Profesii

Salariul unui CFO local, la jumatate fata de vestul Europei

09.07.2007, 17:31 478

Numarul doi dupa general manager in anumite ierarhii organizationale, directorul financiar poate castiga in anumite situatii pana la 100.000 de euro anual (peste 8.300 de euro pe luna).
"Daca ne raportam doar la titlul de director financiar, atunci probabil ca cele ale romanilor sunt aproximativ la 50-60% din media celor din vestul Europei", explica Florin Ionut, director administrativ si financiar al producatorului de cabluri pentru industria auto Sumitomo Electric Wiring SystemSEWS Romania, cu afaceri de peste 100 mil. euro in 2006.
Salariile celor care ocupa diferite pozitii in departamentele financiare ale companiilor cresc constant, estimandu-se pentru acest an o majorare de maximum 15%.
"In urmatorii 4-5 ani se va inregistra o crestere urmata de o stabilizare, cu precizarea ca salariile pentru joburile de entry level (junior accountants - n.r.) vor avea o rata mai mare de crestere spre deosebire de cele ale celor care ocupa pozitii de top in acest domeniu", spune Panos Manolopoulos, managing partner la firma de executive search Stanton Chase Romania.
Desi in companiile prezente in Bucuresti se regasesc cele mai mari salarii, diferenta dintre Capitala si orase ca Timisoara, Arad sau Oradea nu este foarte mare.
"Un Chief Financial Officer poate castiga pachete salariale cuprinse intre 2.000 si 4.000 de euro net, in functie de companie si de domeniul in care activeaza", adauga Manolopoulos, precizand ca, de altfel, unii directori financiari ajung sa aiba salarii de 100.000 de euro pe an. "Acestia sunt minoritari si pot fi intalniti mai ales in cadrul multinationalelor, iar beneficiile pe care le au sunt aproximativ aceleasi cu ale unui CEO", apreciaza el.
De altfel, salariile mari ale directorilor financiari se justifica prin numarul de responsabilitati pe care le are Chief Financial Officer-ul (CFO), acestea contand in proportie de 30%. Leadership-ul are o pondere de 25% in mo-mentul in care se decide pachetul salarial, experienta conteaza in proportie de 25%, iar acreditarile - 20%. "CFO-ul este persoana care face legatura cu managementul firmei, salariatii, actionarii si autoritatile publice", explica directorul financial al Sews.
Potrivit acestuia, cel mai bine platiti sunt directorii financiari din industria bancara, asigurari, fonduri de investitii si real estate. "Sunt domeniile in continua expansiune, in care se investeste masiv acum in Romania. In plus, in acest domeniu este mai greu sa gasesti oameni cu experienta romaneasca relevanta dispusi sa-si schimbe locul de munca", explica el.
Pe de alta parte, Claudia Lungu, managing consultant la firma de recrutare Lugera & Makler, apreciaza ca salariile cele mai mari le primesc directorii financiari din multinationale, iar printre domeniile de activitate de "maxim interes" din acest punct de vedere se numara cel al bunurilor de larg consum (FMCG), retail-ul sau farma.
In concluzie, pozitiile manageriale din departamentele financiare ale companiilor sunt remunerate diferit de la caz la caz. "Totul e in functie de marimea companiei, dimensiunea businessului, expunerea locala sau internationala si gradul de implicare in management la nivel strategic sau noi implementari de sisteme", explica Larisa Condriuc, professional placement consultant Man-power
Astfel, un CFO este platit pentru experienta pe care o are, pentru nivelul de responsabilitati pe care le are sau pentru ca face parte din consiliul de conducere al companiei. "In plus, pozitia de director financiar este foarte importanta, situandu-se chiar pe locul doi in cadrul unei companii. Pe langa acestea, conteaza si marimea departamentului financiar pe care il conduce", precizeaza managing partnerul Stanton Chase.
Dar un director financiar bun nu este neaparat usor de gasit, iar acest fapt se observa in perioadele extinse de recrutare. "Doarece este o pozitie-cheie pentru organizatie, recrutarea unui director financiar nu va fi usoara. Meto-dele cele mai utilizate sunt head-hun-ting-ul si networking-ul, iar procesul de recrutare poate dura uneori si noua luni. Pentru compania angajatoare este esential sa gaseasca acel candidat caruia sa-i poata incredinta resursele financiare", explica Claudia Lungu.
Pe de alta parte, recrutarea pe intregul segment financiar prezinta un grad ridicat de dificultate din cauza deficitului de specialisti pe aceasta arie. "Externalizarea catre o agentie de recrutare poate eficientiza costurile si consumul de resurse pentru compania care are o pozitie deschisa in departamentul financiar", explica Codriuc. Durata procesului variaza in functie de profilul cautat si de etapele de validare prin care urmeaza sa treaca candidatii, interviuri sau testari tehnice, si dureaza intre patru si opt saptamani pana la implicarea in activitate a noului angajat.
Un avantaj al directorilor financiari este faptul ca acestia nu trebuie sa aiba neaparat o anumita specializare pe industrie, ceea ce le permite sa schimbe relativ usor adomeniile.
In cadrul unei companii, departamentul financiar este foarte important pentru ca reprezinta un suport pentru intreaga organizatie.
"In cadrul acestui departament se gestioneaza resursele financiare ale organizatiei si se raporteaza tranzactiile efectuate, asigurandu-se un management eficient al cash-ului si se ofera o imagine a pozitiei financiare a companiei. Practic, departamentul financiar ofera informatii esentiale pentru procesul de decizie din cadrul organizatiei si, in cele mai multe cazuri, se implica activ in adoptarea deciziilor", spune Lungu.
In ceea ce priveste ceilalti membri ai departamentului financiar, un controller castiga intre 1.200 si 2.000 de euro, avand un grad mai scazut de responsabilitate. "Este persoana care pregateste reportingul intern si extern si persoana care tine sub control direct disciplina bugetara si financiara a intreprinderii", explica Ionut.
De asemenea, pentru o pozitie de contabil junior, stu-diile si cunostintele sunt esentiale, iar experienta constituie un avantaj. "Un contabil senior va fi platit pentru experienta, iar uneori certificarile de tipul CECCAR sunt bine-venite. Profilul personal este si el important, fiind apreciati candidatii organizati, responsabili, atenti si cu spirit de echipa", spune Lungu.
In ceea ce priveste bonusurile, Manolopoulos, de la Stanton Chase, spune ca acestea variaza de la an la in functie de veniturile companiei pentru ca cel mai adesea acesta primeste procente care pot ajunge pana la 40% din venitul anual al companiei. Pe langa aceste bonusuri se adauga masina personala, asigurari sau fonduri de pensii. "Cu toate ca nu calatoresc foarte mult, atunci cand o fac toate cheltuielile sunt acoperite de catre companie", specifica el.
Pe langa tichete de masa, asigurari medicale sau cadouri de sarbatori, companiile de audit si consultanta financiara includ in pachetul salarial si suport financiar in situatii speciale. "Programele de instruire interne si internationale incluse in pachetele de beneficii ale companiilor contribuie la dezvoltarea profesionala a angajatilor si determina o crestere a calitatii serviciilor oferite de respectivele companii", este de parere Lungu.
Pe de alta parte, in cadrul companiilor de asigurari, la nivel de middle si top management se ofera posibilitatea participarii la profit prin acordarea de actiuni sau de bonusuri in functie de rezultatul financiar al companiei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO