Special

ZF Bankers Summit 2023, ziua 3. Piaţa asigurărilor nu a călcat frâna la începutul anului, ci doar se reaşază, iar asigurătorii se pregătesc pentru noul val de foşti clienţi ai Euroins în toamnă, după încetarea de drept a poliţelor RCA

ZF Bankers Summit 2023, ziua 3. Piaţa asigurărilor nu a...

Piaţa RCA nu este gata încă pentru o stabilizare, mai ales cu un nou val de aproape 2 milioane de asiguraţi Euroins care în septembrie rămân fără RCA  Brokerii se pregătesc pentru provocarea logistică din toamnă, în timp ce plafonarea îşi face simţită prezenţa în partea de vânzare în puncte fixe  Profitabilitatea segmentului RCA rămâne doar la nivel de breakeven pentru unii asigurători  Pe de altă parte, gradul de penetrare a asigurărilor rămâne la un nivel scăzut, deficitul de protecţie se adânceşte şi nici măcar expunerea mai mare la riscuri naturale, care în ultima perioadă a tot crescut, nu a adus la un grad mai mare de cuprindere pe zona asigurărilor de locuinţă, au dezbătut asigurătorii, brokerii şi actori ai pieţei asigurărilor în cea de-a treia zi a conferinţei ZF Bankers Summit 2023, care a fost dedicată exclusiv asigurărilor.

 
 

ASIGURĂRI GENERALE

 

Virgil Şoncutean, CEO, Allianz-Ţiriac Asigurări

În ultimii şapte ani, economia României s-a dublat, piaţa de asigurări s-a dublat, Allianz s-a triplat ca volum de business.

Este o piaţă încă în căutarea stabilităţii şi, odată cu cel mai recent faliment, este o întrebare legitimă cum putem ieşi din cercul vicios al acestor falimente care se repetă parcă cu o frecvenţă prea mare. Răspunsul stă atât în echipele de management ale fiecărui jucător din piaţă din perspectiva politicilor de suficienţă a primelor şi capitalului pentru a putea să rămâi în piaţă şi să-ţi onorezi obligaţiile de piaţă, dar şi din perspectiva cadrului legislativ.

Nivelul de îngrijorare la nivel internaţional este ridicat, asta nu înseamnă că afectează încrederea în piaţă pe termen lung. Aceste falimente creează îngrijorări, dar nu au fost 100% surprize, cifrele publice indicau nişte probleme, dilema era mai mult legată de când se va întâmpla.

Există o îngrijorare cu privire la în ce măsură reuşim ca autorităţi şi actori din piaţă să reechilibrăm situaţia şi să căutăm o formulă matură a acestui sistem RCA, care trebuie să se regăsească şi în legislaţia primară. 

Dintr-un volum de business de aproximativ 3 mld. lei cât am avut anul trecut, RCA a avut o pondere de sub 50%, ceea ce înseamnă că mai este loc de creştere şi vrem să participăm în continuare la piaţă, însă selectiv şi cu precauţie.

Am avut tot timpul o strategie echilibrată a portofoliului nostru, asigurările de viaţă sunt un pariu pe care l-am făcut cu câţiva ani în urmă şi acum culegem roadele şi investim în continuare. Asigurările de viaţă şi de sănătate la un loc au depăşit, în premieră, asigurările CASCO în portofoliul nostru.

Dacă RCA este undeva pe la 1,47 mld. lei, în jur de 400 mil. lei este CASCO, 400 şi ceva mil. lei este partea de viaţă şi sănătate, iar diferenţa până la aproape 800 de mil. lei sunt celelalte forme de asigurări nonauto. Este un portofoliu echilibrat, care ne permite să participăm în continuare la piaţa RCA şi să creştem mai mult.

 

Mihai Tecău, CEO Omniasig

Cred că viitorul trebuie să arate mai bine decât ce s-a întâmplat până acum. Mari schimbări în ultima perioadă în zona de asigurări nu au fost. Noi am spus după fiecare restart al pieţei că o să fie mai bine, că o să creştem, dar gradul de penetrare încă este departe de ce ne dorim.

Dorinţa de a deveni mai simpli, mai sustenabili pe viitor implică şi investiţii. 

Potenţial există. Avem toate ingredientele pe masă, avem legislaţie, sistem de asigurări, produse de asigurări valabile, totul există. Acum trebuie să fie dorinţa de  a face mai mult, de a fi mai prezenţi şi de a investi mai mult în zona de asigurări din partea clienţilor în principal. Cred că şi această zonă de încredere este foarte importantă.

Cred că prudenţa este dată de tipurile de asigurări pe care le ai şi capacitatea de capital social pe care o ai. Dacă nu se face corelaţia atunci există acea zonă de bulgăre de zăpadă în care tot timpul este o alergătură în a susţine prin capital social obligaţiile pe care le ai. Atunci este foarte greu să ajungi la un moment dat să recuperezi.

Noi ne dorim creştere şi suntem jucătorul numărul unu pe zona de Casco, suntem activi şi pe RCA, dar cred că în această piaţă de RCA lucrurile nu s-au stabilizat. După ce au fost împărţirile acestea între societăţi, o să vină şi acest val doi şi o să vedem ce împărţiri vor mai fi, dar cred că jucătorii actuali din piaţă au capacitate şi de conduită şi de continuitate.

S-a împărţit în mai puţin de un an şi jumătate aproximativ jumătate din piaţa de asigurări RCA către ceilalţi jucători. Acum o să fie din nou. Totuşi este competiţie în piaţă. Sunt jucători noi care au intrat, poate au capacităţi mai mari de acumulare de risc, poate unii o să încerce să pună nişte frâne pentru că s-au ambiţionat mai mult. Pasul pe care trebuie să-l ţii trebuie să fie corelat cu capacitatea e capitalul social.

Eu consider că nu s-a stabilizat piaţa RCA din punctul acesta de împărţire a portofoliilor între companii. Aşa cum s-a întâmplat de fiecare dată. Poate prima această medie care este mai bună va da posibilitatea unor jucători să îşi mai schimbe orientările către această piaţă. RCA-ul a fost întotdeauna un miraj. Parca reţeta este aceeaşi şi povestea se repetă.

 

Alexandru Ciuncan, director general şi preşedinte UNSAR - Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România

Trebuie rezolvată această ecuaţie numită RCA. Sunt două probleme sistemice. În primul rând, noi suntem în România campioni la tot ceea ce înseamnă accidente rutiere: 6 autovehicule din 100 provoacă o daună, în timp ce Polonia este la 4%, Cehia este la 3%. În al doilea rând trebuie rezolvate problemele ce ţin de evoluţia daunei medii şi de evoluţia ratei daunei.Din cifrele la T1 dacă mă uit strict la RCA vedem o creştere a ratei daunei cu 7 puncte procentuale.

Trebuie ajustat cadrul legislativ şi aici s-a discutat mult despre ce înseamnă legea RCA şi trebuie echilibrat modul în care funcţionează acest sistem şi făcut să funcţioneze într-un mod predictibil. Sunt multe lucruri care ţin de zona sistemică. Umbrela peste toate acestea este faptul că e nevoie să recâştigăm încrederea clienţilor.

Falimentul Euroins a dus la o presiune reputaţională importantă. Este clar. Şi se vede prin cercetările sociologice pe care le facem. Însă, este şi o presiune financiară asupra membrilor prin tot ceea ce înseamnă creşterea contribuţiilor la Fondul de Garantare a Asiguraţilor. Se vede în datele la T1 că există şi o creştere a despăgubirilor plătite care arată că industria funcţionează.

Educaţia financiară este unul dintre obiective şi cred că este cel mai important pentru că acolo se duc marea majoritate a resurselor. În al doilea rând este acest dialog instituţional - tehnic – avem 3 secţiuni, în curând 4, un număr de 11 grupuri de lucru care interacţionează cu toate autorităţile, nu doar cu ASF, dar şi cu tot ceea ce înseamnă legislativ, executiv.

Avem documente de poziţie cam pe fiecare subiect care ne interesează unde membri au votat pornind de la modificarea aspectelor de deductibilitate, creşterea deductibilităţii pe sănătate, creşterea posibilităţii de a utiliza infrastructura spitalelor publice ca să creştem accesul la servicii de sănătate, introducerea de deductibilităţi pe asigurările de viaţă unde este o discuţie extrem de amplă, modificări în zona de politici publice.

 

Dorel Duţă, preşedinte, UNSICAR

Am avut trecerea la prima netă, o prevedere care mai mult ne-a încurcat şi ne-a indus costuri destul de importante, sperăm să se renunţe la ea. Am avut o retratare a activităţii de intermediere în asigurări începând de anul acesta, iar acum încă una care a pus capac este o plafonare a comisionului de distribuţie la 7% din prima brută. Efectele se văd.

Dacă ne uităm la rezultatele din primul trimestru, vom vedea că piaţa în ansamblu a crescut cu circa 2%, dar distribuţia a crescut cu 8%. Suntem prezenţi în piaţă şi ne facem treaba. Gradul de distribuţie a crescut constant, am plecat undeva de la 10 – 15% şi am ajuns la peste 76%.

Efectele se văd, colegii noştri fac faţă cu greu acestor provocări. Partea de plafonare îşi face simţită prezenţa în partea de vânzare în puncte fixe pentru că au crescut costurile cu chiriile, cu salariile, banii nu mai ajung.

În toamnă vom avea un val foarte important, va fi o provocare logistică pentru noi. Sunt cel puţin 1,5 milioane de poliţe care vor trebui încheiate într-o perioadă destul de scurtă.

 

Alina Chiuzbaian, şef serviciu, Serviciul Control Societăţi de Asigurare şi Reasigurare, sectorul Asigurări – Reasigurări, ASF

Semnale au existat, Autoritatea nu a stat pasivă, au fost o serie de controale la această entitate (Euroins n. red.). Au fost şi sancţiuni. Au fost anumite semnale, dar cerinţele legislative impun Autorităţii să acorde acele termene legale ca entitatea să ia măsurile necesare, dar lucrurile trebuie să se bazeze pe încredere şi transparenţă.

Din punctul de vedere al raportărilor, plecând de la cadrul legal, există o frecvenţă cu care se transmit către Autoritate. Dar, dincolo de această frecvenţă, în situaţia în care se identifică anumite elemente, frecvenţa creşte. În cazul acestei societăţi (Euroins n. red.) au fost solicitate informaţii cât mai la zi, nu a existat să nu dăm importanţă acestor lucruri.

Nu putem să impunem în mod gratuit aceeaşi frecvenţă tuturor asigurătorilor pentru că nu trebuie să le luăm mult prea mult din timpul necesar businessului.



Călin Matei, CEO Groupama

Avem nevoie de profit pentru a susţine şocurile din piaţă, iar anul trecut solvabilitatea companiilor de asigurări a fost profund afectată de ceea ce s-a întâmplat  pe piaţa dobânzilor bancare şi s-a simţit acest lucru.

Este indiscutabil că RCA-ul are o pondere semnificativă în portofoliul nostru. Pe de altă parte, pentru primele luni din an avem o creştere mai mare în zona non-RCA decât în zona RCA. Casco are o creştere semnificativă, asigurările de locuinţă sunt pe o creştere foarte bună, zona de asigurări de property pentru persoane juridice are o creştere de două cifre. Toate liniile de business pe care le avem au crescut mai mult decât RCA-ul.

Am adus, începând cu 2021 până la sfârştiul anului trecut, 100 mil. euro la capital. Aceşti 100 mil. euro sunt o încredere pe care a acordat-o acţionarul nostru din Paris pentru piaţa românească şi pentru ceea ce facem noi aici.

 

Tiberiu Maier, preşedinte Directorat, Signal Iduna Asigurare Reasigurare

S-a schimbat integral comportamentul asiguraţilor noştri, comportamentul tuturor românilor pentru că observăm o rată de utilizare a serviciilor medicale mult mai mare numai în mediul privat, cât şi în mediul public, unde vedem cum vin valuri în spitale, în camerele de urgenţă ca urmare a efectelor generate de pandemie.

Provocările cred că le cunoaştem cu toţii, sunt provocări legate de mediul economic, sunt mari şanse ca anul 2023 să fie unul în care să avem un foarte mare grad de suspendare a unor companii, în special cele mici şi mijlocii.

Rata noastră de creştere pentru 2023 faţă de 2022 va fi de două cifre, nu mă aştept să fie mai mică. Trebuie să ne uităm şi din ce vine această creştere, există o creştere care va fi generată de actualizarea preţurilor, în special din inflaţie financiară, inflaţie medicală, în funcţie de cum se aplică pe fiecare linie în parte, dar va fi şi creştere generată de clienţi noi.

 

Nicoleta Radu, CEO PAID

Considerând contextul acesta în care se află România, cu expunere la riscuri naturale, la evenimente care se succed - precum inundaţii, cutremure -, şi la evenimente care vor veni ca urmare a schimbărilor climatice, ne-am fi aşteptat la schimbări de comportament la români şi la interes mai mare pentru asigurările de locuinţe. Din păcate nu este aşa, există o expunere mare a României la evenimente neasigurate.

Primul obiectiv pe care l-am realizat în această primăvară, şi este un obiectiv deosebit de important, este asocierea portalului nostru de vânzări online în portalul naţional de plată a taxelor şi impozitelor – Ghiseul.ro.

În momentul de faţă ne apropiem de 2 milioane de poliţe PAD, din 9,6 milioane de locuinţe. Din aceste poliţe PAD cred că 1,6 milioane au şi asigurare facultativă. Tot ceea ce am obţinut este un efort organic al companiilor de asigurări, al distribuitorilor şi al PAID, nu există niciun ajutor ca urmare a obligativităţii legii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO