Opinii

Opinie Bogdan Staicu: Si totusi, ce urmează? Nimic nu se compară cu ce trăim acum, dar nu înseamnă că ne oprim din gândit. După un minim de activitate urmează întotdeauna decolarea. Ce se prefigurează în retail?

Opinie Bogdan Staicu: Si totusi, ce urmează?  Nimic nu...

Autor: Bogdan Staicu

28.03.2020, 11:35 5561

E foarte linişte la birou zilele astea. Suntem puţini şi vorbim despre ce putem face acum.

Sunt ultimele mele zile în compania unde am început acum 24 de ani şi am crescut de la consultant de vânzări la director executiv. Anul trecut, când am început să-mi pregătesc succesiunea, nu mă aşteptam ca odată cu încheierea mandatului meu să înceapă o nouă ordine pentru toată lumea, nu doar pentru mine.

Nimic nu se compară cu ce trăim acum. Fiecare dintre noi ne temem pentru propria sănătate şi a familiei noastre. Pieţele financiare trec printr-un efect de yoyo. E pentru prima oară când se opreşte tot mapamondul.

Poate că nu am atins încă vârful pandemiei, dar după un mimim de activitate urmează întotdeauna decolarea.

Lucrurile trebuiesc repornite cât mai curând, acolo unde se pot reporni.

Acum o lunăşi jumătate ştiam că trebuie să aduc oameni din afara UE să lucreze în depozite pentru că îmi era greu să găsesc forţă de muncă locală. Azi mulţi oameni vorbesc despre un număr important de şomeri în România. Nu este corect pentru cei care zi de zi vin la muncă. O să trecem împreună prin asta. Cu greu, cu sacrificii, dar vom trece. Fără încurajare, n-o să ne facem decât gânduri.

Îmi amintesc că în 2007-2008 adusesem Mobexpert Office la 45% din cifra de afaceri a companiei. Aveam vârfuri irepetabile pe clienţi unici de milioane de euro. După criza financiară, nimeni nu mai cumpăra nimic. De la apogeu, a trebuit să ne reinventăm şi să găsim lucruri noi de făcut. Am lansat atunci divizia de servicii. Am supravieţuit.

Apoi în iulie 2012, în cea mai grea zi din viaţa mea, după negocieri intense cu mallurile, a trebuit să mă uit în ochii colegilor mei dintr-unul din magazinele noastre şi să le spun că închidem. Le-am cerut atunci să aibă încredere. Am găsit soluţii.

După 24 de ani în retail, ştiu în 30 de secunde ce nu merge într-un magazin. Am învăţat să citesc în cifre, ritmuri şi trenduri lucruri care, poate, altora le scapă. Dar zilele acestea vedem cu toţii că se deschid noi direcţii în online. Ce ieri era o modă astăzi devine un must.

Mulţi dintre noi descoperim un nou mod de a trăi şi lucra de acasă. Învăţăm de la copii noştri viaţa pe Instagram şi Zoom. Sunt multe necunoscute, dar ştim că retailul nu va mai fi la fel. Fiecare dintre noi va fi marcat de ideea că oricând se poate repeta ce trăim zilele acestea.

Nu înseamnă că ne oprim din gândit. Efoturile industriei HoReCa de a reaşeza activitatea în livrări de mâncare direct acasă sunt absolut lăudabile. Îşi onorează aşa promisiunea faţă de angajaţi, furnizori şi clienţi. Sunt companii de tehnologie care lucrează acum, în acest moment, la aplicaţii care să rezolve livrările în comunitate.

Orice ţine de tehnologia aplicată în procesul de vânzare devine acum o prioritate şi va aduce un suflu nou: a experimenta un produs, a afla despre el, a interacţiona cât mai puţin cu altă persoană faţă în faţă sau în apropiere, de la tur virtual până la realitate augmentată. Cum aş putea face toate uşile de intrare în magazine să fie automate? Să nu mai ating butoanele de la lift? Sau să fac un computer să genereze şi miros?

Am crescut împreună cu proprietarul şi echipa o afacere de 250 de milioane de euro, respectată astăzi în toată Europa.

Online-ul a fost singurul subiect despre care eu şi Dan Şucu nu am fost de acord de la început. În 2013 am listat cu de la mine putere compania pe marketplace-ul emag. Mi-a spus atunci că sunt nesăbuit. I-am pus  rezultatele pe masă. Doi ani mai târziu, a devenit cel mai mare avocat al departamentului de online.

Orice companie care activează în retail sau distribuţie fără o prezenţa online puternicăşi cât mai multe procese interne digitalizate, automatizate şi cu cât mai puţină interacţiune umană nu are cum să crească în viitor. Asta vedem azi.

Acele companii care au gradul de automatizare şi digitalizare cât mai mare resuşesc să fie viabile. Acum digitalizarea este un must have. E o chestiune de supravieţuire.

Ne vom întoarce la ce făceam înainte: vom zbura cu avionul, vom avea întâlniri cu partenerii, vom transporta bunuri. E momentul să ne menţinem bunul simţ, inclusiv cel economic. Oriunde am fi în economie, avem în aval şi în amonte furnizori, clienţi şi angajaţi, faţă de care vrem să ne onorăm promisiunile. E momentul să ne uităm cu atenţie la noi idei de business şi să testăm cât mai repede. Chiar dacă greşim opt din zece, două vor premia mai bine decât celelalte.

Am fost, în ultimele săptămâni, să-mi iau la revedere personal de la colegii mei din fiecare magazin, fabricăşi birou. “Îţi mulţumesc pentru ce-ai făcut pentru mine”, mi-au zis mulţi dintre ei. Eu le-am mulţumit. Rolul meu a fost acolo să-i ajut.

Închid 24 de ani din viaţă la Mobexpert cu cifre frumoase de încasări, profitabilitate şi productivitate. Cel mai mândru sunt însă că 34 din cei 60 de colegi direcţi ai mei au mers la studii de business la IEDC Bled Slovenia. Au fost doar în ultimii 4 ani 3 MBA-uri Executive, 3 programe General Manager & Purchasing şi 9 programe pentru tineri manageri, un număr record pentru top managementul oricărei companii din Europa Centralăşi de Est.

Educaţia premiază pe termen lung, dar mai ales acum, când avem nevoie de multă ingeniozitate şi inventivitate.

Am avut în tot acest timp doi mentori: pe tata, campion naţional şi internaţional la marş, de la care am învăţat fair play-ul, şi pe Dan Şucu, antreprenorul căruia îi mulţumesc că m-a format. Am depăşit multe bariere. Mai ales îi mulţumesc pentru ce mi-a propus atunci: să avem o companie la care să poată lucra copiii noştri. Promisiunea de atunci e îndeplinită astăzi. Sunt pregătit pentru următoarea.

 

Bogdan Staicu dezvoltăşi gestionează structuri de retail omnichannel. A construit prezenţa offline şi online a unuia dintre cei mai mari retaileri din România, Mobexpert, de la zero la 250 de milioane de euro, şi a generat creştere inclusiv în condiţii de criză.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO