Opinii

George Mucibabici, Deloitte: Schimbarea de mentalitate, episodul 3: lecţiile liderilor

Opinii Top 1000 – Anuar realizat de ZF cu sprijinul Deloitte

George Mucibabici, Deloitte: Schimbarea de mentalitate,...

Poveştile de business ale antreprenorilor români care au ajuns să concureze cu multinaţionale şi să preia poziţia de lider ori să se extindă în afara ţării reprezintă, din punctul meu de vedere, nu doar o temă de reflecţie foarte interesantă şi o sursă de inspiraţie, ci şi un motiv de mândrie pentru noi, românii. Suntem martorii unei schimbări de mentalitate a antreprenorului român.

Dar cine sunt aceşti antreprenori de succes şi care este povestea lor? Din topul celor mai mari antreprenori locali, voi da întâietate doamnelor, aşa că voi împărtăşi din lecţiile pe care le-am învăţat din parcursul grupului de firme Fildas Catena, deţinut şi condus de Anca Vlad.

Relaţia noastră profesională a început în 2001, când activam în Banca Ţiriac. Grupul Fildas avea o cifră de afaceri agregată de circa 30 de milioane de euro anual, cea mai mare parte generată de rulaje prin spitale şi Casa de Asigurări de Sănătate – clienţi care aveau mari întârzieri la plată. Fildas avea nevoie de linii mari şi prelungite de capital de lucru. Aşa că am apelat la orice soluţie corectă pentru a creşte afacerea - finanţam creanţe vechi chiar şi de peste un an, achiziţii pe stoc de medicamente pentru bonusuri de la producători. Şi afacerea a crescut. De la cele 30 de milioane, 60 de farmacii şi 233 de salariaţi în 2000, la circa 1,8 miliarde de euro (valori agregate), 867 de farmacii şi aproape 7.000 de angajaţi azi. Ce traseu! Ce performanţă! Fildas nu a fost singurul grup farma din România. În anii ’90, odată cu renunţarea monopolului statului la import, au apărut mulţi importatori privaţi, însă foarte mulţi au dispărut pe drum - au falimentat ori au vândut afacerea. Fildas, nu. Încet şi sigur, a urcat pe locul întâi, înaintea unor concurenţi finanţaţi de mari fonduri internaţionale. Care e secretul? Iată câteva dintre ingredientele reţetei de succes, aşa cum le-am văzut eu de-a lungul a peste douăzeci de ani.

Lecţia 1: viziune asupra viitorului businessului tău

Anca Vlad a văzut oportunitatea retailului, a realizat că acolo e viitorul. Îmi aduc aminte discuţiile noastre: „George, trebuie să intru în retail, să merg în downstream. Aşa pot face businessul profitabil”. Zis şi făcut. Prima achiziţie importantă, un lanţ de farmacii judeţean.

Lecţia 2: pune totul la bătaie

La momentul finanţării achiziţiei, doamna Vlad trecea prin nişte momente dificile, cu implicaţii în business. Îmi amintesc dezbaterile lungi din echipa de management a băncii privind riscurile şi garanţiile unei astfel de finanţări. Soluţia a fost că Anca Vlad a garantat creditul cu lucrări de artă aparţinând unor artişti români consacraţi, din colecţia ei impresionantă de tablouri şi sculpturi.

Lecţia 3: investeşte cu curaj în viziunea ta

În 2006, în plină efervescenţă de preaderare la UE, eram deja la Deloitte şi doamna Vlad m-a consultat cu privire la o ofertă primită din partea unei prestigioase instituţii financiare internaţionale, care dorea să intre în acţionariatul Fildas şi să finanţeze expansiunea grupului cu credite. Interacţionasem în trecut cu acţionari similari şi observasem şi apetitul extraordinar de finanţare al băncilor, aşa că i-am recomandat să mergem pe o finanţare bancară pe piaţa locală. A fost de acord şi am plecat la drum să obţinem 60 de milioane de euro pentru achiziţionarea de farmacii. În mai puţin de un an, am semnat o sindicalizare mult mai consistentă decât ce ne propuseserăm, de 80 de milioane de euro. Scopul principal, extinderea în retail.

Lecţia 4: luptă cu dârzenie pentru afacerea ta

La scurtă vreme după utilizarea banilor obţinuţi prin sindicalizare, a venit criza din 2008. Indicii de îndatorare faţă de EBITDA au fost ajustaţi peste noapte, iar băncile au fost nevoite să ceară returnarea banilor. Din nou pe baricade. De data aceasta, a trebuit să căutăm soluţii cât mai creative, precum vânzarea unor expuneri către alte bănci, cu apetit mai mare de risc, rescadenţarea graficului de rambursare, refacerea tuturor proiecţiilor financiare, schimbarea aranjorului ş.a. Au fost momente grele, cu şedinţe interminabile, unele în ajunul sărbătorilor, parcă menite să ne descurajeze, cu decizii calculate la fiecare pas.

„Ce nu te ucide te face mai puternic”. În 2010, grupul Fildas ajungea la 400 de milioane de euro cifră de afaceri agregată, 1.800 de salariaţi şi 238 de farmacii.

La lecţiile de mai sus aş adăuga generozitatea în artă şi în opere de caritate, păstrarea concentrării pe business şi evitarea ispitelor care apar pe drum.

Astăzi se vorbeşte mult despre Anca Vlad. Eu am avut privilegiul să o cunosc la începutul drumului ei şi să observ cu încântare perseverenţa, hotărârea, ambiţia şi forţa cu care s-a impus ca lider de piaţă în domeniul farma. Şi toate acestea, cu eleganţa, modestia şi seninătatea unei mari doamne. Bravo, Anca, bravo, Fildas-Catena!

George Mucibabici este Preşedinte, Deloitte România

Această opinie a fost publicată în catalogul Top 1.000 cele mai mari companii din România, anuar aflat la ediţia a V-a şi care vorbeşte despre liderii de business din România, companiile care reprezintă 45% din cifra de afaceri totală din economie

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO