Opinii

Rescrieţi Codul Fiscal, Codul de Procedură Fiscală şi Legea Societăţilor Comerciale într-un format simplu şi clar, integrat, coerent şi neinterpretabil

Rescrieţi Codul Fiscal, Codul de Procedură Fiscală şi...

Autor: Andreea Paul

22.08.2013, 18:05 1292

[Multe modificari] USL a adus 17 modificări asupra Codului Fiscal, 10 asupra Codului de Procedură Fiscală şi 6 asupra Legii societăţilor comerciale în numai 15 luni de guvernare. Lipsa de predictibilitate a legislaţiei fiscale sufocă mediul de afaceri din România şi sperie investitorii străini. Solicit guvernării USL rescrierea Codului Fiscal, a Codului de Procedură Fiscală şi a Legii Societăţilor Comerciale într-un format final simplu si mai clar, integrat, coerent şi neinterpretabil.

Stabilitatea legislativă este cea mai importantă cerinţă pentru un mediu de afaceri sănătos. România suferă serios din acest punct de vedere. Codul Fiscal şi Codul de Procedură Fiscală au fost modificate de 118 ori, de la intrarea lor în vigoare, în anul 2004 până în prezent (vezi ANEXA 1). Dintre acestea 48 de modificări s-au produs asupra Codului Fiscal şi 70 asupra Codului de Procedură fiscală. Legea societăţilor comerciale a suferit şi ea 36 de modificări din 1990 până astăzi.

Niciodată România nu a excelat la capitolul predictibilitate fiscală, dar acum USL ne-a readus într-o adevărată demenţă fiscală si legislativa. În numai 15 luni de guvernare, executivul condus de Victor Ponta a produs 27 modificări asupra legislaţiei fiscale, din care 17 modificări asupra Codului Fiscal şi 10 asupra Codului de Procedură Fiscală. Adică aproape două modificări făcute în medie pe lună aspura celor două coduri. De asemenea, din cele 36 de modificări aduse legii societăţilor comerciale, în cei 23 de ani de când este în vigoare, şase s-au produs în cele 15 luni de guvernare USL.

Mediul de afaceri nu are cum să respire într-un asemenea corset birocratic şi să ţină pasul cu viteza ameţitoare a schimbărilor operate, fără niciun fel de consultare publică. În asemenea condiţii revolta oamenilor de bussines este de la sine înţeleasă. De exemplu, din cauza lacunelor de formulare, oamenii de afaceri interpretează legislaţia fiscală şi fac impozitarea într-un anumit fel, după care vine un inspector fiscal care are altă părere. Aceste echivocuri trebuie să dispară. În prezent, unui client de bună-credinţă de pe piaţa locală îi este foarte greu să se descurce fără un specialist în fiscalitate. Dar chiar şi aceşti specialişti sunt nevoiţi să citească minimum cinci ore pentru a soluţiona o problemă simplă.

Lipsa de predictibilitate a speriat investitorii. România are nevoie de un cadru legislativ predictibil. Imposibil când produci 27 de modificări asupra legislaţiei fiscale şi 6 asupra Legii societăţilor comerciale în numai 15 luni de guvernare, aşa cum a făcut-o guvernul USL. Efectele nu uimesc. Investiţiile şi consumul scad, şomajul, preţurile şi falimentele cresc, relansarea economică întârzie. România a fost singura ţară din Europa Centrală şi de Est care a ratat intrarea pe un trend pozitiv în atragerea investiţiilor străine directe (ISD) în anul 2012. Scăderea de 11% a ISD-urilor în 2012 faţă de anul precedent a reprezentat minimul ultimilor 10 ani. Mai mult, în primele şase luni ale acestui an ISD-urile şi-au continuat scăderea cu încă 20% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent. Consumul cu amănuntul scade, fiind pe al treilea loc la căderea în UE. Şomajul a atins un nivel record. Veniturile încasate la bugetul public în anul 2013 au fost rectificate semnificativ în jos. Încasările bugetare din impozitul pe profit au scăzut cu 5,5% cu în prima jumătate a acestui an faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent.

Prin urmare, solicit Ministerului Finantelor Publice si Ministerului Justitiei, guvernării actuale, simplificarea si asigurarea predictibilităţii legislative prin:

1.   Aplicarea măsurilor de relaxare fiscală propuse de PDL in 2014: reducerea cotei unice la 12%, reducerea CAS la angajator cu 5 puncte procentuale, creşterea salariului minim la 1.000 de lei şi scutirea de la impozit a profitului reinvestit.

2.     Rescrierea Codului Fiscal, a Codului de Procedură Fiscală şi a Legii Societăţilor Comerciale într-un format final integrat, coerent şi neinterpretabil in cel mult 3 luni. Este aproape imposibil pentru un om de afaceri să parcurgă aceste legi în formatul actual, cu trimiteri la trimiteri şi cu excepţii la excepţii. Aceste legi trebuie sa ramana nemodificate cel putin un an de zile pentru a garanta stabilitatea regulilor de joc.

3.     Respectarea legilor in vigoare de responsabilitate, transparenta si  predictibilitate, deschiderea spre dialoguri constructive cu mediul de bussines, opoziţia şi societatea civilă, pentru crearea unui mediu fiscal confortabil dezvoltarii, investitiilor si crearii de noi locuri de munca.


Andreea PAUL

Prim-Vicepresedinte al PDL,

Deputat de Tara Oasului, Satu Mare

Lector univ. dr. la Facultatea de Relatii Economice Internationale, ASE

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO