Prima pagina

Smithfield a cumparat Agroalim Distribution si Frigorifer Tulcea

24.02.2005, 00:00 197

Americanii de la Smithfield, cel mai mare procesator de carne de porc din lume, isi continua marsul pe piata romaneasca prin achizitionarea unuia dintre cei mai mari distribuitori de produse alimentare de pe piata - Agroalim Distribution si a celui mai mare depozit frigorific - Frigorifer Tulcea.


Ambele companii, ale caror afaceri anuale ating 30 de milioane de euro, au fost dezvoltate de un investitor libanez, Mounir Halawany.


Mounir Halawany detine compania Agroalim Group cu afaceri anuale de 60 de milioane de euro si se afla in stranse legaturi cu actionarii majoritari ai unui alt producator de mezeluri de pe piata romaneasca: Caroli-Gourmet.


"Vom fi, de departe, cel mai mare producator de carne din Romania, iar locul doi va fi cu mult in urma noastra. Am cumparat doua operatiuni pe piata romaneasca si de asemenea am cumparat o companie de logistica care detine o flota de peste 100 de camioane si care este activa acum pe piata", spune Joseph W. Luter III, directorul executiv (CEO) al Smithfield Foods.


Oficialii Agroalim nu au dorit sa faca comentarii pe marginea acestei tranzactii, a carei valoare nu a fost facuta publica.


Smithfield a cumparat anul trecut, in doua etape, pentru 33 de milioane de dolari (30 de milioane de euro) activele fostului combinat de ingrasare a porcilor ComTim Timisoara (o astfel de afacere pornita de la zero ar necesita investitii de 250-300 de milioane de dolari): cea mai mare parte de la un grup de investitori italieni grupati in Agrotorvis Srl, iar restul de la ComTim Group, o afacere dezvoltata de un investitor autohon Nick Cojocaru impreuna cu un grup de investitori australieni. In urma cu cateva luni, americanii au demarat deja angajarile la ComTim si au anuntat, cu ocazia vizitei unei delegatii importante la Bucuresti, ca au un plan de investitii de 350 de milioane de dolari.


Americanii si-au manifestat interesul si pentru cumpararea a doua entitati de productie din Salonta, insa, cel putin pentru una dintre acestea, fabrica de mezeluri crud-uscate a Principal Construct din Prahova, nu au primit un raspuns afirmativ pentru o eventuala vanzare. Pentru cealalta facilitate de productie din Salonta, Prodaliment, o afacere a unui investitor de pe plan local - Sandu Nicolae -, americanii au demarat recent negocierile pentru achizitionarea pachetului majoritar de actiuni.


Luter vede un potential enorm pentru piata romaneasca, cea mai mare tinta a americanilor in estul Europei: "the bread basket" sau "Iowa din Europa" (n.r. - cei mai mari consumatori de paine din Europa).


"Industria carnii de porc din vestul Europei nu se afla in cel mai bun loc de pe continent, iar marii jucatori au facut deja aceste investitii de capital cu care vor trebui sa se multumeasca in viitor drept pentru care se hotarasc greu sa intre in Europa de Est si sa creeze concurenta pentru ceea ce au in Vest", sustine Luter. El spera in cresterea consumului de carne de porc din Romania, care se afla intr-o continua scadere in ultimii ani.


Smithfield a demarat in ultimii ani o agresiva campanie de achizitii in Europa, fiind foarte activ in Spania si in Polonia.


In Spania americanii au cumparat cel mai mare producator si procesator de carne de porc - Campofrio Alimentacion, care detine in Romania producatorul de mezeluri Tabco-Campofrio, un jucator important cu afaceri anuale de 25 de milioane de euro.


"Ne asteptam sa ne crestem participarea la Campofrio (n.r. - Smithfield detine 22% din Campofrio pentru care a platit 88 de milioane de dolari)", afirma Luter.


Interesul americanilor pentru facilitatile de productie din Salonta dupa ce au cumparat activele fostului ComTim a starnit nedumerire pe piata romaneasca.


Singura explicatie oferita de analistii din industrie se refera la procesul deosebit de greoi si indelungat pe care il solicita repornirea unui combinat de dimensiunile ComTim si dorinta americanilor de a demara cat mai curand activitatea efectiva pe piata romaneasca, in special pe partea de productie a carnii de porc. De altfel, analistii spun ca americanii vor merge o buna perioada de timp in paralel cu importurile de carne de porc si cu productia pe piata romaneasca, de aici si nevoia de a avea acces imediat la un port si la niste capacitati de depozitare uriase cum sunt cele ale Frigorifer Tulcea.


Piata romaneasca a carnii de porc este un "El Dorado" pentru Smithfield, care va intampina o minima "rezistenta" din partea unor competitori decapitalizati si obisnuiti ani de-a randul cu ajutoare substantiale din partea statului. Pe de alta parte, importurile suplinesc o buna parte din necesarul de consum.


Americanii isi pun mari sperante in faptul ca recenta lor achizitie de la Timisoara va obtine in curand agreerea la export in tarile UE, acolo unde Romania va fi peste doi ani.


Desi Smithfield este foarte bine reprezentat in Polonia, membra a UE, Romania poate fi o portita de acces a carnii de porc americane pe aceasta piata.


Luter spune ca cererile pentru exportul de carne de porc ale Smithfield au depasit asteptarile, chiar si in conditiile in care compania a accelerat ritmul de taiere a porcilor. "Cererile pentru export sunt de trei ori mai mari decat le-am anticipat", spune Luter. stelian.negrea@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24