Profesii

Luis Huete, profesor la IESE Business School: În 50% din cazuri, strategia de business înseamnă să faci ce fac competitorii, dar cu costuri mai reduse

Luis Huete, profesor în cadrul IESE Business School, consultant pentru managerii de top, speaker, autor de cărţi şi articole şi executive coach, a fost săptămâna trecută la Bucureşti. Foto Dragoş Constantin

Luis Huete, profesor în cadrul IESE Business School, consultant pentru managerii de top, speaker, autor de cărţi şi articole şi executive coach, a fost săptămâna trecută la Bucureşti. Foto Dragoş Constantin

Autor: Adelina Mihai

08.12.2013, 21:10 331

Strategia de business reprezintă adesea o modalitate prin care managerii pot obţine o eficienţă a costurilor mai bună decât jucătorii de pe aceeaşi piaţă, este de părere Luis Huete, profesor la şcoala spaniolă IESE Business School, una dintre cele importante şcoli de afaceri din Europa.

„În 50% din cazuri, o parte semnificativă a strategiei de business înseamnă cum să faci lucrurile exact cum le fac competitorii tăi, dar cu o eficienţă a costurilor mai bună. Abia apoi vine vorba despre cum poţi să faci lucruri prin care clienţii să fie mai mulţumiţi de produsele şi serviciile companiei. Important este, pentru reuşită, să le îmbini pe ambele într-o strategie coerentă pe care să o foloseşti într-un model de business sustenabil“, a spus Huete, prezent săptămâna trecută la un eveniment organizat de firma de training Exec-Edu şi Learning Network pe tema leadershipului strategic.

Unul dintre pericolele cu care se confruntă marile companii din toată lumea este însă acela că nu acordă o foarte mare importanţă folosirii unui model de leadership prin exemplu, adică al unui lider care să conducă compania după propriul model de urmat. Huete spune că un comportament al şefilor care nu este considerat exemplar poate dăuna businessului, mai ales în cazul companiilor în care cea mai mare pondere a angajaţilor este formată din personal calificat.

„Un lider bun trebuie să conducă prin propriul exemplu, să aibă o viziune clară, să ştie cum să abordeze oamenii din execuţie, să construiască liante între departamente, să forţeze oamenii să colaboreze şi să creeze o credinţă puternică în  companie potrivit căreia numai lucrând împreună se poate ajunge la rezultatele dorite“, a mai spus Huete.

Întrebat despre cum a schimbat criza modelul de leadership folosit în companiile din Spania, Huete a spus că perioada economică dificilă i-a forţat pe managerii spanioli să gândească mai mult ca niciodată în termeni „internaţionali“. El a spus că managerii din Spania, afectaţi de criză, au fost nevoiţi să ia decizii grele, au fost mult mai implicaţi în business, au încercat să facă noi planuri pentru dezvoltarea din anii următori şi să elaboreze strategii pentru găsirea unor noi surse de venit.

„A fost o surpriză majoră pentru noi să vedem că, după ce piaţa internă s-a dus în jos, strategia a fost ca toată lumea să se uite către pieţe noi de export, pentru a-şi extinde vânzările. Acest lucru a fost benefic pentru economie, iar exporturile Spaniei au crescut peste medie“, a mai spus Huete.

El a menţionat teoria comunicată de analiştii băncii americane de investiţii Morgan Stanley, care au spus că Spania ar putea deveni un centru de putere economică la fel de important precum Germania în Europa, cu ajutorul forţei de muncă ieftine şi al reformelor structurale, care vor îmbunătăţi competitivitatea exporturilor. De altfel, pe fondul creşterii exporturilor, Spania a ieşit anul acesta din recesiune.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 09.12.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO