Prima pagina

Autotrenurile romanesti raman blocate in vami

25.07.2000, 00:00 16



Sute de camioane au continuat si ieri sa stea blocate in vamile romanesti, in urma deciziei de vineri a Uniunii Rutiere Internationale (IRU) de a suspenda valabilitatea carnetelor TIR gestionate de Asociatia Romana pentru Transporturi Rutiere Internationale (ARTRI), din cauza disputelor la nivelul conducerii asociatiei.

IRU Geneva a anuntat ieri Directia Generala a Vamilor (DGV) ca va trimite o delegatie care sa se informeze la fata locului despre situatia creata. De asemenea, IRU sustine ca, daca autoritatile competente din Romania nu sunt capabile sa asigure securitatea necesara desfasurarii in conditii normale a activitatii ARTRI, nu va avea alta solutie, conform reglementarilor internationale, decat suspendarea carnetelor TIR romanesti, in toate partile contractante ale Conventiei TIR.

Pentru a ameliora situatia creata, seful DGV, Nini Sapunaru, a convenit cu reprezentantii celor doua tabere din cadrul ARTRI ca in termen de maxim 30 de zile sa se organizeze noi alegeri pentru conducerea asociatiei, alegeri care vor fi supervizate, pentru a se evita contestarile ulterioare, de reprezentantii DGV.

Sapunaru a raspuns ieri si acuzatiilor ministrului Transporturilor Anca Boagiu - care declarare cu o zi inainte ca DGV a pus in aplicare cererea IRU de suspendare a valabilitatii carnetelor TIR fara a verifica daca ea se justifica. aeful vamilor sustine ca aceste acuzatii sunt nedocumentate: "Doamna Boagiu nu a fost suficient informata despre situatia existenta. Ne-am facut de ras din nou pe plan international".

Continuare in pagina 2

El a adaugat ca, incepand de ieri, camioanele romanesti cu carnete TIR si-au reluat circulatia normala peste granita, aceasta afirmatie fiind insa contrazisa de realitatea de la punctele de trecere a frontierei.

La intrarea in vama Bors erau blocate ieri aproximativ 200 de camioane, sirul TIR-urilor ajungand pana aproape de intrarea in Oradea. Multi dintre soferi asteptau de trei zile sa treaca prin vama. Pentru ca zecile de ore de asteptare nu erau prevazute, soferii stau de multe ori nemancati. De dormit nici nu poate fi vorba, deoarece, atunci cand coloana se misca, chiar cu viteza melcului, trebuie sa fie atenti, altfel alte masini intra in fata.

"Stam aici pe marginea drumului, n-avem nici un fel de conditii, stam langa masini, pazim. Suntem ca ultimii oameni, nu ne baga nimeni in seama", spune cu naduf soferul Ioan Negrea. La randul lui, soferul Costel Erciu exclama: "aefii ne-au intrebat de ce nu iesim, da' de-aseara de cand stam la coada ne-am miscat doar 200 de metri".

Afectate de aceasta criza au fost si firmele straine de transport. Chiar daca acestea nu au avut probleme cu carnetele TIR, eliberate in tara de origine, din cauza cozilor imense de la vama, masinile lor nu pot iesi din Romania.

Gabriele Gentili, sofer italian profesionist, spune ca "pierderile de timp inseamna bani pentru noi. Ca sa parcurgi 2-3 km, pierzi 12-15 ore. Toata cursa este compromisa".

Reprezentantii a doua firme straine de transport au declarat ca, pentru soferii care nu mai pot astepta, exista posibilitatea de a trece mai repede frontiera. Pentru 50 sau chiar 100 de marci germane, acestia sunt condusi imediat, pe scurtatura, catre iesirea din tara. Cei doi transportatori nu au vrut sa-si decline identitatea, temandu-se ca li se vor crea greutati la frontiera.

Criza ar putea lua sfarsit in cel mai scurt timp, mai ales ca ambele tabere din cadrul ARTRI s-au declarat de acord cu propunerea lui Sapunaru. "Este in interesul tuturor transportatorilor sa punem capat acestei dispute", a declarat Ziarului Financiar noul presedinte al ARTRI, Constantin Muraru. La randul lui, Florinel Andrei, fost si actual secretar general al asociatiei, ne-a spus ca si el agreeaza solutia negociata cu seful DGV. De altfel, sustinatorii lui Andrei au organizat ieri, in replica la alegerile de saptamana trecuta convocate de "tabara Muraru", o adunare generala a ATRI, in cadrul careia s-a luat o decizie similara.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24