Prima pagina

Amadeus, prima victima de calibru a scaderii pietei de electrocasnice

08.12.2004, 00:00 60

Caderea pietei de electrocasnice din acest an face primele victime. Compania Amadeus, a inchis mai mult de jumatate din magazinele sale din Bucuresti, o decizie privind restul magazinelor urmanda fi luata in primele luni ale anului viitor.
"Piata de electrocasnice a scazut puternic anul acesta. Unele dintre spatii erau inchiriate, si acestea nu isi mai justificau existenta. Cand un magazin, care implica anumite investitii, aduce un profit mai mic decat daca ai tine investitia respectiva la banca, decizia de a inchide magazinul este logica", a declarat pentru ZF Laurentiu Postovaru, actionarul majoritar al Amadeus Group Srl.
In aceste conditii, din cele opt magazine care anul trecut au generat o cifra de afaceri de peste zece milioane de euro si un profit net de peste 600.000 de euro, au mai ramas mai putin de jumatate. In prezent, locatiile unde functioneaza magazinele Amadeus sunt in cea mai mare parte aflate in proprietatea companiei.
"Luna decembrie este o luna buna pentru vanzari in domeniul electrocasnicelor. O decizie privind ultimele magazine vom lua insa in luna februarie a anului viitor, cel tarziu", adauga Postovaru. El nu exclude reorientarea investitiilor implicate de reteaua Amadeus catre afaceri de alta natura, cum este cazul celor imobiliare sau chiar a productiei.
Miscarea facuta de Amadeus confirma temerile care existau pe piata de produse electronice si electrocasnice in prima parte a acestui an, privind influenta pe care inasprirea normelor de creditare impuse de Banca Nationala a Romaniei.
De altfel, in primele luni ale anului, creditele de consum, principalul motor al cresterii explozive de anul trecut a pietei de electronice si electrocasnice, au scazut drastic.
Investitiile masive in publicitate si ofertele promotionale tot mai agresive derulate pe piata au reusit sa limiteze caderea, vanzarile incepand sa isi revina la niveluri apropiate de cele de anul trecut.
Potrivit celei mai mari parti a jucatorilor din piata, in acest an vanzarile de produse electrocasnice traditionale, precum frigidere, aragazuri sau orice alt produs din categoria "white goods" (produse albe) vor scadea cu 10-15%.
De aceasta stare de fapt au fost afectate aproape toate retelele de profil de pe piata, in conditiile in care produsele electrocasnice detineau ponderi importante in activitatea lor, ce ajungeau in unele cazuri la 40% sau chiar 50% .
Cum nici piata de "Brown goods", adica produse electronice traditionale (televizoare, sisteme audio) nu a avut un an extraordinar in 2004, vanzarile fiind situate in mare la acelasi nivel ca si anul trecut, lucrurile pareau sumbre pentru companiile din domeniu.
Cu toate acestea, au existat magazine sau retele care au reusit sa inregistreze acelasi nivel ca si anul trecut sau chiar sa isi mareasca vanzarile.
"Secretul" a constat in primul rand in orientarea acestor companii catre produsele din domeniul tehnologiei informatiei si comunicatiilor, adica asa numitul sector IT&C, care la nivelul anului trecut reprezenta ponderi de 5%-10% in totalul vanzarilor.
Calculatoarele personale, cele portabile, camerele digitale, telefoanele mobile si celelalte produse din categoria IT & C au inregistrat in acest an cresteri de pana la 50% fata de anul trecut, ceea ce a permis retelelor de magazine sa compenseze in buna parte scaderea pietei de electrocasnice.
Nu in ultimul rand, o buna parte dintre companiile de pe piata locala si-au extins anul acesta numarul de magazine, ca urmare a planurilor puse la cale inca de anul trecut. Suprafetele mai mari de vanzare au atras implicit vanzari suplimentare fata de anul trecut. In plus, companiile care "ies" bine din acest an, sunt principalele favorite la obtinerea unor castiguri importante in urmatorii ani cand este anticipata o crestere consistenta a pietei cu un ritm de cel putin 10%-15%.
ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO