicio presiune din partea VIG pentru ca domnul Toma să plece. A fost decizia sa.Este într-adevăr ceva unic să fii director executiv al unei companii timp de 16 ani." Şeful Omniasig a avut şi anterior contact cu piaţa locală, anul trecut fiind numit membru în consiliul de supraveghere al tuturor companiilor deţinute de Vienna Insurance în România. Pe lângă Omniasig, BCR Asigurări şi BCR Asigurări de Viaţă, austriecii mai controlează pe plan local Asirom, al patrulea jucător din asigurări după primele subscrise în primul semestru.

De ce s-a schimbat strategia?

Borowinski susţine că decizia austriecilor de a fuziona Omniasig cu BCR Asigurări s-a datorat faptului că cele două companii operau pe acelaşi segment de piaţă şi că aceştia nu vor renunţa complet la strategia multibrand pe care au aplicat-o în toate ţările din regiune.

"E natural să existe fuziuni pe o piaţă în care o companie deţine mai multe branduri.

Multe companii şi-au schimbat strategia pe timp de criză. Avem o situaţie cu totul diferită acum, iar noi am decis să începem consolidarea în anumite zone, chiar dacă nu renunţă m la strategia multibrand." Borowinski estimează că economiile de costuri pe care grupul austriac le va obţine după această fuziune se ridică la circa 10 mil. euro pe an. Referitor la Asirom, el spune că intenţia VIG este de a o păstra ca entitate separată, chiar dacă anumite procese vor fi comune.

Daunele, de exemplu, sunt gestionate atât pentru Omniasig, cât şi pentru Asirom de către o singură companie - Claim Expert.

Austriecii au investit peste o jumătate de miliard de euro pentru achiziţia şi dezvoltarea companiilor locale, dar au recuperat numai o mică parte din această sumă. Omniasig este una din puţinele companii de asigurări care au obţinut profit în mod constant, dar BCR Asigurări şi Asirom au avut pierderi de zeci de milioane de euro în ultimii ani şi abia în 2010 au reuşit să obţină profit.

"VIG a fost satisfăcută de evoluţia Omniasig de la preluare (în anul 2005 - n.r.) şi până în prezent. E foarte uşor să critici modul în care a fost administrată o companie. E ca scrierea unei cărţi: nu toată lumea poate să scrie o carte, dar toată lumea poată să o citească şi să spună că nu este bună."

Unu plus unu fac doi?

Şeful Omniasig se aşteaptă ca noua companie să piardă cotă de piaţă în primul an, scăderea volumului de afaceri fiind estimată la 10-15%, dar mizează pe recuperarea cotei de piaţă ulterior.Afacerile Omniasig sunt estimate la 800-900 milioane de lei anul acesta, în scădere de la 916 milioane de lei în 2010.

El consideră că întreaga piaţă de asigurări va înregistra un declin de 10% în 2011, similar cu cel din prima jumătate a anului, şi afirmă că evoluţia de anul viitor depinde în mare parte de dinamica afacerilor pe segmentul de răspundere civilă auto (RCA), care deţine peste o treime din piaţa asigurărilor generale.

Scăderea de anul acesta a pieţei este cauzată în bună măsură de războiul preţurilor pe care asigurătorii l-au declanşat la începutul acestui an, când tarifele au scăzut cu 15-20%.

"Noi am început deja să creştem tarifele la RCA şi vom continua acest proces. Se creează o presiune foarte mare pe acest segment în condiţiile în care încep să crească daunele nepatrimoniale. Vrem să creştem mai mult pe alte segmente, inclusiv property şi produse dedicate IMM-urilor."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO