Profesii

Cat de creativ poti fi pentru a umple golurile dintr-un CV

29.10.2007, 20:02 72

Un nume sonor, un produs bun, o strategie coerenta de business si o marja de profit consistenta obtinuta sunt ingredientele unui CV de succes pe piata europeana a fortei de munca. Daca lipseste unul dintre elemente si rubrica de "experienta profesionala" ramane descoperita, candidatul poate scoate la inaintare rubrica de "aptitudini si competente personale".
"Este important ca pentru a fi jucatori reali pe pietele din Uniunea Europeana sa raspundem presiunii exercitate de acestea asupra nivelului de competitivitate din contextul autohton actual. Iar pentru a fi competitive, companiile trebuie sa fie capabile sa anticipeze schimbarile din interiorul sau exteriorul industriei in care actioneaza", a declarat Vasile Paun, senior partner si fondator al companiei de consultanta si training IntellCompetitiv, in cadrul Conferintei anuale de Intelligence Competitiv - editia 2007.
Conceptul de "competitive intelligence" (IC) defineste un proces de culegere si analiza a datelor si informatiilor despre competitorii, provenind din surse publice, in scopul obtinerii unui avantaj competitiv durabil pe o anumita piata. Eficienta implementarii IC-ului se cuantifica in cresterea veniturilor companiilor care utilizeaza acest concept.
Un studiu realizat de compania de consultanta PricewaterhouseCoopers in 2002, pe un esantion de 405 top-manageri din companii americane cu venituri cuprinse intre 5 si 10 milioane de dolari, arata ca top-managerii care au clasificat informatiile despre concurenta drept "foarte importante" sau "cruciale" au inregistrat in cadrul firmelor pe care le conduceau cresteri de venit de 14,2%, spre deosebire de celelalte companii, unde cresterile au fost de doar 11,8%.
Robert Flynn, fostul CEO si membru al consiliului de conducere al companiei americane din industria alimentara NutraSweet, spune ca segmentul de IC aduce companiei sale cresteri de 50 mil. dolari anual la cifra de afaceri.
Desi piata din Romania se afla in prezent doar in faza de constientizare a necesitatii sistemelor si metodelor de intelligence competitiv, exista companii care au avut curajul sa foloseasca astfel de instrumente strategice. "Investitiile reali-zate la ora actuala pe segmentul de intelligence competitiv in Romania reprezinta 2-3% din bugetele alocate productiei", spune Paun.
Pe piata europeana insa, peste 80% din companiile mari si medii dezvolta si utilizeaza sisteme de intelligence competitiv, detin staff-uri specializate pe acest segment de activitate si platforme IT dedicate activitatii de IC.
Exista strategia, cunoastem regulile jocului de pe piata, insa un business profitabil se defineste si prin prisma omului de la conducere, iar liderul trebuie sa fie creativ, adica sa posede abilitati interpersonale rafinate pentru a fi capabil sa motiveze si sa conduca oamenii spre performanta. "Este important pentru companii sa gaseasca mesagerii potriviti pentru mesajele pe care doresc sa le transmita", a declarat Alexandra Olaru, director de comunicare si resurse umane din cadrul Unilever - Europa Centrala si de Sud, in cadrul primei conferinte de Leadership Creativ organizata in Romania. Insa mesajul trebuie combinat cu creativitatea pentru a putea fi relevant pentru imaginea companiei.
Sintagma de "leadership creativ" (creative leadership) a fost utilizata pentru prima data de H. Smith Richardson, fondatorul Centrului de Leadership Creativ. Richardson a fondat, de asemenea, compania Vick Chemical, producatorul Vicks VapoRub, brand detinut in prezent de compania Procter & Gamble, cel mai mare producator de bunuri de larg consum din Statele Unite.
In Romania, conceptul de leadership creativ abia incepe sa se contureze si sa atraga atentia managerilor. Companii ca Xerox, PepsiCo International, Interbrew sau Eurisko isi trimit directorii, HR-ii sau managerii de dezvoltare la traininguri de leadership creativ, pentru detasarea acestora de mediul de afaceri din care provin si a-i invata sa comunice clar si deschis. "In fiecare zi, imi petrec 80% din timp vorbind cu oamenii. Situatii diferite, create de oameni cu personalitati si cu interese diferite. Rezolvarea cu succes a fiecareia dintre ele sta in abilitatea de a le trata unic, deschis si uman", este de parere Dana Untescu, director de resurse umane in cadrul Xerox pentru Europa Centrala si de Est, Turcia, Egipt, Israel.
In perioada 2006-2007, in Romania, peste 60 de persoane au urmat cursurile de dezvoltare a abilitatilor subsumate conceptului de leadership creativ, organizate de Asociatia Erudio, acestia fiind primele generatii de absolventi ai acestui program, potrivit datelor furnizate de presedintele asociatiei, Cosmin Alexandru.
La inaugurarea primului zbor Virgin transatlantic, Richard Branson si-a scos haina rosie, a transformat-o in covor la intrarea in aeronava si a invitat primii pasageri sa urce. "O minte ascutita, o companie sexy, un barbat foarte bine si multa inconstienta creatoare au stat la baza unui gest care a avut un impact major asupra imaginii companiei", comenteaza Alexandra Olaru.
Strategia la centru si creativitatea la varf contureaza gradul de competitivitate de care o parte dintre companiile romanesti au nevoie pentru a penetra pietele internationale. Fie ca vorbim de intelligence competitiv sau leadership creativ, este evident faptul ca aceste concepte nu au fost pe deplin traduse in limba romana si in mediul de afaceri romanesc. Insa privind inspre vecini vom intreba, vom primi raspunsuri si, in cele din urma, vom invata.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO