Opinii

Roxana Roşca şi Teodor Trandafir, casa de avocatură Filip & Company: Noi reguli privind investiţiile străine în România

Roxana Roşca, associate Filip & Company şi Teodor Trandafir, associate Filip & Company

Roxana Roşca, associate Filip & Company şi Teodor Trandafir, associate Filip & Company

21.04.2022, 10:36 583

Regulile privind examinarea investiţiilor străine în România au fost implementate, iar procedura implică o autorizare prealabilă a acestora. Nerespectarea noilor reguli atrage sancţiuni semnificative ce pot ajunge până la 10 % din cifra de afaceri a societăţilor implicate.

În data de 18 aprilie 2022 s-a publicat în Monitorul Oficial Ordonanţa de Urgenţă nr. 46/2022, care stabileşte cadrul normativ necesar pentru aplicarea în România a Regulamentului (UE) 2019/452 al Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a unui cadru pentru examinarea investiţiilor străine directe în Uniunea Europeană.

În acest sens, ordonanţa stabileşte procedura şi condiţiile în care investiţiile străine directe – ISD - sunt verificate de autorităţile competente înainte de a putea fi implementate efectiv. Astfel, regimul ISD este aplicabil investiţiilor realizate de investitori străini în sectoare de activitate cheie pentru statul român.

Conceptul de investiţie

Regimul ISD se aplică unei game largi de investiţii străine, respectiv:

  • Investiţii străine directe care permit investitorului străin să exercite un control asupra modului în care este administrată întreprinderea locală în care se investeşte.
  • Investiţii noi în active corporale sau necorporale aflate în acelaşi perimetru, strâns legate de (i) demararea unei activităţi, (ii) extinderea capacităţii unei activităţi existente sau (iii) diversificarea producţiei unei întreprinderi.

Investitorul străin (non-UE)

Deşi conceptul de investiţie este unul cuprinzător, regimul ISD se aplică doar acelor investiţii realizate de un investitor străin, respectiv investitorul din afara UE.

Categoria investitorilor străini cuprinde atât (i) persoane fizice care nu sunt cetăţeni UE şi (ii) persoane juridice al căror sediu social se află în afara UE, dar şi (iii) persoane juridice care, deşi au sediul social în UE, sunt controlate de persoane sau entităţi din afara UE.

Domeniile de activitate esenţiale

Sectoarele în care investiţiile sunt monitorizate au fost stabilite prin Hotărârea Consiliului Suprem de Apărare a Ţării nr. 73/2012, respectiv: (i) securitatea cetăţeanului şi a colectivităţilor, (ii) securitatea frontierelor, (iii) securitatea energetică, (iv) securitatea transporturilor, (v) securitatea sistemelor de aprovizionare cu resurse vitale, (vi) securitatea infrastructurii critice, (vii) securitatea sistemelor informatice şi a celor de comunicaţii, (viii) securitatea activităţii financiare, fiscale, bancare şi de asigurări, (ix) securitatea producerii şi circulaţiei armamentului, muniţiilor, explozibililor, a substanţelor toxice, (x) securitatea industriei, (xi) protecţia împotriva dezastrelor, (xii) protecţia agriculturii şi a mediului înconjurător şi (xiii) protecţia operaţiunilor de privatizare a întreprinderilor cu capital de stat sau a managementului acestora.

Unele domenii de mai sus sunt descrise foarte larg şi pot genera prinderea în perimetrul ordonanţei a unui număr mare de operaţiuni, din industrii variate.

Important de menţionat este şi faptul că regimul ISD nu se aplică investiţiilor de portofoliu (investiţii ce presupun dobândirea de active pe pieţele de capital, care nu oferă titularului posibilitatea participării directe la administrarea societăţilor comerciale.

Investiţii având o valoare mai mare de 2 milioane de euro

Pentru a limita, totuşi, impactul reglementării, regimul ISD se aplică doar investiţiilor semnificative, a căror valoare depăşeşte pragul de 2 milioane de euro.

Cu toate acestea, o investiţie străină directă poate face obiectul autorizării ISD chiar dacă nu este depăşit pragul de2 milioane de euro, în cazul în care investiţia este susceptibilă de a afecta securitatea naţională sau ordinea publică. Un astfel de caz ar exista în ipoteza în care, spre exemplu, investitorul străin este controlat de guvernul unui stat non-UE sau investitorul în cauză a fost implicat anterior în activităţi ilegale sau infracţionale.

Procesul de notificare

Înainte de a implementa investiţia, investitorul străin trebuie să înainteze o notificare către Comisia pentru Examinarea Investiţiilor Străine DirecteCEISD şi să obţină aprobarea pentru implementarea investiţiei. Noile prevederi instituie o procedură paralelă celei de autorizare a concentrărilor economice în faţa Consiliului Concurenţei.

Astfel, o notificare separată în legătură cu ISD va trebui transmisă chiar şi în ipoteza în care investiţia reprezintă o concentrare economică ce trebuie notificată Consiliului Concurenţei.

Ulterior primirii notificării, CEISD va emite un aviz fie (i) de autorizare a investiţiei, (ii) de autorizare condiţionată a investiţiei (caz în care va fi necesară asumarea unor angajamente) sau de (iii) interzicere a investiţiei. În ultimele două cazuri, avizul CEISD este doar unul consultativ, Guvernul României fiind cel care va avea ultimul cuvânt de spus.

Un punct care merită menţionat este posibilitatea CEISD de a solicita informaţii din partea Serviciului Român de Informaţii şi Serviciului de Informaţii Externe în cadrul analizei sale.

Amenzi de până la 10% din cifra de afaceri

Sancţiunile aplicare în cazul nerespectării regimului ISD sunt similare celor aplicate pentru încălcarea regulilor de concurenţă. Astfel, punerea în aplicare a unei investiţii străine directe fără obţinerea aprobării prealabile din partea CEISD, precum şi nerespectarea sau încălcarea angajamentelor asumate în cazul autorizării condiţionate se sancţionează cu amenzi de până la 10% din cifra de afaceri totală mondială din anul financiar anterior sancţionării.

Aceeaşi sancţiune este aplicată şi dacă, în cadrul procedurii, investitorul furnizează informaţii inexacte, incomplete sau care induc în eroare autoritatea (sancţiunea fiind chiar mai aspră decât cea aplicată pentru aceeaşi faptă în contextul procedurilor reglementate de Legea concurenţei).

De când se aplică?

Deşi ordonanţa se aplică inclusiv investiţiilor aflate în faza de implementare (spre exemplu, investiţii aflate încă în etapa de antecontract), la acest moment, entitatea însărcinată cu aplicarea regimului ISD nu a fost constituită (ea trebuie constituită în termen de 30 de zile de la publicarea ordonanţei). În interiorul acestui termen de 30 de zile (şi având în vedere faptul că nu e posibilă transmiterea efectivă a notificărilor la acest moment), aplicarea amenzilor este şi ea amânată.

În final, deşi încă sunt numeroase etape de parcurs până la aplicarea efectivă a regimului ISD (de la înfiinţarea CEISD şi până la adoptarea regulamentelor de organizare şi funcţionare ale instituţiei), s-a făcut un pas important spre clarificarea cadrului legal de analiză a investiţiilor străine, în special având în vedere contextul geopolitic în care ne aflăm.

Material redactat de Roxana Roşca, associate Filip & Company şi Teodor Trandafir, associate Filip & Company


 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO