Profesii

Liderii de business, tot mai preocupaţi de schimbările climatice. Alexandru Reff, Deloitte: Companiile au nevoie să elaboreze planuri cu obiective măsurabile şi să acorde prioritate indicatorilor climatici, alături de cei operaţionali

Alexandru Reff, Country Managing Partner, Deloitte România şi Moldova

Alexandru Reff, Country Managing Partner, Deloitte România şi Moldova

Autor: Cristina Bellu

31.01.2022, 12:30 69

Liderii de business la nivel global devin tot mai preocupaţi de schimbările climatice. În acest context, pentru a putea gestiona aspectele legate de climă în toate dimensiunile afacerii, companiile ar trebui să ia în calcul atât riscurile inacţiunii, cât şi oportunităţile generate de abordările sustenabile, esenţiale pentru a câştiga şi menţine încrederea investitorilor, finanţatorilor, clienţilor şi angajaţilor, consideră Alexandru Reff, Country Managing Partner, Deloitte România şi Moldova.

„Organizaţiile au nevoie să elaboreze planuri cu obiective măsurabile şi să acorde prioritate indicatorilor climatici, alături de cei operaţionali, încurajând colaborarea în interiorul ecosistemelor din care fac parte şi amplificându-şi impactul dincolo de propriile operaţiuni”, spune Alexandru Reff.

Potrivit celui mai recent raport Deloitte CxO Sustainability 2022, 79% dintre liderii de business consideră că planeta se află într-un punct critic şi are nevoie de soluţii pentru a combate efectele schimbărilor climatice, comparativ cu doar 59%, în urmă cu opt luni.

În plus, 89% dintre aceştia sunt de acord că există un sentiment de urgenţă din perspectivă climatică la nivel global şi 63% susţin că organizaţiile sunt foarte preocupate de acest subiect.

Studiul mai arată că organizaţiile resimt în unanimitate o presiune tangibilă pentru a acţiona ca răspuns la schimbările climatice, 97% dintre acestea afirmând că au fost deja afectate negativ de aceste schimbări, în primul rând în zona operaţională (48%).

Pe lângă impactul la nivel operaţional, respondenţii subliniază că toate părţile interesate (stakeholders), de la autorităţile de reglementare (77%) la clienţi (75%) şi angajaţi (65%), pun presiune tot mai mare pentru ca organizaţiile să acţioneze pentru a combate schimbările climatice.

Cu toate acestea, sentimentul de optimism în rândul liderilor de business a crescut, 88% dintre aceştia (faţă de 63%, în urmă cu opt luni) fiind de acord că, prin acţiuni imediate, pot fi limitate efectele schimbărilor climatice asupra planetei şi că aceasta poate avea un viitor mai bun.

Printre măsurile luate de companii pentru combaterea efectelor schimbărilor climatice se numără utilizarea de materiale mai durabile (67%), folosirea eficientă a energiei (66%), instruirea angajaţilor cu privire la acţiunile climatice pe care le întreprind şi impactul acestora (57%), folosirea utilajelor, tehnologiilor şi echipamentelor eficiente din punct de vedere energetic sau ecologice (57%) şi reducerea călătoriilor cu transportul aerian (55%).

Deşi toate măsurile sunt importante, raportul subliniază cinci acţiuni care denotă o înţelegere profundă a beneficiilor pe care sustenabilitatea le are asupra businessului, precum dezvoltarea de noi produse sau servicii ecologice, solicitarea ca furnizorii şi partenerii de afaceri să îndeplinească anumite criterii de sustenabilitate, îmbunătăţirea sau relocarea unor echipamente pentru a le face mai rezistente la eventuale schimbări climatice, încorporarea aspectelor legate de climă în activităţi de lobby şi condiţionarea remuneraţiei echipei de management de performanţa companiei din punctul de vedere al sustenabilităţii.

Studiul evidenţiază existenţa unui grup de organizaţii lideri (19% dintre companiile participante) care se află într-un stadiu avansat de gestionare a provocărilor climatice, acestea implementând deja cel puţin patru dintre cele cinci acţiuni care demonstrează o înţelegere profundă a beneficiilor pe care sustenabilitatea le are asupra businessului.

Comparativ cu acele organizaţii care nu au implementat mai mult de o acţiune (35% din totalul respondenţilor), aceşti lideri sunt mai preocupaţi de schimbările climatice (74% faţă de 52%), se aşteaptă ca acestea să aibă un impact semnificativ asupra strategiei de business în următorii ani (73% faţă de 50%), plănuiesc să atingă obiectivul de zero emisii nete de carbon până în 2030 (82% faţă de 50%), sunt mai puţin susceptibili să vadă costurile ca un obstacol în calea implementării acţiunilor de sustenabilitate (19% faţă de 33%), înţeleg mai bine efectele pozitive pe care măsurile de acest gen le-ar putea avea asupra satisfacţiei clienţilor (55% faţă de 39%), asupra câştigurilor investitorilor şi/sau satisfacţiei acestora (45% faţă de 23%), asupra proceselor de recrutare şi asupra retenţiei angajaţilor (44% faţă de 26%).

Raportul Deloitte CxO Sustainability 2022 a fost realizat în rândul a peste 2.000 de lideri de business din 21 de ţări din Europa, Africa de Sud, America şi regiunea Asia-Pacific, cu reprezentanţi din toate sectoarele majore, precum cel al serviciilor de larg consum, serviciilor financiare, energiei, resurselor şi bunurilor industriale, sănătăţii, tehnologiei, mass-media şi telecomunicaţiilor şi serviciilor profesionale.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO