Proprietăţi

Salvează infrastructura zona Pipera? Două pasaje sunt gata, unul e în lucru şi în câţiva ani vine şi metroul

Salvează infrastructura zona Pipera? Două pasaje sunt gata, unul e în lucru şi în câţiva ani vine şi metroul

Autor: Cristi Moga

27.07.2011, 11:04 7011

Cu două pasaje finalizate în ultimii doi ani (peste calea feratăBucureşti-Constanţa şi centura Capitalei) şi un altul în lucru, cutermen de finalizare până la sfârşitul anului, la intersecţia cuBarbu Văcărescu, zona de birouri Pipera din nordul Capitalei, undese află un sfert din clădirile de birouri din oraş, ar putea firevitalizată în următorii ani şi prin prelungirea reţelei demetrou.

Reprezentanţii Metrorex au în plan prelungirea magistralei caretraversează Bucureştiul de la sud spre nord şi care ar putea preluao parte din traficul auto şi rezolva astfel cea mai acută problemăa zonei Pipera: aglomeraţia.

Clădirile de birouri din Pipera nu sunt cele mai înalte dinoraş, dar accesul dificil dinspre centrul oraşului, realizat pe undrum cu o singură bandă pe sens, a determinat numeroase firme săevite zona pentru a nu-şi pierde angajaţii.

Acest fapt a dus la creşterea gradului de neocupare în zonă lapeste 20%, la scăderea chiriilor spre nivelul de 8-10 euro/mp şi lastoparea a numeroase investiţii în ceea ce se dorea a fi un mic"Canary Wharf" al Bucureştiului.

Reţeaua de metrou a Capitalei are în zonă un capăt demagistrală, care pleacă din sudul oraşului şi se finalizează custaţiile Aurel Vlaicu şi Pipera, dar nu ajunge la imobileleconstruite în Pipera-Tunari, dincolo de calea ferată, unde îşi auînsă sedii companii importante, precum Coca-Cola, Vodafone, RenaultTechnologie Roumanie sau Mic.ro.

Anca Boagiu, ministrul transporturilor şi infrastructurii, aanunţat recent că Bucureştiul ar putea avea 65 de staţii de metrounoi în următorii zece ani, fără a menţiona nimic despre prelungireamagistralei IMGBPipera.

"Avem în strategia noastră de dezvoltare şi un proiect deprelungire a magistralei din Pipera cu cel puţin două staţii, carereprezintă o prioritate pentru următoarea perioadă. Vom realiza unstudiu de fezabilitate deoarece am văzut ce dezvoltări sunt în zonăşi este păcat de ele. Pentru acest proiect va fi cel mai probabilnevoie de surse de la bugetul de stat, iar principalul obiectiveste ca în jumătate de an să avem indicatorii pentru aceastăinvestiţie", a declarat pentru ZF Gheorghe Udrişte, directorulgeneral al Metrorex.

Priorităţile imediate ale companiei de transport subteran suntlegate de magistralele pentru care există finanţare cel puţinparţial, precum Drumul Taberei - Pantelimon, Gara de Nord - Otopenişi Parc Bazilescu - Lac Străuleşti, în apropierea noului sediu alcelei mai mari companii din România - OMV Petrom - care a relocatîn proiectul Petrom City circa 2.500 de angajaţi.

Linie dreaptă de la centură la NicolaeCaranfil

Primarul Sorin Oprescu declara recent că pasajul de laintersecţia şoselei Pipera cu strada Barbu Văcărescu ar putea fidat în folosinţă până la sfârşitul acestui an, în condiţiile încare actualul şantier îngreunează şi mai mult traficul auto dinzonă. După finalizarea pasajului, s-ar putea circula, teoretic,fără oprire de la şoseaua de centură până la strada NicolaeCaranfil, prin care poate fi realizată legătura cu bulevardulBeijing şi bulevardul Aviatorilor din zona Parcului Herăstrău.

"Prelungirea metroului până la Pipera- Tunari ar salva birourileexistente şi ar re prezen ta o a doua şansă pentru zonă, care afost pe nalizată până acum de lipsa infrastructurii. Zona secalifică pentru un pol important de birouri, fiind dezvoltată peterenuri libere de construcţii, dar infra structura rutieră nupoate prelua tot traficul generat de aceste proiecte", apreciazăMihnea Şerbănescu, directorul general al firmei DTZ Echinox.

Printre cele mai mari proiecte de birouri din zona Pipera-Tunarise numără Twin Towers Barba Center (deţinut de familia Barba),Global City (Global Finance), Cubic Center (Dinu Patriciu GlobalProperties), North Gate (Marius Ivan), Swan Office (Chayton) sauNorth Center (Immofinanz), dar şi alţi investitori precum Adamaaveau planuri pentru construcţii în zonă.

Marea majoritate a acestor clădiri au etaje întregi neocupate,spaţii disponibile fiind şi ceva mai departe, spre şoseaua decentură, unde se află imobilul Construdava, dezvoltat de companiaImpact şi vândut fondului de investiţii DEGI. Proprietarii acestorclădiri ar avea de beneficiat de pe urma prelungirii reţelei demetrou, dar nu imediat.

"Modificările de infrastructură vor fi simţite în piaţa debirouri abia după ce linia de metrou va fi dată în funcţiune.Primul efect pe care accesul la reţeaua de metrou îl va avea va fio creştere a interesului potenţialilor chiriaşi pentru clădirileadiacente şi în consecinţă o creştere a cererii. Astfel, în funcţiede caracteristicile fiecărei clădiri, rata de neocupare ar puteascădea semnificativ, ajungând chiar la ocupare completă", apreciazăMaria Florea, associate director în cadrul firmei de consultanţăimobiliară Colliers International.

Pipera, capăt al autostrăziiBucureşti-Ploieşti

Multinaţionalele îşi vor păstra în cea mai mare parte sediilecentrale în zone precum Piaţa Victoriei, Aviatorilor sau PiaţaPresei, care reprezintă în prezent ruta către cea mai tranzitatăieşire din Capitală, cea către Ploieşti. În câţiva ani, importanţastrategică a zonei Băneasa ar putea să mai scadă pe măsură ceautostrada către Ploieşti va fi finalizată, cu punct de porniretocmai în zona Pipera.

"O clădire dintr-o zonă periferică poate ajunge la un nivel alchiriei comparabil cu cele din zona Dimitrie Pompeiu, 10-14euro/mp. Aceasta poate transforma zona într-una foarte bună pentruback office, beneficiind şi de accesibiliate rutieră cătreviitoarea autostradă spre Ploieşti", mai spune reprezentantulColliers.

Cu toate acestea, ţinând cont că în ultimii 20 de ani înBucureşti au fost realizate doar 11 staţii noi de metrou, o parteîncepute chiar din vremea comunismului, birourile din zonaPipera-Tunari vor mai rămâne pentru câţiva ani accesibile doar printransportul rutier.