Un start-up pe zi

A renunţat la cariera din leasing pentru a readuce la viaţă o afacere de familie cu uleiuri

21 dec 2014 Autor: Corina Mirea

Felicia Tulai, o absolventă de economie a Universităţii Babeş Bolyai din Cluj, a lucrat şapte ani în cadrul VB Leasing România, iar în 2011 a renunţat la acest job pentru a readuce la viaţă o mică afacere de familie începută de părinţii săi în 1998 – procesarea seminţelor de floarea-soarelui pentru a produce ulei.

În prezent, brandul Luna Solai vinde, în medie, 1.500 de litri de ulei de floarea-soarelui, dar şi de dovleac, in, cu mirodenii, de nucă, rapiţă şi de cânepă, iar antreprenoarea se aşteaptă anul acesta la venituri de 70.000 de euro.

„Povestea uleiurilor noastre a început în 1998, într-un sat din Câmpia Transilvaniei – Luna - nume de la care se inspiră brandul produsului, dintr-o nevoie de procesare locală a se­minţelor de floarea-soarelui pentru consumul familiilor agri­cultorilor din zonă. Părinţii mei au fost cei care au achiziţionat prima presă în 1998, după  ce s-au pen­sionat,  şi au procesat se­minţele de floa­rea­-soarelui din zona co­munei până în 2011, când am decis că rodul şi cali-tatea muncii părinţilor mei merită să fie cunoscute“, explică Felicia Tulai.

Astfel, pentru ca mica afacere de familie să nu ră­mână doar la stadiul de moară de ulei, a decis să preia „frâiele“ şi să înveţe timp de aproape un an „secretele“ procesării se­min­ţelor oleaginoase de la părinţii săi.

Prima investiţie în afa­cere a fost făcută de pă­rinţii săi în 1997, când au dat echivalentul în bani a unei Dacii noi pe o presă şi un selector, iar 14 ani mai târziu fiica lor a început să investească din nou într-o altă presă, o maşină de igienizat sticle şi alte echipamente, dar şi în partea de imagine. Luna Solai este formată în prezent dintr-o echipă de doar patru membri (Felicia Tulai, părinţii săi şi un alt membru al familiei), însă antreprenoarea are în plan anagajarea a altor două persoane anul viitor, iar în termen de trei ani vrea să se extindă de la stadiul de unitate de producţie construită în curtea părinţilor la o mică fabrică (tot în comuna Luna), care să permită creşterea activităţii şi diversificare gamei de produse.

Pentru producaţia uleiurilor Luna Solai foloseşte doar seminţe obţinute din culturi româneşti, în special din zona Câmpiei Transilvaniei, dar şi din alte zone ale ţării, în cazul culturilor care nu se găsesc în acel perimetru (cum ar fi seminţele de in şi de cânepă), pe care antreprenorii le aduc de la agricultori din zona de sud a ţării).

 

Piedici legislative

Pe lângă dificultatea înţelegerii „secretelor” unui domeniu pe care îl ştia prea puţin, antreprenoarea spune că cel mai greu i-a fost să se obişnuiască cu lipsa de coerenţă legislativă din România, care consumă o bună parte din timpul micului întreprinzător. „Mi s-a părut ciudat că în cazul ajutorului oferit de stat pentru angajarea unei persoane aflate în şomaj şi având peste 45 de ani, ca mai întâi să achităm noi contribuţia şi ulterior sumele să se vireze în contul angajatorului, când o compensare părea mult mai simplă, fără a mai discuta de comisioane bancare, spre exemplu. Şi aş mai spune de cuantumul nediferenţiat al taxelor în funcţie de mărimea unităţii de producţie.”

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 16.12.2014

 
Cuvinte cheie:
Felicia Tulai
, ulei
, procesare
, afacere
, familie
Vizualizari:
Printeaza
zf.ro
Abonează-te la Închide