ZF 24

ASF a finalizat în 2023 un număr de 411 litigii între consumatori şi asigurători, prin intermediul SAL-Fin, 80% din cereri fiind aferente pieţei RCA

ASF a finalizat în 2023 un număr de 411 litigii între...

Autor: Roxana Rosu

07.03.2024, 10:33 53

SAL-Fin (Entitatea de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Financiar non-bancar) din cadrul ASF a finalizat în 2023 un număr de 411 litigii între consumatori şi asigurători, fiind înregistrate în total 923 cereri de conciliere.

Dintre acestea, 472 au fost cereri acceptate, fiind îndeplinite condiţiile legale de eligibilitate. Analiza arată faptul că pentru 81% din cererile transmise spre soluţionare, consumatorii au ales procedura de impunere a unei soluţii, iar pentru 98% din concilieri au optat pentru soluţionarea online.

Soluţiile adoptate au fost acceptate de părţi în proporţie de aproximativ 93%. 

Cererile consumatorilor au vizat domeniul asigurărilor, respectiv circa 80% din total fiind aferente pieţei RCA, aproximativ 13% asigurărilor generale, iar 4% se referă la asigurările facultative CASCO.

În total, clientii au primit în plus faţă de ofertele iniţiale ale asigurătorilor suma de aproximativ 1 milion de lei.

Cele două proceduri de soluţionare alternativă a litigiilor sunt:

Procedura de soluţionare prin propunerea unei soluţii, cu o perioadă medie de desfăşurare de 30 de zile, presupune soluţionarea unui litigiu sub supravegherea şi îndrumarea unui conciliator din cadrul SAL-Fin, ce survine ca urmare a propunerilor făcute de acesta, a sugestiilor şi concesiilor la care părţile se înţeleg în vederea soluţionării litigiului în cadrul SAL-Fin. În perioada de referinţă, un număr de 78 litigii au fost soluţionate prin acest tip de procedură.

Procedura soluţionării alternative a litigiilor prin impunerea unei soluţii, cu o perioadă medie de desfăşurare de 57 de zile, presupune pronunţarea unei hotărâri de impunere, care, dacă nu este atacată în termen de 15 zile calendaristice de la data comunicării, constituie de drept titlu executoriu. În perioada de referinţă, un număr de 333 litigii au fost soluţionate prin acest tip de procedură.

În anul 2023, cea mai mare sumă obţinută în plus faţă de oferta iniţială a asigurătorului, de un consumator care a apelat la procedurile de conciliere oferite de SAL-Fin, a fost de 373.450 de lei, reprezentând despăgubirea aferentă vătămării corporale şi contravaloarea raportului de evaluare medicală.

De asemenea, s-au primit sume importante şi în alte dosare instrumentate de SAL-Fin. De exemplu, într-un litigiu s-a primit suplimentar suma de 157.490 de lei, reprezentând diferenţa de despăgubire şi penalităţile aferente dosarului de daună deschis la un asigurător şi lipsa de folosinţă.

Examinarea litigiilor supuse SAL-Fin este gratuită şi se realizează de către conciliatori independenţi şi imparţiali înscrişi în Registrul Conciliatorilor. Acesta este constituit din persoane fizice cu pregătire şi cu experienţă profesională, atât în domeniul pieţelor financiare non-bancare, cât şi al soluţionării litigiilor pe căi alternative.

SAL-Fin este singura entitate de soluţionare alternativă a litigiilor care organizează şi administrează proceduri SAL, pe domeniile în care ASF are competenţă şi este unica entitate la nivel naţional membră a reţelei europene de profil FIN-NET. Dezvoltarea capacităţii SAL-Fin vine în sprijinul atât al consumatorilor, prin creşterea capacităţii de procesare a dosarelor, cât şi în sprijinul comercianţilor, care au astfel la îndemână o modalitate eficientă de a rezolva eventualele dispute cu clienţii.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO