Profesii

Unele lucruri despre care credeam ca sunt romanesti sunt de fapt balcanice

20.03.2006, 00:00 32

Daca iti plac adrenalina si complexitatea, functia de manager regional de resurse umane este alegerea potrivita, crede Vlad Bog, managerul responsabil cu dezvoltarea organizationala a 36 de unitati ale The Coca-Cola Company din tot atatea tari.

"Nu incerc sa controlez ceea ce nu se poate controla. Ai oameni acolo in care trebuie sa ai incredere ca isi fac treaba bine". Acesta este unul dintre crezurile lui Vlad Bog si raspunsul pe care il da atunci cand este intrebat ce dificultati aduce cu sine un post cu raspundere regionala.

Vreme de mai multi ani, jobul sau i-a oferit ocazia sa ia pulsul Balcanilor, perioada despre care managerul marturiseste ca l-a ajutat sa realizeze ca multe dintre trasaturile pe care le credea tipice romanilor se aplica si in cazul altor popoare din regiune.

Printre acestea: tendinta de a da vina pe altul pentru propriile greseli, tendinta de a nu te concentra asupra a ceea ce poti tu sa faci mai bine, ci mai degraba asupra a ceea ce face celalalt sau tendinta de a judeca oamenii si faptele lor.

"Cred insa ca romanii au mai multa bucurie de a pacali pe cineva decat alti balcanici. Romanii sunt mai flexibili si mai deschisi catre nou, insa stiu sa se vanda mai putin decat altii din Balcani", spune el. O alta tendinta pe care a vazut-o parca mai mult la oamenii de aici decat la ceilalti este aceea de a fi multumiti ca au un job in cadrul caruia nu cresc in nici un fel, traind cu impresia ca pacalesc pe cineva.

"Exista foarte multa adrenalina in jobul asta si o complexitate pe care nu cred ca o poti intalni la nivel local", afirma managerul.

Iar cand vine vorba de specificul unui post de manager regional, Vlad Bog este cu siguranta una dintre cele mai avizate persoane cu care se poate discuta pe marginea subiectului.

In cazul sau, experienta regionala este un drum care a inceput in urma cu sapte ani, la doi ani dupa ce, in 1997, intrase in Coca-Cola Romania pe pozitia de country HR manager pentru Romania si Moldova. In 1999, biroul din Romania a devenit centrul unei arii mai mari, care cuprindea, pe langa cele doua tari, si Croatia si Slovenia. Mai tarziu, Slovenia a iesit din ecuatie, facand loc tarilor din fosta Iugoslavie si Bulgariei.

Astfel, Bog a devenit manager regional de resurse umane pentru zonele adriatica si balcanica, pozitie pe care a ocupat-o pana in luna februarie a acestui an, moment in care aria sa de raspundere a crescut pana la 36 de tari, extinzandu-se in zonele Eurasia, Orientul Mijlociu, Rusia, Ucraina si Belarus.

Si totusi, ce te faci cand trebuie sa rezolvi nu numai problemele din propria ta "ograda", ci sa te preocupi si de cele din alte "gospodarii", aflate la sute si mii de kilometri distanta?

Daca e sa te iei dupa Vlad Bog, printre posibilele raspunsuri s-ar afla abilitatea de a prioritiza, rutinele de comunicare si un program chibzuit de calatorii.

"Daca nu reusesti sa prioritizezi, te pierzi in detalii si nu mai ajungi sa faci ceea ce este important, adica ceea ce adauga valoare, te transformi intr-un administrator, ceea ce este extrem de rau. Este ceea ce face diferenta intre un manager de resurse umane si un manager de personal", spune Bog.

Dorinta de a face lucrurile la un nivel ridicat de detaliu poate duce la deceptii, explica managerul, amintindu-si de perioada de soc prin care el insusi a trecut in urma cu sapte ani, atunci cand a trebuit sa se adapteze la cerintele unui spatiu mult mai larg decat cel de care se ocupase pana atunci. De asemenea, comunicarea este unul dintre elementele esentiale.

"Am rutine saptamanale de comunicare, prin care ne spunem ce am facut si ce obiective avem pentru saptamana care urmeaza, care fac sa iasa la iveala si intrebarile, si problemele, si nevoile de ajutor. Eu acolo influentez si ajut, nu le spun lor cum sa isi faca treaba", explica Bog.

In ceea ce priveste calatoriile, este foarte important de stiut, inainte de a pleca undeva, ca este absolut necesara prezenta acolo si ca situatia nu se poate rezolva in alt mod.

"Daca faci tururi si te deplasezi in mai multe locuri risti sa pierzi contactul cu ce se intampla, iar cand te intorci pierzi o saptamana gandindu-te la ce ai de facut ca sa recapeti acest contact", precizeaza Bog, adaugand ca, in cazul sau, fiecare plecare este limitata la cel mult trei zile.

In viziunea sa, managerul de resurse umane este acela care aduce echilibrul in organizatie, si de aceea este foarte important ca acesta sa creada cu adevarat ca lucrurile se intampla prin oameni si ca, in cursa pentru obiective, sa nu uite niciodata acest lucru.

"Mai mult, managerul de resurse umane trebuie sa fie un partener de afaceri, sa stie cum functioneaza tot sistemul, in ansamblul sau", adauga Bog.

El mentioneaza ca increderea este unul dintre factorii cheie care trebuie sa se regaseasca intr-o cultura organizationala sanatoasa.

"Parerea mea este ca nu suntem aici ca sa ne verificam unii pe altii. Acel cineva care si-a facut munca trebuie sa fie sigur ca rezultatul este bun astfel incat eu sa pot semna acolo, fara sa fie nevoie sa verific", spune managerul. Explicatia e simpla - atunci cand persoana raspunzatoare stie ca va fi verificata, nu isi va mai asuma responsabilitatea si va avea impresia ca nu este important sa verifice ea insasi de mai multe ori, ceea ce duce in mod automat la o garantie scazuta a calitatii.

Acesta este unul dintre aspectele pe care Vlad Bog a incercat sa le evite in Coca-Cola Romania, unde, spune el, comunicarea, libera exprimare, devotamentul, calitatea, integritatea si mai ales increderea se numara printre principalele valori care anima organizatia.

Un exemplu in acest sens ar fi una dintre cele mai de succes traditii care s-au inradacinat in mediul organizational - asa-zisele "fursecuri meetings", care au loc o data pe saptamana si in cadrul carora toti oamenii din companie se strang la un fursec si la o Cola si discuta despre tot ce se intampla in organizatie.

"Obiceiul a aparut aici, in Romania, acum vreo 9-10 ani, pentru ca ne-am dat seama ca suntem prea obsedati de obiective si ca nu discutam suficient despre ce se intampla in spatele acestora", spune Bog.

El precizeaza ca rezultatele sunt excelente, pentru ca toata lumea are sansa sa isi spuna pasurile si sa afle tot ce se petrece, nu neaparat in departamentul sau in zona in care activeaza.

O dovada este si stabilitatea personalului. Astfel, peste o treime din angajati au vechime de noua ani in cadrul companiei, iar cand vine vorba despre cei a caror vechime depaseste cinci ani, proportia se ridica la aproape doua treimi.

"Oamenii stau aici pentru ca au ocazia sa creasca, pentru ca se simt bine si se scoala cu placere dimineata cand vin la serviciu. Asta e partea soft si pe langa ea mai exista si cea materiala, iar noi incercam sa ne situam peste medie din ambele puncte de vedere", afirma Bog.

"Nu cred ca intamplator am ajuns sa lucrez in HR. Probabil ca daca ar fi sa o iau de la inceput, tot acolo as ajunge, dar probabil ca pe alta poteca", crede el.

"Poteca" sa a pornit din AIESEC, unde a fost membru fondator, a trecut prin RJReynolds Tobacco, la departamentul de vanzari si mai departe la cel de training si dezvoltare, prin DHL Romania ca manager de HR (prin intermediul unei firme de executive search), si a ajuns la poarta Coca-Cola Romania.

Anii petrecuti in RJReynolds, spune Bog, au fost decisivi in dezvoltarea viitorului manager. A fost o perioada intensa, marcata de multe cursuri si de un coach francez despre care crede ca a avut un rol hotarator in formarea sa.

"Cine are parte de un coach, de un mentor, este un norocos", concluzioneaza el.



Glosar

Calitati HR manager - abilitatea de a prioritiza, cunoasterea integrala a afacerii, comunicarea eficienta, credinta ca lucrurile se intampla prin oameni.



Cultura organizationala Coca-cola - incredere, comunicare, exprimare libera, devotament, calitate, integritate.



Fursecuri meetings - intalniri saptamanale in cadrul Coca-Cola Romania; toti oamenii din companie, din toate nivelurile ierarhice, se strang la un fursec si la o Cola si discuta liber despre tot ce se intampla in organizatie; obicei aparut in urma cu 10 ani, cand oamenii si-au dat seama ca erau prea obsedati de obiective si ca nu discutau suficient.



Cariera

februarie 2006 - prezent: Organizational Capability Development Manager, Eurasia, Middle East Division, Russia, Ukraine, Belarus Division, Coca-Cola

1999-2006: Region HR Manager Adriatic, Balkan, East Mediterranean Region, Black Sea Region, Coca-Cola

1997-1999: Country HR Manager Romania & Moldova Coca-Cola

iunie 1996-decembrie 1997: Human Resources Manager, DHL International - Romania

1992-1996: Training, Development and Recruitment Supervisor , R.J.Reynolds Tobacco International - Romania

liviu.alexandrescu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO