ZF 24

Adrian Sarbu a fost numit director operational al companiei americane de televiziune CME

18.10.2007, 22:44 102

Compania americana Central European Media Entreprises (CME) a anuntat numirea lui Adrian Sarbu, 52 de ani, in functia de director operational (COO) al intregului grup, decizie care intra in vigoare incepand de astazi.
Aceasta este prima promovare importanta a unui executiv roman in conducerea unei companii listate pe piata bursiera internationala. Grupul este cotat pe piata NASDAQ din Statele Unite si are in prezent o valoare de peste 3,5 miliarde de dolari.
CME opereaza mai multe statii de televiziune in Europa Centrala si de Est - Cehia, Romania, Slovacia, Slovenia, Croatia si Ucraina. Grupul este controlat de omul de afaceri american Ronald Lauder.
Compania a avut anul trecut venituri totale de 603 milioane de dolari si un profit operational (EBITDA) de 218 milioane de dolari. In ultimul an, Adrian Sarbu a coordonat direct operatiunile din Cehia, Romania si Slovacia, care au adus, conform rezultatelor pe 2006, 70% din cifra de afaceri a grupului si 85% din castigul operational.
Sarbu spune ca a acceptat aceasta functie fiind fundamental legat de CME, atat ca manager, cat si ca partener.
"In 1994, Ronald Lauder a fost singurul care mi-a intins mana si asa am putut relansa PRO TV-ul. Anul trecut, cand CME a avut nevoie de mine, de experienta mea si de timpul meu pentru a aduce operatiunile din Cehia si Slovacia la nivelul PRO TV-ului, am fost de acord sa preiau aceasta responsabilitate. De asemenea, acceptarea noii functii este in primul rand o obligatie morala fata de partenerii mei", a mentionat Sarbu.
CME si actualul director general (CEO) al companiei, Michael Garin, au incurajat promovarea managerilor locali, care au primit de-a lungul timpului mana libera in conducerea operatiunilor.
"In perioada de aproape patru ani de cand sunt la conducerea CME, a sporit semnificativ numarul directorilor din Europa Centrala si de Est, la nivelul managementului de top. Performanta financiara a CME a avut foarte mult de castigat datorita faptului ca acesti manageri cunosc regiunea in profunzime si datorita excelentelor lor abilitati profesionale. CME se diferentiaza de majoritatea companiilor internationale de televiziune prin faptul ca practic toti directorii nostri de posturi TV provin din tarile unde operam, ceea ce a devenit un important avantaj competitiv pentru companie. Acest lucru reprezinta, pentru mine, un motiv semnificativ de mandrie", a declarat Garin.

In comunicatul remis de CME in care se anunta numirea, Adrian Sarbu a afirmat: "Am petrecut ultimii zece ani in cadrul CME si stiu din proprie experienta cat de talentati sunt directorii posturilor noastre. Ma simt onorat ca am ocazia sa lucrez cu toti acesti oameni. Cea mai importanta lectie pe care am invatat-o in acesti zece ani este ca obtinerea de performante solide an de an este intotdeauna recunoscuta de piata. CME si echipele locale de management vor continua sa se concentreze asupra cresterii marginilor de profit si a dezvoltarii de noi oportunitati in cadrul pietelor unde CME opereaza la ora actuala, dar si dincolo de acestea".
CME este una dintre cele mai profitabile companii de media din lume, iar daca ne uitam in ultimii doi ani, cresterea este similara cu cea inregistrata de Google, mentioneaza Sarbu. "Eu trebuie sa asigur cresterea CME si sa-i dau puterea de expansiune prin achizitii."
Comentand relatia cu actionarii si investitorii din CME, Sarbu spune ca principalele asseturi ale unui executiv dintr-o companie listata pe Bursa sunt credibilitatea si performanta.
"Credibilitatea se masoara in rezultate, ea se justifica si se confirma atunci cand discuti cu analistii, investitorii, actionarii, cu boardul. Atat timp cat ai credibilitate poti sa spui ca ai o relatie excelenta cu actionarii", mentioneaza Sarbu.
CME si-a inceput activitatea in 1994 prin lansarea de posturi de televiziune in fostele tari comuniste din Europa. In Romania, operatiunile au inceput in 1995, cu o investitie de 20 de milioane de dolari, postul PRO TV fiind lansat pe
1 decembrie. Ulterior, au urmat alte canale, astfel incat in acest moment grupul detine cinci posturi: PRO TV, Acasa, PRO TV International, ProCinema si Sport.ro.
La jumatatea acestui an, compania PRO TV a raportat o crestere a veniturilor cu 35%, pana la 91 de milioane de dolari, si un profit operational (EBITDA) de 37 de milioane de dolari, mai mare cu 34% fata de perioada similara a anului trecut. Anul trecut, cifra de afaceri a PRO TV a fost de 148 de milioane de dolari, cu un profit operational de 65,9 milioane de dolari.
In primavara acestui an, compania PRO TV a fost evaluata la aproape un miliard de dolari, 95% din actiuni fiind in proprietatea CME, iar 5% apartinand lui Adrian Sarbu.
Unul dintre motivele promovarii sale in pozitia de director operational al grupului american este succesul modelului de business al PRO TV, care va fi extins si in celelalte tari in care CME are operatiuni.
Sarbu va ramane in continuare directorul general si presedintele consiliului de administratie al PRO TV. La conducerea operatiunii din Romania va fi numit Costi Mocanu, ca director executiv. Actualmente, acesta ocupa pozitia de director executiv al statiei sport.ro. Mocanu lucreaza in Pro Tv din 1993, pe cand statia se numea CANAL 31. Pana in prezent a fost reporter, comentator sportiv, prezentator, redactor-sef al Departamentului de Sport si director executiv al canalului sport.ro.
"PRO TV are cea mai performanta echipa de management din media romaneasca, care ar putea conduce orice statie de televiziune de oriunde din lume. In ultimii 12 ani, toti colegii mei au invatat businessul de televiziune si am convingerea ca vor avea succes in viitor pe toate planurile: audiente, financiar si comunicare. Cand vor avea nevoie de mine, vor sti unde sa ma gaseasca. Eu raman alaturi de ei", a mentionat Sarbu.
Adrian Sarbu este proprietarul grupului MediaPro, care are operatiuni de productie si distributie de film si televiziune, radio, informatie, internet si publishing in Romania si tarile CEE. Central European Media Enterprise (CME) este actionar minoritar in MediaPro. Divizia de publishing a MediaPro - PubliMedia - este editorul Ziarului Financiar.

Care e diferenta dintre a conduce o companie din Romania si una din strainatate?
"In Vest, companiile sunt structurate, au o traditie, noi aici am creat companii noi. A fost mai usor sau mai greu, dar acum este clar ca este mai ofertant, pentru ca operam niste companii intr-o piata care are o rata de crestere mult mai mare. In Occident, cresterile sunt de o singura cifra, prin urmare atentia este foarte-foarte mare asupra costurilor. Noi ne permitem sa ne restructuram si sa ne evaluam destul de des pentru ca ramanem creativi si antreprenori dedicati cresterii afacerilor, in timp ce executivii straini raman constransi de conditiile pietelor in care activeaza", afirma Sarbu.

Intr-o piata media globala extrem de dinamica si cu multiple optiuni care va fi viitorul televiziunii?
"Viitorul televiziunii este televiziunea. Terestra, digitala, prin satelit, multichanel si, firesc, televiziunea prin internet si unde este nevoie chiar si televiziunea customizata", spune Sarbu.

Prin noua pozitie, veti trai in fiecare zi sub presiunea rezultatelor imediate, a evolutiei actiunilor companiei la Bursa, care nu depinde intotdeauna de rezultatele directe, ci si de evolutia pietelor financiare. Cum se impaca acest lucru cu spiritul antreprenorial care necesita rabdare si investitii pe termen lung?
"Aparent, exista un conflict continuu intre nevoia de a investi, de a inova si nevoia de a avea rezultate pe termen scurt. Companiile publice isi anunta rezultatele la fiecare trei luni, iar daca n-ai crestere sau daca ai o scadere care nu poate fi recuperata imediat, sigur ca esti depunctat. Aceasta dezbatere este cunoscuta in lumea companiilor publice si exista diverse teorii cum ca executivii antreprenori nu pot conduce companii publice si de aceea este mai bine sa-i lase pe cei mai disciplinati, mai birocrati, mai matematicieni. Eu cred ca trebuie sa ai doua calitati: sa fii capabil sa asiguri o crestere continua a businessului si, firesc, a profitului, iar acest lucru se va evidentia in rezultatele trimestriale, si sa ai in spate un mare motor de rezerva care se bazeaza pe creativitate, pe inovatie, care sa-ti aduca continuu energie pentru a alimenta aceasta crestere. Eu nu cred ca exista o incompatibilitate intre creativitate, viziune pe termen lung si rezultate pe termen scurt. Exista viteza mai mare sau mai mica de reactie, exista intuitie, exista clarviziune pe care o ai sau nu o ai si sigur ca toate acestea au in spate experienta. Eu nu pot sa spun ca am experienta unui executiv din America, dar pot sa spun ca acesti 15 ani de cand operez in media, intr-o economie de piata, mi-au dat posibilitatea sa fac atat de multe greseli pe care nu si le-ar permite niciun executiv dintr-o companie publica occidentala. Din greseli inveti, daca stii sa inveti, iar acesta e avantajul meu", spune Sarbu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO