Profesii

Impulsul sau cum sa profiti la maximum de pe urma cursurilor

Impulsul sau cum sa profiti la maximum de pe urma cursurilor

Florin Radulescu,Partener Ascendis

11.08.2008, 15:34 23

Ati reusit vreodata sa aveti in casa sau in gradina o planta, pe care toti o observa si o admira, fara sa va ocupati de ea, fara sa o udati, fara sa o curatati cu grija? Unii oameni le vorbesc plantelor ca sa le mearga bine...
Parcurgem o perioada in care eforturile de dezvoltare a resursei umane in organizatii sunt evidente si fara precedent. Se investesc sume importante in oameni. Sunt trimisi la cursuri, activitati de formare a echipei, evenimente de invatare experientiala, toate cu scopul de a se dezvolta si crea valoare pentru cine investeste in toate aceste instrumente. La interviuri candidatii se intereseaza si isi aleg angajatorul si dupa efortul pe care acesta il face in directia dezvoltarii profesionale viitoare.
Cu toate acestea, daca discuti cu manageri si angajati ai firmelor care investesc in cursuri, descoperi ca nu sunt multumiti de cresterea de abilitati si competente adusa de aceste evenimente. Ritmul de crestere este ceea ce ii nemultumeste. Si oamenii sunt trimisi la un nou curs, cu o alta abordare, cu un alt consultant, cu alte informatii, cu speranta ca va fi mai eficient si cu rezultate benefice si evidente in obiectivele organizatiei.
Dupa o experienta de 12 ani in instruirea adultului si intr-un numar semnificativ de organizatii, cu sisteme si structuri mai mult sau mai putin bine puse la punct, constat, si nu sunt singurul, ca informatiile dintr-un curs se pierd intr-o proportie de 70-80% in cateva saptamani de la livrare.
Peste 3-4 luni, unii participanti care vin la sesiuni recapitulative sau continuari ale subiectelor predate par la fel de "proaspeti" ca la prima intalnire... Si se intampla acest lucru cu subiecte care au entuziasmat si captivat cursantii initial, intr-un mod evident.
Va propun sa intelegem corect care este rolul unui curs si ce trebuie sa ne asteptam ca poate sa ne aduca in plan personal sau pentru organizatia care il comanda.
Oamenii vin in sala de curs pentru ca au cerut acel curs sau pentru ca au fost trimisi de firma - cei mai multi dintre ei. Unii inteleg ce au de invatat si altii descopera in timpul cursului. Apoi se intorc la birouri, la mail-uri, la clienti, la viata personala, pleca in concediu sau deplasari. Timpul trece peste informatiile primite la curs si le acopera cu alte informatii.
Tot ce poti sa astepti de la un curs este sa constientizeze, sa informeze si/sau sa ajute acceptarea unei schimbari in planul abilitatilor sau proceselor ce alcatuiesc competentele individului. Oricat de bun ar fi continutul unui curs sau oricat de experimentat cel care il livreaza, in 2 sau 3 zile, nu se schimba aproape nimic din obiceiurile si automatismele oamenilor. Tot ce poti face este sa aprinzi o scanteie, sa dai un impuls.
Ce e de facut? Haideti sa ne amintim ce a fost necesar fiecaruia dintre noi pentru a dezvolta abilitatea de a conduce un automobil. A fost suficient sa mergem la cursuri de legislatie, mecanica si prim ajutor? A fost suficient sa privim alti soferi si sa invatam? A ajutat sa simulam "la rece" comenzile date unei masini? Nu! Am avut nevoie de 30 de ore de conducere pana am iesit singuri in trafic. Am avut nevoie de un instructor, care sa ne spuna ce facem bine si ce trebuie sa mai exersam, care sa fie alaturi de noi la fiecare pas, pana am fost pregatiti. Am avut nevoie de un antrenor.
La fel se intampla si cu dezvoltarea profesionala. Fara o intretinere constanta, impulsul generat de un curs se pierde. Repede.
Persoanelor care isi doresc sa auto-intretina acest impuls le propun cateva idei simple care functioneaza in practica:
Imediat dupa terminarea unui curs vorbiti celor dispusi sa va asculte despre tot ce ati aflat si v-a placut. Explicand altora tineti informatia proaspata si o aprofundati prin simpla straduinta de o face pe intelesul altora.
Notati principalele concepte sau etape ale proceselor invatate pe hartie de mici dimensiuni si lipiti-le in locuri unde privirea ajunge zilnic in mod inevitabil. Va va ajuta sa vi le reamintiti si sa le retineti mai usor. Repetitia este mama invatarii.
Cautati o persoana in care aveti incredere si a carei opinie o respectati (poate fi din familie, anturaj sau coleg de serviciu - depinde de subiectul sau aplicabilitatea celor invatate). Solicitati-i sa va ajute in mod activ prin observare in legatura cu abilitatile pe care vreti sa le dezvoltati sau procesele pe care vreti sa le invatati. Cereti permanent opinia si observatiile sale si fiti deschis la critica. E in propriul interes!
In cazul organizatiilor interesate de intretinerea impulsului la oamenii trimisi la cursuri cele mai importante elemente sunt:
Hotararea si consecventa managerilor de la toate nivelurile din organizatie (inclusiv consiliul director) de a implementa, sprijini si dezvolta, incepand de cele mai multe ori cu ei insisi, abilitatile si procesele predate in curs;
Punerea in functiune a unui sistem intern bine structurat de antrenare zilnica si evaluare a progresului angajatilor in dezvoltarea competentelor vizate;
Integrarea explicita a activitatilor de antrenare in sistemul de management prin obiective pentru care personalul este evaluat si recompensat.
Indiferent pozitia in companie sau abilitatea pe care doriti sa o dezvoltati, daca doriti sa intretineti impulsul, actionati imediat. Acum!

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO