Profesii

Pe ce afaceri mizeaza firmele de recrutare

Pe ce afaceri mizeaza firmele de recrutare

Click pentru imaginea intreaga

14.04.2008, 19:12 103

Piata de recrutare, estimata anul trecut la 30 - 40 de milioane de euro, ar putea creste in acest an cu 20- 30%, pe fondul deficitului de specialisti. Estimarile primilor jucatori de pe piata sunt mai mult decat optimiste: afacerile vor avansa cu 40 - 60%, profiturile se pot dubla, iar numarul de angajati creste pe fondul avansului de proiecte. In acelasi timp, unii jucatori se feresc sa faca estimari financiare.
Manpower Romania, care a avut afaceri de 9,2 mil. euro anul trecut, estimeaza o crestere de 50% in acest an, pana la 13,8 mil. euro.
"Piata fortei de munca a inregistrat un trend ascendent in ultimii ani, cu o crestere de aproximativ 100% anul trecut comparativ cu 2006. Se vor inregistra in acest an cresteri in toate domeniile de activitate si in toate regiunile tarii, ceea ce reflecta o continua dezvoltare si maturizare a pietei de forta de munca", spune Eliza Nechifor, marketing & communication coordinator in cadrul Manpower.
Grupul de firme de recrutare si consultanta in resurse umane Aims Romania estimeaza pentru 2008 o crestere de 40% a cifrei de afaceri pentru divizia de recrutare, rata de crestere similara cu cea inregistrata in ultimii trei ani. "Credem ca piata de recrutare in ansamblul ei va avea un ritm de crestere mai putin accelerat fata de anul trecut, avand in vedere ca nu sunt estimate mai multe investitii in 2008 fata de 2007", spune Mihaela Perianu, director general al grupului de firme Aims.
In conditiile in care anul trecut cifra de afaceri a grupului a fost de 5,26 mil. euro, anul acesta businessul ar putea ajunge la 7,36 mil. euro.
Grupul olandez Lugera & Makler, jucatorul numarul doi de pe piata locala de recrutare, estimeaza ca va incheia acest an cu afaceri de 20 mil. euro. Afacerile locale ale Lugera vor avansa astfel cu 60%, in conditiile in care anul trecut compania a avut un business de 12,5 mil. euro. Ritmul de crestere este similar cu cel inregistrat in anii anteriori si ca de fiecare data, estimarile se bazeaza pe evolutia pietei.
Cifra de afaceri a Professional a ajuns anul trecut la 5,7 mil. euro. "Daca ritmul si volumul proiectelor se vor mentine ca diferenta de pondere la nivelul diferentelor lunilor ianuarie si februarie 2008 fata de 2007, atunci anul 2008 va inregistra o crestere mai mare decat cea la care ne asteptam in 2007", spune Cristina Pasat, general manager al Professional.
Ea mai spune ca instabilitatea mediului economic romanesc, precum si imprevizibilitatea unor fenomene care afecteaza direct piata fortei de munca fac ca un proces de cuantificare exacta a unor indicatori precum cifra de afaceri pe 2008 sau numarul final de angajati pe care ii vom avea la finalul anului sa fie cel putin prematur.


De unde vine profitul
Cele mai profitabile divizii raman cele de recrutare, urmate de payroll si training si de leasingul de personal.
"In activitatea de recrutare operam cu marje de profit de pana la 30%", precizeaza Cristina Savuica, managing partner al Lugera & Makler. In acelasi timp, leasingul de personal, care contribuie cu mai bine de doua treimi la cifra de afaceri, este si cel mai putin profitabil, cu marje de pana in 10%.
Payroll-ul si administrarea de personal reprezinta 5% in business si aduce profituri de 20%. Cea mai mare pondere in business o are leasingul de personal - 70%, ceea ce inseamna ca in acest an incadrarea de personal de catre Lugera & Makler si punerea acestora la dispozitia altor companii vor aduce aproximativ
14 milioane de euro la cifra de afaceri, in timp ce recrutarea va insemna 2 mil. euro, respectiv 20% din business.
Grupul Aims cuprinde patru firme diferite prin care ofera servicii de recrutare, consultanta, leasing si payroll - Aims Human Capital, Aims Timisoara, Aims Brasov si Aims Services. Leasingul de personal aduce circa 74% din cifra de afaceri, recrutarea propriu-zisa, 23%, iar restul vine din consultanta de specialitate oferita companiilor.
Si in cazul Manpower, munca temporara are cea mai mare pondere in business, de 60%, restul fiind reprezentat de proiectele de recrutare. Potrivit estimarilor proprii, Manpower a avut anul trecut o cota de piata de 18% intre primele cinci companii de recrutare de pe piata.
Cristina Pasat de la Professional spune ca nevoile de recrutare cele mai acute ale organizatiilor medii si mari se situeaza la nivelele entry si middle management.
"In plus, este intr-o continua crestere si pe piata romaneasca cererea de specialisi de nisa, fie in domenii inalt specializate care necesita o expertiza teoretica deosebita, fie in domenii ce necesita o experienta profesionala deosebita", apreciaza ea.


Provincia vine puternic din urma
Una dintre tendintele care se fac simtite pe piata este cresterea numarului de oferte de job si avansul salarial al marilor orase din provincie. "Daca in urma cu cativa ani, decalajul intre ofertele de joburi din Bucuresti si provincie era foarte mare, se resimte tot mai mult o tendinta de uniformizare a ofertelor angajatorilor si cresterea pietelor locale de forta de munca intr-un ritm similar celui din Bucuresti, in orase ca Timisoara, Cluj, Brasov si in ultima perioada Iasi. Avem oferte de la angajatorii din provincie similare sau mai mari comparativ cu ofertele din Bucuresti, iar tendinta este in continuare de descentralizare in raportul capitala - resedinte de judet", spune Savuica.
Principalii jucatori de pe piata de recrutare mizeaza in continuare pe cresterea pietei si pe diversificarea portofoliului de servicii, care duce implicit la cresterea numarului de consultanti.
Astfel, Aims se va axa in continuare pe dezvoltarea serviciilor de leasing si payroll. Pentru cele doua birouri prin care firma acopera proiecte de recrutare in toata tara (birourile din Bucuresti si Timisoara), compania estimeaza sa ajunga pana la sfarsitul anului la un numar de 28 de consultanti. "Majoritatea proiectelor de recrutare ale companiei vor fi orientate catre pozitiile de middle management si mai putin posturile de top management", spune Perianu.
Numarul angajatilor permanenti ai Manpower a crescut anul trecut de la 35 la 80, iar cel al angajatilor temporari de la 1.500 la 2.000.
La cele opt agentii pe care le are compania in prezent se vor adauga inca patru in acest an, in principalele orase din tara.
"Apreciem ca evolutia foarte buna a serviciilor de administare, recrutare si selectie de personal se va mentine, ponderea acestora fiind echilibrata. In acelasi timp, estimam o evolutie mai rapida a serviciului de executive search odata si cu marirea interesului companiilor catre acest tip de serviciu", spune Cristina Pasat, care conduce singura companie cu actionariat romanesc care s-a extins in strainatate, cu birouri la Belgrad, Chisinau si Sofia.
Pe fundalul deficitului de forta de munca, Cristina Pasat apreciaza ca tendinta de crestere a investitiilor organizatiilor in politici de motivare si retentie a personalului se va accelera in acest an.
"Pe de alta parte, se va simti din ce in ce mai mult nevoia unui efort personal de pregatire pentru viata profesionala a viitorilor angajati, dar si a unor strategii la nivel macro menite sa intervina in mod pozitiv prin training vocational, orientare profesionala si alte actiuni", mai spune general managerul Professional.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO