Special

Educaţie, stil de viaţă şi wellness. Cum s-au schimbat metodele de recrutare în farma şi sănătate? Noile generaţii de angajaţi obligă companiile să se adapteze

Constatăm şi noi că generaţia Z sau generaţia digitală (cei născuţi după anul 1996) manifestă un  interes crescut faţă de salariu şi alte beneficii extra salariale; că tinerii selecteaza cu mai multa atenţie angajatorul înainte de a oferi un răspuns afirmativ de angajare. Flexibilitatea, diversitatea şi lipsa rutinei neproductive dintr-un rol, posibilitatea de a promova rapid sunt câteva dintre criteriile lor de selecţie, iar provocările noastre din recrutare şi mai ales din retenţie devin din ce în ce mai mari. Puşi la punct din punct de vedere tehnologic, nu-şi fac planuri pe termen lung, Timpul liber e important şi contează în decizia lor de a rămâne în organizaţi

Constatăm şi noi că generaţia Z sau generaţia digitală (cei născuţi după anul 1996) manifestă un interes crescut faţă de salariu şi alte beneficii extra salariale; că tinerii selecteaza cu mai multa atenţie angajatorul înainte de a oferi un răspuns afirmativ de angajare. Flexibilitatea, diversitatea şi lipsa rutinei neproductive dintr-un rol, posibilitatea de a promova rapid sunt câteva dintre criteriile lor de selecţie, iar provocările noastre din recrutare şi mai ales din retenţie devin din ce în ce mai mari. Puşi la punct din punct de vedere tehnologic, nu-şi fac planuri pe termen lung, Timpul liber e important şi contează în decizia lor de a rămâne în organizaţi

Autor: Georgiana Mihalache

05.12.2022, 00:07 387

♦ De la metodele clasice de recrutare de acum 10-20 de ani prin intermediul anunţurilor în ziare, astăzi angajatorii se folosesc de toate mijloacele puse la dispoziţie de tehnologie pentru a găsi oameni pentru companiile lor ♦ Site-urile de joburi, platforme ca LinkedIn sau Facebook conectează inclusiv angajatorii de candidaţii potenţiali.

„Bună. Am 25 ani şi sunt în căutare de job”. Aşa arată un anunţ Publicat pe LinkedIn, o platformă profesională pentru afaceri, care în doar o zi a primit deja trei răspunsuri din partea unor potenţiali angajatori cu adresele de mail la care este aşteptat un CV al persoanei care caută loc de muncă. Iar această metodă de comunicare între companii şi candidaţi începe să prindă din ce în ce mai mult contur în recrutare. Cum se desfăşoară lucrurile în domeniul sănătăţii şi în farma şi mai ales cum s-au schimbat generaţiile de candidaţi?

„Lucrurile au evoluat foarte mult în ultimii 10 ani, odată cu dezvoltarea expertizei din domeniu şi a tehnologiei, dar şi odată cu schimbarea profilului candidaţilor. Ultimii 10 ani au fost marcaţi de o dezvoltare a sistemului de sănătate privat, de o explozie a reţelelor de socializare utilizate şi în scop profesional, de o aliniere la tendinţele internaţionale dacă ne uităm la digitalizarea accentuată. Toată societatea s-a transformat, nevoile noastre au evoluat - toate acestea nu aveau cum să nu influenţeze şi procesele de recrutare”, a spus Irina Şomănescu, HR director al reţelei de sănătate Regina Maria.

Creşterea organică, alături de achiziţiile din piaţa medicală privată au fost şi pentru Medicover un motiv în plus să adapteze metodele de recrutare. În cadrul grupului medical, recrutarea se face în cloud, tehnologia jucând un rol vital în selecţia candidaţilor. Pentru anumite joburi s-a păstrat însă interacţiunea faţă în faţă.

„O parte a procesului de recrutare s-a mutat în mediul online (pentru categoriile de roluri nonmedical: front desk, call center, operatori PC, recrutarea de medici, asistenţi şi personal auxiliar rămânând în continuare bazată pe interacţiune directă cu candidatul. Recrutarea se face în cloud, folosind un software ce oferă functionalităţi de căutare şi integrare cu platformele specializate de joburi şi cu social media. Ce e particular important ca evoluţie este faptul că soluţia în cloud ne ajută să măsurăm eficienţa procesului de recrutare prin indicatori relevanţi („time to hire”, „recruiter performance”, „hire source efficiency”)”, a spus Camelia Drama, HR director, Medicover România.

Iar schimbările din piaţa muncii şi nevoia de angajaţi calificaţi care să ţină pasul cu ambiţiile de creştere ale companiei determină şi producătorii de medicamente să adapteze căutarea. Este cazul Antibiotice, cel mai mare producător cu capital românesc, care are peste 1.400 de angajaţi pe platforma de la Iaşi, cumulând trei generaţii de personal.

