Proprietăţi

Autostrăzile din România în 2011: lucrări „parţial“ încheiate şi trafic pe o singură bandă

Autostrăzile din România în 2011: lucrări „parţial“ încheiate şi trafic pe o singură bandă

Autor: Andreea Neferu

04.06.2011, 11:17 3019

Laînceputul anului compania de autostră zi anunţa că va inaugura anulacesta 83 de kilometri de autostrăzi, la care urmau să se adaugeîncă 34 de kilometri de centuri la standard de autostradă. Nici nuam ajuns bine la jumătatea anului, iar aceeaşi instituţie îşi dă custângul în dreptul şi spune că în 2011 nu va finaliza complet nicimăcar un kilometru din ceea ce anunţase în urmă cu aproape şaseluni.

Înprezent există doar şapte tronsoane de autostrăzi aflate înconstrucţie, cu o lungime cumulată de puţin peste 200 de kilometri,la care se adaugă peste 60 km pentru care însă lucrările stagneazămomentan din cauza faptului că au fost reziliatecontractele.

Lasolicitarea BUSINESS CONSTRUCT, CNADNR a transmis informaţiiactualizate cu privire la stadiul în care se află fiecare dintreaceste şantiere, iar concluzia este că anul acesta nu vom aveaparte de noi autostrăzi în adevăratul sens al cuvântului, ci doarde lucrări finalizate parţial.

Datele arată nu doar că CNADNR şi firmele de construcţii cu cares-a asociat nu reuşesc să respecte un grafic de lucrări, ci şi căautoritatea nu reuşeşte să gestioneze fondurile pe care le areastfel încât să reducă la maxim timpii morţi. În timp ce unelecontracte au fost reziliate, astfel că cel puţin în teorie pentrucâteva luni au fost eliberate câteva zeci de milioane de euro, altecontracte care sunt validate în continuare nu înaintează din lipsăde fonduri.

Cualte cuvinte, autostrăzile nu se construiesc cu sau fără contracteîn vigoare. Astfel, porţiunile care au cele mai mari şanse să fiedeschise circulaţiei, chiar şi parţial, sunt Medgidia- Constanţa şiArad-Timişoara, la care se adaugă variantele de ocolire la standardde autostradă ale oraşelor Constanţa şi Arad.

Încazul Medgidia-Constanţa, tronson cu o lungime de aproape 32 dekilometri, în prezent "se execută lucrări de terasamente şi drum,lucrări la structura rutieră (strat de bază, strat de formă,realizarea stratului din piatră spartă şi amestec optimal,realizarea stratului din mixtură bituminoasă), lucrări la treipasaje, un viaduct şi două poduri", spun reprezentanţii CNADNR.Tronsonul, cu o valoare contractuală de circa 142 milioane de euro,este construit de italienii de la Astaldi şi de nemţii de la MaxBoegl. Traficul pe această autostradă, la fel ca şi pe centuramunicipiului Constanţa de altfel, ar urma să fie deschis parţial întrimestrul al doilea al acestui an (adică doar o bandă pe fiecaresens va fi funcţională), urmând ca peste un an lucrările să fiefinalizate în totalitate şi ambele benzi să fiedeschise.

Nici vorbă de o autostradă în adevăratul sens al cuvântului dela Bucureşti la Constanţa anul acesta, în primul rând pentru cătronsonul Cernavodă-Medgidia se află în prezent în stand-by, avândîn vedere rezilierea contractului cu constructorul său, companiafranceză Colas, dar şi pentru că pe porţiunea de drumMedgidia-Constanţa doar o singură bandă pe sens va fi funcţionalăîn acest an.

"Eu nu am spus niciodată că finalizăm autostră zi, ci doar căvom da în exploatare", spunea Anca Boagiu, ministrultransporturilor, la finalul lunii aprilie. Într-adevăr, ceea ce îiinteresează pe români este darea în exploatare a autostrăzilor,însă cu greu se poate numi "dare în exploatare" deschiderea uneiauto străzi cu o singură bandă.

Şiautostrada Arad-Timişoara, construită de italienii de la Astaldi şide spaniolii de la FCC Construccion, ar urma să fie deschisăparţial traficului spre sfârşitul anului, la fel ca şi varianta deocolire a municipiului Arad, realizată tot de FCC Construccion, darcu austriecii de la Porr Technobau de această dată.

Înrest, nimic nou în România la capitolul autostrăzi, cel puţin anulacesta.

Bechtel, cu frâna trasă

Autostrada Transilvania, care din cei 415 kilometri are înprezent finalizaţi doar 52, adică 12,5%, rămâne în continuare fărăbani şi fără kilometri noi în 2011, deşi până acum CNADNR a făcutplăţi de 5,2 miliarde de lei (1,2 miliarde de euro) către companiaamericană Bechtel, care construieşte această şosea.

Cualte cuvinte, până acum un kilometru din autostrada Transilvania acostat statul 100 milioane de lei (23,8 mil. euro), iar în prezentun singur tronson, cu o lungime de 64 de kilometri (Suplacu deBarcău-Borş) este teoretic în construcţie. De ce doar teoretic?Pentru că, în realitate, Ministerul Transporturilor nu a prevăzutanul acesta niciun ban pentru acest drum. "În prezent lucrările pesecţiunea 3C Suplacu de Barcău-Borş se desfăşoară în ritm redus dincauza constrângerilor bugetare", spun cei de la CNADNR.

Dacă la finalul anului trecut Transporturile estimau că acesttronson, cu o valoare contractuală de 963 milioane de euro, va figata în 2012, acum reprezentanţii CNADNR, instituţie aflată însubordinea Ministerului Transporturilor, se feresc să dea vreoestimare privind termenul de finalizare. "În funcţie de prevederilebugetare, graficul de lucrări va fi actualizat", este singurareacţie a CNADNR privind esti mările de finalizare a vreunuikilometru din autostrada Transilvania.

Pede altă parte, pentru tronsonul Deva- Orăştie, ce a fost scos lalicitaţie şi câştigat anul trecut de firmele Strabag şi StracoGrup, termenul estimat de finalizare rămâne în picioare: 2012. "Înprezent se află în fază avansată lucrările pregătitoare. Au fostrealizate în proporţ ie de 50% lucrările de diagnostic arheologicşi se află în desfăşurare lucrările de descărcare arheologică. Îndata de 2 mai 2011 a fost emis avizul favorabil de începere alucrărilor din punct de vedere arheologic pentru aproximativ 25%din lungimea traseului (32 km - n. red.)", anunţă CNADNR, adău gândcă la mijlocul lunii mai încă 25% din lungimea traseului va primiavizul arheologic. Până acum, constructorii tronsonuluiDeva-Orăştie au primit un avans de 26,7 milioane de euro, fără TVA,din totalul contractului de 178 milioane de euro, fărăTVA.

Excluzând autostrada Transilvania, CNADNR a efectuat până acumplăţi de circa 577 milioane de euro pentru cei aproximativ 260 dekilometri de autostrăzi ce se află în prezent în construcţie. Adicăpeste 46% din valoarea totală a contractelor pentru aceste autostrăzi, de 1,2 miliarde de euro.

Aşteptând noi licitaţii

Două tronsoane rămân însă "în aer" momentan.

Finalizarea autostrăzii Cernavodă-Medgidia, care şi-a pierdut înluna aprilie constructorul, compania franceză Colas, ar urma să maicoste între 500 şi 700 de milioane de lei (120-170 milioane deeuro), fără TVA, potrivit unui anunţ de intenţie publicat peSistemul Electronic de Achiziţii Publice. Potrivit CNADNR, traficulpe acest tronson va fi deschis în trimestrul al patrulea al lui2012.

Aceeaşi situaţie şi în cazul tronsonului Moara Vlăsiei-Ploieşti(42,5 kilometri): contractul cu firmele a trei oameni de afaceriromâni, supranumiţi "regi ai asfaltului" (Spedition UMB,Tehnostrade - ambele controlate de Dorinel Umbrărescu, PA&COInternational Costel Căşuneanu şi Euroconstruct Trading '98 - DanBeşciu), a fost reziliat tot în aprilie.

"În perioada următoare, CNADNR va lansa procedurile de atribuirepentru contractele reziliate Cernavodă-Medgidia şi MoaraVlăsiei-Ploieşti", potrivit CNADNR.

AFACERI DE LA ZERO