Prima pagina

Schimbare de mentalitate in afaceri: Internetul nu mai este un moft

04.12.2001, 00:00 16



Ultimele cercetari de piata releva o o schimbarea in mentalitatea companiilor romanesti in ceea ce priveste relatia lor cu Internetul. Astfel, managerii par sa constientizeze din ce in ce mai mult avantajele pe care le poate aduce web-ul propriilor afaceri, chiar daca acestea se desfasoara in economia traditionala.

Un studiu realizat recent de firma de cercetare a pietei Mercury Research la comanda MobiFon arata ca aproape 90% din companiile romanesti privesc efortul financiar alocat serviciilor de acces la Internet drept scazut (49%, dintre ele) sau mediu (40%).

Cu alte cuvinte, cheltuielile alocate net-ului nu mai sunt privite ca extravagante sau exorbitante.

"Pe de o parte, firmele romanesti au devenit mai constiente de valoarea pe care Internetul o aduce business-ului. Pe de alta parte, competitia pe piata romaneasca cred ca si-a spus cuvantul, serviciile au devenit calitativ mai bune iar preturile mai accesibile", a comentat Alexandru Hurdubaie, director XNET.

Mai mult, 42% din firmele romanesti intervievate sunt dispuse sa sporeasca bugetul dedicat serviciilor de Internet, fapt care arata atingerea unei maturitati din partea companiilor si intelegerea necesitatii de a fi prezente online, completeaza Hurdubaie.

Daca in martie numarul de conexiuni dedicate din totalul conexiunilor la Internet reprezenta 36%, in octombrie proportia se ridica la 40%. Concomitent, a avut loc o descrestere a proportiei conexiunilor dial-up de la 64% la 60%.

"Este o modificare fireasca pentru ca necesitatile unei firme sunt acum mult mai orientate catre o conexiune permanenta, dedicata, decat catre una dial-up potrivita mai mult utilizatorului individual sau firmelor start-up care nu isi cunosc inca necesitatile in materie de Internet", a adaugat Alexandru Hurdubaie.



Doar 1% dintre romanii care intra pe web fac tranzactii online

Romanii utilizeaza Internetul in proportie de 40% pentru e-mail si pentru cautare de informatii (37%), se arata intr-un studiu realizat de firma Mercury Research pentru MobiFon.

Efectuarea de tranzactii prin Internet este motivul pentru care numai 1% din surferii romani acceseaza reteaua informatica mondiala, arata acelasi studiu.

Acelasi procent este valabil si in cazul serviciilor VoIP care, in acest moment, in Romania sunt utilizate numai in cadrul retelelor virtuale private.

In ce priveste piata transmisiilor de date, potentialul acesteia este legat in principal de numarul de sedii pe care le are o firma si de modul in care acestea sunt raspandite pe teritoriul tarii.

"In cadrul firmelor exista date care nu sunt publice si, in consecinta, nu pot fi vehiculate prin Internet. Din acest motiv firmele au nevoie de VPN-uri (Virtual Private Network), retele private de transport care sa le permita sa vehiculeze informatii relevante pentru afacere", explica Alexandru Hurdubaie, directorul XNET.

Interesant este faptul ca peste 30% din companiile incluse in studiul Mercury Research au mai mult de sase locatii in tara fapt care atesta potentialul mare existent pe piata transmisiilor de date.

Studiul mai arata ca 60% din firmele romanesti prefera un furnizor unic de servicii de comunicatii. Astfel, 13% au deja contract cu un astfel de furnizor iar 47% isi exprima dorinta de a opta pentru o companie care sa ofere complete de comunicare (voce, transmisii de date, conectivitate Internet).

"Companiile vor sa aiba posibilitatea de a accesa serviciile oriunde in tara, atat in infrastructuri fixe dar si mobile, vor securitate ridicata si usurinta in utilizare. Este mai usor si mai putin costisitor pentru o companie sa aiba o singura relatie de business de la care sa primeasca toate tipurile de comunicatii de care are nevoie", a mai declarat directorul XNET.

Pentru a oferi solutii convergente este necesara si o infrastructura de comunicatii convergenta. "In acest sens, Connex a migrat catre o infrastructura ATM pe care se pot vehicula toate tipurile de informatii, voce, transmisii de date si ulterior transmisii multimedia", a adaugat Hurdubaie.

Un studiu publicat recent de Roland Berger Strategy Consultants plasa Romania pe ultimul loc in Europa Centrala si de Est atat in ce priveste gradul de utilizare a Internetului si computerelor cat si a telefoniei fixe si mobile.

"Din pacate, singurul punct din studiul Roland Berger in care Romania este in fruntea tarilor din Europa Centrala si de Est se refera la marimea populatiei. Noi, cei care activam in domeniul tehnologiei informatiei si telecomunicatiilor avem datoria sa privim aceste cifre din alta perspectiva. Intr-adevar Romania este pe ultimul loc dar sarcina noastra este sa crestem aceasta industrie si atunci, uitandu-ne la cifrele acestea vedem potentialul de crestere pe care il are piata", a explicat oficialul XNET.

Trebuie intelesi factorii care pot stimula cresterea industriei IT&C in Romania. Dintre acestia se distinge in primul rand baza de potentiali utilizatori in domeniul Internetului si transmisiilor de date, adica indivizii si firmele care au PC-uri.

"Un alt factor important este si orientarea firmelor catre economia-Internet", a mai spus Hurdubaie.

Acest lucru se poate realiza atat prin orientarea catre web a propriului management dar si prin atragerea clientilor catre Internet prin oferirea de continut relevant pe o infrastructura performanta. Clientii au nevoie de continut, de informatii dar au nevoie si sa acceseze informatia in timp util, a adaugat directorul XNET.

Pe langa toate acestea, "mai este nevoie si de sprijin din partea Guvernului. Ce ar trebuie sa faca Guvernul?

In zona de fiscalitate poate utiliza niste parghii care sa impulsioneze cresterea unui anumit domeniu.

Comertul electronic este un potential semnificativ pentru noi pentru ca ofera oportunitati nu numai utilizatorului final prin pretul mai scazut al bunurilor si serviciilor vandute pe web dar si ofertantului care astfel isi poate reduce costurile si poate deschide nise noi de piata.

Pe partea legislativa Guvernul a avut cateva initiative laudabile (legea comertului electronic si legea semnaturii electronice). Ar fi binevenit un suport in partea de fiscalitate care sa ofere firmelor un motiv pentru care sa se implice in dezvoltarea acestei industrii", a conchis Hurdubaie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24