„Dacă acum 10-15 ani foloseam ca instrumente de recrutare presa scrisă (anunţuri în ziare la secţiunea locuri de muncă), radio, recomandări profesionale, în prezent, dinamica pieţei a condus către un proces de recrutare aplicat. Identificăm candidaţi valoroşi, în căutare activă a locurilor de muncă prin intermediul site-urilor de profil, profesionale, de carieră, asociaţii profesionale, agenţii de recrutare, parteneriate cu mediul universitar, dar şi printr-un proces de head hunting nişat”, au transmis reprezentanţii Antibiotice Iaşi.

 

Academiile – pepiniere de angajaţi pentru companii

Doi dintre jucătorii mari din industria sănătăţii şi a producţiei de medicamente, reţeaua Regina Maria şi producătorul Antibiotice Iaşi, au înfiinţat academii în care pregătesc viitorii angajaţi.

„Antibiotice a înfiinţat Academia a +, o platformă axată pe programe de recrutare de personal, educaţie, inovaţie şi dezvoltare a competenţelor profesionale, pentru adaptarea structurii de resurse umane la noua configuraţie a companiei în perspectiva anilor 2030”, au mai transmis reprezentanţii Antibiotice Iaşi.

Cei doi piloni din cadrul Academiei a + sunt Colegiul tehnic, prin care sunt formaţi candidaţii cu sau fără experienţă pentru joburile din cadrul companiei care necesită competenţe tehnice, dar şi Şcoala de afaceri a +, prin care compania dezvoltă în rândul angajaţilor propria competenţe pentru a creşte afacerea.

Provocările din recrutare

Lipsa de resursă umană calificată şi prăpastia dintre ce pregăteşte şcoala şi ce au nevoie companiile determină angajatorii să pregătească pe cont propriu angajaţii. Iar aici intervine competiţia.

„Companiile sunt obligate prin forţe proprii să atragă, recruteze, pregătească şi să califice la locul de muncă angajaţii, fie ei necalificaţi sau specialişti pentru domenii de vârf. Nu toate companiile o fac - de fapt sunt puţine cele care o fac - marea majoritate fură angajaţii gata pregătiţi şi chiar dacă dau un salariu mai mare, ies mult mai ieftin pe un plan de cinci ani pentru că nu dau nici un leu pentru instruire. Asta se întâmplă şi în sistemul „industry agnostic” adică se fură angajaţi din alte domenii, daca aceştia sunt bine pregătiţi”, a spus Dragoş Damian, CEO al Terapia Cluj, unul dintre cei mai mari producători locali de medicamente.

 

Profilul candidaţilor de azi

De la importanţa stabilităţii şi a salariului, noile generaţii caută scopul într-o organizaţie şi caută să se simtă bine la locul de muncă. De aici şi dinamica din recrutare.

„Constatăm şi noi că generaţia Z sau generaţia digitală (cei născuţi după anul 1996) manifestă un  interes crescut faţă de salariu şi alte beneficii extra salariale; că tinerii selecteaza cu mai multa atenţie angajatorul înainte de a oferi un răspuns afirmativ de angajare. Flexibilitatea, diversitatea şi lipsa rutinei neproductive dintr-un rol, posibilitatea de a promova rapid sunt câteva dintre criteriile lor de selecţie, iar provocările noastre din recrutare şi mai ales din retenţie devin din ce în ce mai mari. Puşi la punct din punct de vedere tehnologic, nu-şi fac planuri pe termen lung, Timpul liber e important şi contează în decizia lor de a rămâne în organizaţie. Trebuie să găsească relevanţa imediată şi clară în învăţare. Preferă reţelele de socializare pentru a găsi un job”, a explicat Camelia Drama, HR Director, Medicover România.

Şi departamentul de resurse umane al Antibiotice Iaşi a identificat nevoi diferite la tânăra generaţie, cum este cea de evoluţie profesională şi cea de îmbinare a stării de bine cu performanţa la locul de muncă. Iar această aplecare spre nevoi care să acopere mai mult partea vocaţională poate fi un avantaj pentru angajatorii din domeniul medical.

„Dacă cei din generaţia Baby Boomers erau şi sunt motivaţi de stabilitate, câştig financiar, poziţie, tinerii au alte principii de viaţă şi sunt ghidaţi de alte valori. Deşi au în vedere aspectele financiare, pentru aceştia este deosebit de important şi scopul – vor să înţeleagă obiectivul final şi valoarea pe care o pot aduce prin munca lor în atingerea acestuia”, a mai completat Irina Şomănescu, HR Director al reţelei de sănătate Regina Maria.

 
 
 


 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO