♦ În Bucureşti, doar 75 de unităţi de învăţământ de stat, dintr-un total de 276, învaţă într-un singur schimb, arată datele transmise de ISMB, iar restul de 201, respectiv 73%, organizează orele în două sau chiar trei schimburi ♦ În alte cinci judeţe analizate de ZF ponderea şcolilor în schimburi este sub 20%, cu un record de doar 6% în Cluj.
În timp ce în Bucureşti elevii se îngrămădesc în şcolile din cele şase sectoare din lipsă de spaţiu şi merg la cursuri în două sau chiar trei schimburi, având ore de 40-45 de minute şi pauze de cinci minute, cinci dintre cele mai importante judeţe ale ţării au găsit soluţii pentru a reduce numărul şcolilor supraaglomerate.
„Activitatea în două schimburi a unităţilor de învăţământ este fluctuantă şi evoluează anual, în general, diminuându-se numărul unităţilor de învăţământ cu program pe două schimburi, datorită identificării unor soluţii optime sau involuţiei numărului de clase pe un nivel de studiu”, a transmis către ZF inspector şcolar general în cadrul Inspectoratului Şcolar Judeţean Timiş, prof. Aura Codruţa Danielescu.
Astfel, în Timiş doar 19% dintre unităţile de învăţământ preuniversitar (primar, gimnazial şi liceal) învaţă în două schimburi, în Braşov, 15%, în Iaşi 12%, în Sibiu 10%, iar în Cluj doar 6%, potrivit calculelor făcute de ZF pe baza datelor transmise de inspectoratele şcolare judeţene ale acestor judeţe.
În Capitală, în schimb, doar 75 de unităţi de învăţământ, dintr-un total de 276, învaţă într-un singur schimb, arată datele transmise recent de ISMB.
„La nivelul municipiului Bucureşti, 75 de unităţi de învăţământ preuniversitar îşi desfăşoară cursurile într-un schimb. În aceste unităţi de învăţământ sunt înmatriculaţi 37.047 de elevi”, au transmis reprezentanţii ISMB pentru ZF în luna februarie a acestui an.
În prezent, pe baza datelor de la ISMB şi a calculelor ZF, 73% dintre şcolile din Bucureşti învaţă în schimburi – două sau trei. În celelalte cinci judeţe cărora ZF le-a adresat întrebarea „câte şcoli de stat din învăţământul preuniversitar învaţă în cel mult două schimburi?” – această pondere este cu mult mai scăzută.
Din cifrele transmise de inspectoratele şcolare judeţene Braşov, Cluj, Timiş, Iaşi şi Sibiu, comparate cu cele aferente Bucureştiului, reiese că în Capitală sunt cele mai multe şcoli şi cei mai mulţi elevi care învaţă în două sau trei schimburi.
În unele cazuri, autorităţile de la nivelul acestor judeţe caută soluţii chiar şi pentru remedierea programului de două schimburi, în încercarea de a-l reduce la un singur schimb.
În judeţul Sibiu, autorităţile au găsit soluţii pentru renunţarea la învăţatul în două schimburi pentru o perioadă la unele dintre şcolile care se aflau în această situaţie, prin extinderea unităţilor de învăţământ, după cum transmit reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean Sibiu.
„Problema învăţământului în două schimburi a fost rezolvată parţial, în sensul că unele clădiri ale unităţilor de învăţământ au fost mansardate sau au fost construite corpuri noi de clădire, dar din cauza numărului tot mai mare de solicitări la clasa pregătitoare au revenit, după un timp, la două schimburi. Există însă două unităţi de învăţământ la care, prin mansardarea clădirilor sau construirea de corpuri noi, elevii nu mai învaţă în două schimburi – Şcoala Gimnazială nr. 2 Sibiu şi Şcoala Gimnazială nr. 13 Sibiu”, transmite ISJ Sibiu.
Programul de şcoală în trei schimburi este un concept străin pentru aceste cinci judeţe.
El rămâne o găselniţă a primarilor bucureşteni prin care încearcă să îngrămădească în sălile de clasă ale şcolilor din Capitală cât mai mulţi copii, fără a pune în practică alte variante prin care să reducă programul astfel încât orele şi pauzele să aibă durata legală, de 50 de minute şi respectiv 10 minute.
În judeţul Iaşi, spre comparaţie, nicio şcoală nu învaţă în acest an şcolar în trei schimburi, potrivit ISJ Iaşi.
„Nu există, în acest an şcolar, în judeţul laşi unităţi de învăţământ care învaţă în trei schimburi. Unele dintre şcolile care au activitate în două schimburi în acest an şcolar sunt în proces de reabilitare şi se aşteaptă ca la finalizarea acestor demersuri activitatea să poată fi organizată într-un singur schimb”, a transmis către ZF inspector şcolar general în cadrul ISJ Iaşi, prof. dr. Luciana Antoci.
În Capitală însă învăţatul într-un singur schimb rămâne un vis, un plan de viitor îndepărtat pentru care încă nu se găsesc soluţii.