Bănci și Asigurări

Cel mai mare cont de private banking la UniCredit a urcat la 21 milioane de euro

Cel mai mare cont de private banking la UniCredit a urcat la 21 milioane de euro

Monica Ionescu, sefa departamentului de private banking al UniCredit Tiriac Bank: "Riscul reputational pentru noi este mult mai mare decat la retail sau corporate si nu dorim asocierea numelui bancii cu eventuale scandaluri. Pe piata circula multi bani astazi, bani obtinuti usor si ne ferim sa acceptam orice client, preferandu-i pe cei care au in spate un business curat."

18.08.2008, 18:46 37

Ionescu afirma ca turbulentele de pe pietele de capital din ultimul an nu au afectat dramatic valoarea portofoliilor aflate in administrare, in conditiile in care abordarea a fost conservatoare in calibrarea investitiilor.
"Desigur, avem portofolii pe bursa locala, care sunt pe minus, insa clientii respectivi nu au probleme serioase la modul 'sunt terminat' din cauza pierderilor, pentru ca au un profil de risc specific, cu toleranta mai mare la astfel de evolutii. Incercam sa-i temperam sa nu mai cumpere, insa unii sunt adevarati jucatori si nu concep sa se opreasca."
Pentru un portofoliu standard de un milion de euro, cu profil de risc mediu, Ionescu ar propune in principiu impartirea sumei in doua - euro si lei, sugerand chiar o pondere de 75% pentru lei, segment care sa includa titluri de stat care permit reglarea lichiditatii in functie de necesitatile clientului.
La un profil de risc mai ridicat, pot fi avute in vedere combinatii intre depozite la termen si plasamente in fonduri de investitii, ceea ce presupune insa pastrarea investitiilor timp de cel putin un an.
In prezent, cel mai mare portofoliu aflat in administrarea departamentului de private banking al UniCredit Tiriac Bank valoreaza circa 21 de milioane de euro, cresterea puternica fata de anul trecut fiind determinata si prin aducerea unor sume suplimentare de catre client.
Monica Ionescu spune ca la jumatatea anului valoarea activelor totale se ridica la circa 250 de milioane de euro, cu aproximativ 50 mil. euro mai mult decat in urma cu un an, in conditiile in care numarul clientilor a urcat la 1.300.
Clientii romani de private banking inca raman pe o gama restransa de plasamente. De exemplu, cererea pentru investitii in metale pretioase este redusa, desi pot cumpara certificate de valoare, nu neaparat lingouri. De asemenea, exista un numar restrans de clienti care investesc in arta. "Nu avem inca o masa critica. Atunci cand este nevoie de consultanta specializata apelam la expertii grupului din Italia."
La capitolul monede, majoritatea investitiilor sunt in euro, desi ponderea in totalul portofoliului administrat de UniCredit a inceput sa scada din toamna anului trecut, spre 60%. Ionescu spune ca pentru unii clienti este interesanta si lira turceasca, pentru diversificarea portofoliului, avand in vedere ca are in spate o piata dezvoltata. In acelasi timp, mai sunt folosite produse structurate pe cosuri de valute din regiune.
In privinta produselor structurate, care au aparut in oferta tot mai multor banci, Ionescu se arata destul de reticenta, considerand ca este esential ca bancherul sa se asigure ca produsul este bine inteles de client.
"Depozitele structurate nu sunt pentru toti, desi castigurile pot fi mari. Trebuie explicate in detaliu riscurile, pentru ca in unele cazuri poate aparea perceptia ca este vorba mai degraba de niste pariuri, asa cum s-a intamplat recent cu produsele lansate de grupul UniCredit pe meciurile de la Campionatul European de Fotbal."
Cele mai folosite sunt depozitele cu optiuni pe cursul leu/euro, clientul putand obtine o dobanda ridicata daca se dovedeste ca are o optiune corecta asupra pietei.
Optiunile pot fi de tipul: "rata de schimb va atinge un anumit nivel", "cursul de schimb nu va trece de o limita aleasa", "cursul de schimb va ramane cea mai mare parte a timpului intre limitele alese" sau "rata de schimb nu va depasi o limita aleasa pana la maturitatea depozitului", "sunt de acord ca, in caz contrar, suma investita sa fie transformata dintr-o valuta in cealalta".
UniCredit inca se bazeaza pe clientii din Bucuresti, insa pana la sfarsitul anului intentioneaza sa-si extinda serviciile de private banking in "capitalele de regiuni" ale tarii.
"Principala conditie este sa gasim oamenii de care avem nevoie."
Ionescu vede un potential substantial de crestere al pietei de private banking, motiv pentru care oamenii cu bani din Romania au inceput sa fie contactati tot mai des direct de reprezentantii unor mari banci elvetiene cu traditie in domeniu. "Cresterile pot fi de 50-60% pe an."
Pentru a accesa serviciile de private banking ale UniCredit sunt necesare active lichide in valoare de 75.000 - 100.000 de euro, insa banca are si alte criterii de selectie.
"Faptul ca detii 100.000 de euro nu te face automat client de private banking, mai ales ca o asemenea suma este destul de la indemana, avand in vedere ca poate fi obtinuta si din vanzarea unei garsoniere. Facem o selectie atenta, ne intereseaza profilul, moralitatea unui potential client. De asemenea, in cazul persoanelor publice facem mai multe evaluari suplimentare, pentru ca riscul reputational pentru noi este mult mai mare decat la retail sau corporate, si nu dorim asocierea numelui bancii cu eventuale scandaluri."
Ea spune ca pe piata circula multi bani astazi, bani obtinuti usor. "Ne ferim sa acceptam orice client, preferandu-i pe cei care au in spate un business curat."
In acest context, afirma ca UniCredit isi extinde serviciile atat cat poate pentru a mentine calitatea. "Poti creste fara probleme daca vrei neaparat, insa ajunge sa sufere calitatea si risti sa pierzi un client chiar interesant doar pentru ca ai vrut volum cu orice pret."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO