Profesii

Actorii din business urca pe scena

Actorii din business urca pe scena

Dan Damian, director general Ciel Romania, si Adi Pop, director executiv, partener Agora Media

28.05.2007, 13:44 226

Sa conduci o afacere poate fi uneori foarte asemanator cu a juca intr-o piesa de teatru. Managerii, asemenea actorilor, trebuie sa-si interpreteze propriul rol, sa fie foarte hotarati cand vor sa duca la capat o tranzactie si, de ce nu, uneori chiar sa disimuleze anumite stari pentru a "fenta" concurenta. Noua manageri romani au acceptat sa coboare de pe scena de business pentru a urca pe cea reala, de la Teatrul Nottara.
Acestea sunt doar cateva dintre motivele pentru care celor noua manageri implicati in proiectul "Clubul de Teatru Erudio" le-au venit ca o "manusa" rolurile pe care le-au interpretat in piesele din seria "La comedii la Erudio", proiect rezultat in urma incheierii programului de educatie Erisma Leadership Creativ.
Astfel, manageri ai unor companii romanesti si multinationale, absolventi ai cursurilor de leadership creativ au interpretat, pe o scena reala de aceasta data, personaje pitoresti ca Domnul, Feciorul, Fanica, Zoe, Veta si Zita ai lui Caragiale. Coordonati pe scena de actrita Oana Pellea si de Marian Popescu, critic de teatru si profesor universitar, ambii profesori Erisma, cei noua oameni de business au urcat pe scena Teatrului Nottara.
"De ce sa nu ne facem un club de teatru?" Aceasta a fost prima intrebare pe care si-au pus-o managerii, dupa absolvirea cursurilor de Leadership Creativ Erisma. Dupa exercitii de respiratie, discurs, dictie cu creionul in gura sau exercitii de tinuta, au pornit un proiect adevarat, pe o scena adevarata, cu un public adevarat, dand astfel nastere primului program Erudio in domeniul teatrului care se adreseaza top managementului si persoanelor-cheie din organizatii.
Iar profesorii lor, Oana Pellea si Marian Popescu, au acceptat imediat sa le fie indrumatori, nu fara o oarecare strangere de inima, insa: "Bine, dragii nostri, daca voi vreti sa jucati teatru o vom face, dar voi stiti in ce va bagati?". Evident ca nu stiau, dar au aflat. Iar experienta a fost cel putin la fel de interesanta ca si conducerea unei afaceri sau incheierea unei tranzactii.
"Poate parea simplu, privind din afara, sa inveti sa joci teatru cu o mare actrita ca Oana Pellea si cu un incercat pedagog si critic de teatru, cum este Marian Popescu. Dar tocmai aici, in felul in care ne-au indrumat, se gaseste cheia reusitei noastre. Oana nu ne-a invatat sa jucam teatru, Oana a scos personajele din noi", spune Mihaela Ginju, director executiv Erudio, care a interpretat rolul Zoe Trahanache din piesa "O scrisoare pierduta", de I.L. Caragiale.
Chiar daca niciunul nu a terminat o facultate de teatru si se gandeau ca nu vor fi in stare nici macar sa urce pe scena din pricina emotiilor sau ca rolurile sunt lungi si ei nu mai sunt deprinsi cu invatatul pe de rost, la urma au auzit oameni din public spunand: "Noi am venit la un spectacol facut de amatori, dar voi chiar ati jucat teatru!".
"Pentru manageri, aceasta este o oportunitate de a deveni lideri mai buni, deoarece, in leadership, totul tine de atractie. Dar cum ajungi sa iti pastrezi un spirit viu, care sa ii angajeze pe oameni in proiectele tale dupa 10 ore de munca pe zi, deplasari, sedinte, presiuni de tot felul? Fiecare lider are, fara indoiala, retetele sale, iar una dintre ele ar putea fi teatrul", crede Mihaela Ganju.
Iar unul dintre managerii pentru care s-a potrivit perfect o astfel de "reteta" este Gabriel Stanciu, managing director Alstom Transport Romania, companie care face parte din grupul industrial francez Alstom. Astfel, pentru Stanciu, participarea la proiectele Asociatiei Erudio a fost o continuare fireasca a cursurilor de leadership creativ.
"Am fost intotdeauna de parere ca respectul fata de o scoala absolvita se manifesta in modul cel mai pur prin participarea la proiectele organizate dupa absolvire. Scoala este un hol imens, plin de usi, al caror prag il trecem sau nu. Profesorii sunt acolo sa ne spuna cam ce e dincolo. Restul este optiunea noastra", explica el, adaugand ca programul la care a participat s-a constituit tot intr-un fel de trecere dincolo de prag, chiar daca usa a fost cea a teatrului de aceasta data.
Stanciu este de parere ca in urma unei astfel de experiente, managerul poate arata organizatiei din care face parte ca are si alte laturi ale personalitatii decat cele cunoscute in cadrul strict profesional. El demonstreaza deschidere de spirit si ii este mai usor sa migreze inspre leadership.
"Organizatia din care face parte il urmeaza mai usor pentru ca arata ca are preocupari umaniste. Liderul invata sa-si stapaneasca mai bine limbajul trupului, sa sprijine colegul de pe scena, sa urmeze un sablon in comunicare. Ambii se intorc la omul din ei, se regasesc pe ei insisi, destupandu-si supapele gatuite de monotonia persistentei in cotidian", spune el
Pe de alta parte, ceea ce i se pare remarcabil lui Marian Popescu, profesor si critic de teatru, care i-a indrumat pe "erismatici", cum isi spun actorii- manageri, este faptul ca acesti oameni, foarte ocupati cu joburile lor, nu numai ca au reusit "sa joace" teatru, dar si-au descoperit fatete noi ale propriei personalitati, intrucat participarea la realizarea spectacolului, prezentarea lui publica, a fost ceva foarte diferit de ceea ce fac ei zilnic.
"Fiecare este o personalitate puternica, structurata pe anume coordonate. Exercitiul lor zilnic, de lider intr-o companie, poate insemna, adesea, si o functionare restrictiva a propriilor capacitati de comunicare. Cursul de tehnici teatrale, dar si crearea spectacolului inseamna, pentru un manager de top din Romania, o aventura in cautarea celuilalt", a explicat el.
La randul sau, directorul Erudio este de parere ca jocul, "joaca", ii ajuta pe manageri sa se intoarca la birou la inceput de saptamana mai relaxati si mai "cu chef de munca".
"Comunicarea cu ceilalti se imbogateste pornind de la o stare generala de mai bine si continuand cu o expresivitate semnificativ imbunatatita dupa experienta scenica: stam mai drepti, ne miscam cu naturalete, ajungem sa nu mai uitam sa ne privim in ochi partenerii de 'joc', dam mai multa atentie reactiilor celorlalti, pentru ca am invatat ca de acolo vine 'replica' pe care vom putea construi in continuare", explica ea.
Acesta este unul dintre motivele pentru care fiecare dintre cei noua manageri implicati in acest proiect si-a permis "sa se joace" o data pe saptamana.
Si, pentru a trece de la statutul de manager la cel de actor, timp de doua luni de zile, managerii au avut intalniri in fiecare seara de miercuri de la 18.30 la 22.30, iar, uneori, chiar si mai tarziu. De asemenea, si-au facut timp si pentru repetitii. Dovada stau cele doua reprezentatii teatrale care au avut loc in 23 si 24 aprilie si cea din aceasta seara. Pe langa toate acestea, clubul de teatru a primit deja cereri de inscrieri si pentru noua serie a clubului de teatru care se va infiinta in toamna.
Ca lider intr-o companie, capacitatea de a-i atrage pe altii se bazeaza esential pe comunicare creativa si inspirata, pe un limbaj viu si insufletit prin exemple si istorisiri, adaptate auditoriului, pe o prezenta publica dezinvolta si sigura pe sine, care sa transmita mai departe aceasta siguranta. "Intr-un cuvant, pe ceea ce adeseori numim 'charisma'", spune Ginju.
Criticul de teatru Marian Popescu crede ca in urma unei astfel de experiente "teatrale", oamenii de business devin mult mai atenti la ei si la cei din jur, si realizeaza ca lumea nu e atat de fixata in tipare cu care poti apoi jongla numai in beneficiul afacerii.
Cu toate acestea, asemanarile dintre business si teatru se despart la un moment dat, intrucat corpul, mintea, sufletul sunt solicitate intr-o piesa de teatru altfel decat intr-o intalnire a board-ului.
"Experienta propriei prezente in public pentru a transmite ceva e una dintre putinele experiente vii care ne-au mai ramas. Teatrul e, de fapt, un mister al prezentei. Cred ca 'erismaticii' l-au gasit", conchide Popescu.

Managerii care lanseaza "lovituri de teatru"

Actorii-manageri sunt: Adi Pop, director executiv si partener Agora Media, Dan Damian, director general al Ciel Romania, Oana Ciornei, COO Leadership Development Solutions, Roxana Stanciu, consultant resurse umane, Dana Untescu, director regional resurse umane Xerox International, Monica Udrescu, director Credit Risc Raiffeisen Bank, Doina Popescu, director executiv GFK, Gabriel Stanciu, director general al Alstom si Mihaela Ginju, director executiv al Erudio.
Ei au interpretat personaje celebre intr-o reprezentatie care dureaza o ora si un sfert si care cuprinde fragmente din piese ca "O noapte furtunoasa", "Caldura mare", "O scrisoare pierduta" de I.L. Caragiale sau "Careul de dame", de Gheorghe Braescu.
Dupa fiecare reprezentatie, spectatorii sunt invitati sa participe la o discutie libera despre piesa cu actorii si regizorii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO