Proprietăţi

Autostrada Bucuresti-Pitesti devine un pol al dezvoltarilor industriale

09.03.2006, 00:00 30

Autostrada Bucuresti-Pitesti se contureaza intr-un pol al investitiilor in spatii industriale, zona atragand pana in prezent cele mai ample proiecte logistice din intreaga tara.

Doua dintre cele mai mari proiecte industriale demarate pe piata romaneasca, Cefin Logistic Park si Mercury Logistic Park, sunt amplasate in aceasta zona, la 1 kilometru de soseaua de centura a Capitalei, respectiv kilometrul 22 al autostrazii.

La km 11 al autostrazii Bucuresti-Pitesti se va dezvolta un nou proiect industrial, West Side Park, realizat pe structura metalica, terenul aferent proiectului avand o suprafata de 52.000 de metri patrati, potrivit companiei Eurisko.

"In prima faza, dezvoltatorul va construi o suprafata de 3.000 de metri patrati constand in depozite, urmand ca, in functie de cererea de pe piata, sa construiasca si suprafete aditionale, marimea terenului permitandu-i acest lucru", spune Bogdan Murafa, senior broker in cadrul departamentului industrial al Eurisko.

Investitiile aferente primei faze de dezvoltare sunt estimate la aproximativ 1 milion de euro, iar in cazul in care proiectul va fi finalizat valoarea investitiilor s-ar putea ridica la circa 6-7 milioane de euro, iar suprafata construita, la aproximativ 25.000 de metri patrati.

Lucrarile de constructie la acest proiect se afla in desfasurare, urmand sa fie incheiate la inceputul celui de-al doilea semestru al anului. Dezvoltatorul este un investitor de origine romana.

Tranzactiile cu spatii industriale au ajuns la 63.000 de metri patrati anul trecut, inregistrand cel mai ridicat nivel din ultimii 15 ani, arata un studiu al pietei imobiliare realizat de compania imobiliara DTZ Echinox.

"Avand in vedere locatia, tipul constructiei si caracteristicile tehnice ale acesteia, spatiul se evidentiaza ca o oferta ideala pentru un complex de distributie, putand fi o solutie si pentru activitatile de productie usoara", a mai spus Murafa.

Motivele dezvoltarii zonei din apropierea autostrazii Bucuresti-Pitesti tin de mai multi factori, printre cei mai importanti numarandu-se existenta utilitatilor in conditiile accesului rapid catre regiunile central si vest-europene, potrivit reprezentantului Eurisko.

La inceputul acestui an, Mercury Logistic Park a fost cumparat de investitori britanici, in cadrul primei tranzactii realizate anul acesta pe piata spatiilor industriale. Proiectul a fost achizitionat de compania de investitii imobiliare Helios Properties din Marea Britanie pentru aproape 11 milioane de euro.

Developerul proiectului logistic este compania Phoenix Real Estate, cu actionari greci, iar brokerul tranzactiei a fost compania imobiliara Eurisko. Proiectul Mercury Logistic Park cuprinde 190.000 de metri patrati de teren si 14.000 de metri patrati de spatii industriale, fiind intr-o prima faza de dezvoltare.

Compania britanica a preinchiriat deja o suprafata de aproape 12.000 mp operatorului logistic britanic Delamode in cadrul proiectului industrial.

Helios Eastern Europe a anuntat ca are in vedere realizarea unor investitii de 250 de milioane de lire sterline (circa 350 mil. euro) pe piata imobiliara est-europeana.

Cefin Logistic Park este in prezent cel mai dezvoltat proiect de acest tip, fiind pana acum si primul proiect cumparat de catre un fond de investitii strain. In a doua jumatate a lui 2004, fondul de investitii austriac Europolis s-a implicat in dezvoltarea proiectului industrial al Cefin.

Cererea de spatii de depozitare moderne provine in mare parte de la companii internationale prezente pe piata romaneasca sau de la cei care au optat pentru o schimbare si doresc sa abandoneze vechile locatii, nu tocmai potrivite profilului de activitate.

In general, companiile cauta spatii cu o inaltime de aproximativ 8-12 metri, cu un design eficient constand intr-o buna asezare a stalpilor de sustinere, prezenta rampelor de incarcare/descarcare si a spatiilor de birouri in interiorul depozitelor. Accesul trebuie sa fie facil, catre sosele asfaltate, autostrazi sau centura, mai arata DTZ.

Daca in anul 2003 cererea de spatii industriale se situa la o medie de 2.000-2.500 de metri patrati, in anul 2004 suprafetele medii tranzactionate au variat intre 3.000 si 3.500 de metri patrati, rezultand o crestere de aproximativ 45%. Tendinta, care se manifesta si anul acesta, isi are explicatia in cresterea activitatii companiilor care solicita spatii industriale.

Spatiile industriale au fost timp de mai multi ani cenusareasa pietei imobiliare romanesti. Dezvoltatorii s-au concentrat in mod special asupra spatiilor de birouri, acolo unde cererea a fost si ramane mult peste oferta, mai ales in cazul spatiilor de calitate. Este de asteptat insa ca pe masura ce afacerile companiilor active pe piata romaneasca, fie ca este vorba de activitati de productie, comert sau orice fel de servicii, se intensifica, spatiile industriale sa isi reintre in drepturi. alexandru.cerchez@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24