Prima pagina

Ramona Brad: Fara incrancenare

Ramona Brad: Fara incrancenare

Ramona Brad: "Stomatologia e mai egoista, esti tu cu tine, deciziile tale, echipa e mai mica. Aici insa am avut norocul sa intru intr-o echipa frumoasa."

08.08.2008, 22:57 357

"Se dadeau burse pentru studentii din anii terminali, indiferent de profil, in urma aceluiasi test de la recrutarea obisnuita in P&G (Test Global al Capacitatii Cognitive), plus interviuri", spune ea. Ramona Brad a castigat una din cele 20 de burse, dar in continuare nu avea nicio intentie sa schimbe cariera.
Si totusi... "A fost cumva curiozitatea legata de un alt mediu. Mi s-a paut o oportunitate interesanta, nu avusesem pana atunci nicio legatura cu mediul de afaceri, care era la inceputurile lui la noi, in 1999, iar calculatorul il folosisem de cateva ori". Studentei la stomatologie i s-a oferit o pozitie in departamentul de relatii tehnice externe, format din oameni cu background stiintific care asigurau partea tehnica a produselor si se ocupau de relatia cu medicii.
"Eram in an terminal si era exclus sa lucrez full time, dar au revenit cu varianta part time si am acceptat. Acea perioada, in care am facut ambele lucruri in paralel, cred ca a fost definitorie in alegerile mele." Timp de cinci luni a lucrat dupa schema: pacienti dimineata, cursuri dupa amiaza, P&G pana seara, iar noaptea studiu pentru licenta. "Decizia de a ramane a venit firesc, pe baza modului in care m-am integrat aici fata de cum simteam ca ma integrez in mediul celalalt. Stomatologia e mai egoista, esti tu cu tine, deciziile tale, echipa e mai mica. Aici insa am avut norocul sa intru intr-o echipa frumoasa."
A inceput cu programele profesionale pentru medicii stomatologi, al caror scop e sa convinga comunitatea sa recomande produsele, dar a lucrat si la dezvoltarea de produse, in toate etapele in care e necesar un input tehnic.
"Apoi am intrat full time, mi-am facut si anul de stagiatura, intr-un ritm aproape la fel de nebun, dar am vrut sa fac tot ce trebuia". Departamentul de relatii tehnice externe a fuzionat in 2000 cu cel de relatii publice si cu alte sectiuni de relatii corporate sau guvernamentale, toate unindu-se in interfata companiei cu exteriorul. "In acest moment oamenii din departament au arii de expertiza in toate aceste zone si, in plus, din Romania coordonam activitati ale altor 7 tari din regiune, fiecare cu specificul ei: Bulgaria, Serbia, Muntenegru, Bosnia si Hertegovina, Macedonia, Moldova, Albania".
In 2002 a avut prima experienta multiculturala: Serbia. Trebuia sa dezvolte un departament de relatii externe si a stat cateva luni. "Pana atunci evolutia mea in P&G a fost destul de liniara si fara dificultati majore. Dar contextul din Serbia e cu totul deosebit in regiune si in Europa, as zice. Razboiul a facut ca oamenii sa nu gandeasca planuri pe termen lung si, din punctul nostru de vedere, asta era o problema."
Apoi, a descoperit ce mult conteaza acolo iesitul la masa sau la o bere cu echipa. "Erau mult mai putine femei in business si societatea e mai traditionalista, nu prea le acorda credibilitate, desi sunt eleganti in abordare. Ei se bazeaza mult mai mult pe socializare si au fost chiar momente nostime, cand eu sugeram diverse intalniri intr-un cadru mai formal, iar ceilalti propuneau unul mai informal."
La intoarcere, a continuat sa coordoneze departamentul de relatii externe pentru Balcanii de Vest, dar curand a venit a doua experienta multi-culturala: Londra, in 2005. Acolo a petrecut aproape un an la centrul tehnic P&G. "A fost din nou o experienta extrem de interesanta, m-am mutat intr-un context personal dificil, iar mediul din Anglia, extrem de relaxat si asezat, m-a ajutat mult, a fost un echilibru. Gradul de civilizare si relaxare a fost ce aveam eu nevoie, am devenit in mod clar mai calma si toleranta in anume directii."
I s-a oferit ocazia sa ramana acolo si sa continue pe o cariera tehnica, dar a ales sa se intoarca in tara. " A fost o decizie extrem de usor de luat din punctul de vedere al principiilor mele, pentru ca sunt dispusa sa trec prin experiente diferite, dar cred ca pot sa dau cel mai mult in contextul in care am familia si prietenii aproape." In plus, ce urma sa faca in Romania si in regiune era mult mai divers.
Din august 2007, Brad a preluat conducerea departamentului de relatii externe pentru regiune: Romania, Bulgaria, Serbia, Muntenegru, Bosnia si Hertegovina, Macedonia, Moldova, Albania. "Am o echipa mult mai mare, inainte aveam 5 oameni, acum 12, responsabilitatile sunt altele. Trebuie sa iei in considerare specificul, contextul politic. Cel mai mult imi place lucrul cu oamenii, provocarea mea majora fiind cresterea lor in companie. Partea aceasta devine din ce in ce mai importanta, iar managerii sunt din ce in ce mai mult stimulati in directia grijii accentuate pentru cresterea oamenilor. Eu ma straduiesc sa fac interactiile foarte frecvente, pentru a intelege omul, a intelege aspecte personale si a nu creste presiunea in momente dificile".
Cum se impaca un stomatolog cu mediul de afaceri? Ramona Brad se considera o femeie "in (nu de) afaceri" si are o teorie despre studii: "Facultatea nu trebuie sa iti limiteze optiunile. Mentalitatea a fost ca studiile iti limiteaza optiunile, ca trebuie sa faci ceea ce decizi la 18 ani. Dar in momentul acela nu poti sa spui cu certitudine ce vrei sa faci toata viata. Studiile iti deschid orizonturi, te ajuta sa capeti acea flexibilitate si siguranta de sine care iti permite sa faci alegeri".
Acum simte ca e acolo unde voia sa fie. "Cred ca realizarea mea cea mare e ca nu m-am incrancenat sa obtin ceva intr-un anume interval. Iar asta e ce mi se pare diferit la generatia de azi, care e mai grabita si nerabdatoare. Noi eram un pic mai dispusi sa dovedim ca meritam sa ajungem undeva. Acum s-a schimbat in bine deschiderea, faptul ca tinerii au mai multe optiuni. In rau poate ca s-a schimbat entuziasmul cu o incrancenare. Vreau sa le arat ca lucrurile evolueaza firesc, daca te concentrezi pe ce iti trebuie, nu pe scopul final. Totul cere timp. De fapt, ce am urmarit eu este echilibrul pe care ti-l da senzatia ca ai facut ce trebuie sa faci".
Chiar cand planuieste o vacanta, face o analiza a ceea ce simte. "Au fost momente cand am simtit nevoia de explorare, aventura, locuri exotice, si atunci am fost in Africa de Sud sau Republica Dominicana, dar am avut nevoie si de vacante in care sa nu fac nimic si atunci am ales Grecia, Spania. Sunt foarte aproape de inima mea locurile 'exotice', foarte departate, in care simti ca te rupi complet de lume."
Republica Dominicana a impresionat-o, pentru ca "oamenii sunt mult mai deschisi, foarte veseli. Poate veni si din faptul ca nevoile lor de baza nu sunt sub semnul intrebarii, sunt asigurate de ce le ofera natura si atunci intreaga lor abordare e cumva legata de socializare. Sunt atat de saraci, dar sunt multumiti cu ce au, danseaza si canta tot timpul, dar te frapeza discrepanta dintre bucurie si ce vezi, adica saracia foarte diferita de orice alta tara pe care am vazut-o. Te face sa iti redefinesti prioritatile".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24