Banca Transilvania a sărit impresionant de pe locul 7 pe locul 3 în topul celor mai puternice branduri din lume în 2024, potrivit unui nou raport al Brand Finance, cea mai importantă agenţie de consultanţă în evaluarea brandurilor.
Brandul bancar românesc deţine acum un scor al indicelui de putere a brandului (BSI) de 92,3/100, potrivit informaţiilor transmise de reprezentanţii Brand Finance.
În acelaşi timp, Banca Transilvania a urcat 44 de locuri în clasamentul general al celor mai valoaroase branduri din lume – până pe locul 252, mărind valoarea brandului său cu 34%, până la 686,5 mil.dolari.
Această creştere se datorează performanţei financiare, în timp ce angajamentul băncii faţă de transformarea digitală a sporit eficienţa operaţională şi a sporit satisfacţia clienţilor.
„În vremuri economice tulburi, Banca Transilvania şi-a consolidat poziţia de putere financiară în regiune. Acest lucru este evidenţiat de saltul său excepţional în clasamentul Brand Finance Banking 500 din acest an, în care Banca Transilvania este acum numită al treilea cel mai puternic brand bancar la nivel global. Pe lângă îmbunătăţirea calităţii ofertelor sale de servicii şi creşterea satisfacţiei în rândul bazei de consumatori în creştere rapidă, drumul mărcii către transformarea digitală demonstrează capacitatea sa de a se adapta şi de a prospera într-un peisaj în continuă evoluţie, care a fost parte integrantă a creşterii mărcii sale puternice”, a transmis Mihai Bogdan, Managing Director, Brand Finance România.
În plus, băncile româneşti BRD şi BCR fac şi ele clasamentul celor mai valoroase branduri din lume din acest an, deşi cu evoluţie inversă. În timp ce BRD coboară cu 6 locuri până la poziţia 463, valoarea brandului fiind de 224 mil. dolari, BCR urcă cu 20 de locuri până pe locul 466, cu valoarea brandului ajungând până la 222 mil. dolari, crescând şi indicele de putere a brandului cu 2,7%.
În general, valoarea combinată a celor mai valoroase 500 de branduri bancare din lume a atins un nivel record de 1.440 mld. dolari, aproape dublu faţă de acum un deceniu.
"Brand Strength" este un scor compozit care măsoară puterea unui brand în ceea ce priveşte capacitatea de a genera valoare de business.
Forţa brandului este un tablou de bord al indicatorilor care stau la baza forţei unui brand. Aceşti parametri pot include, dar nu se limitează la: cheltuieli de marketing, conştientizare, reputaţie, retenţie, cotă de piaţă, volum şi pret.
Sectorul bancar chinez demonstrează o redresare notabilă, cele patru mari bănci rămânând cu mult înaintea omologilor lor americani. ICBC (Banca Industrială şi Comercială a Chinei) îşi menţine poziţia de cel mai valoros brand bancar din lume pentru al optulea an consecutiv, lăudându-se cu o creştere cu 3% a valorii brandului la 71,8 mld. dolari. China Construction Bank, Agricultural Bank of China şi Bank of China sunt pe poziţia a doua, a treia şi, respectiv, a patra poziţie, în urma creşterilor procentuale de o singură cifră în fiecare dintre valorile brandurilor lor.
În ciuda faptului că a înregistrat o scădere minoră (4%) a valorii brandului, Bank of America îşi păstrează titlul de brand bancar lider din SUA pentru al patrulea an consecutiv şi se află pe locul cinci în general, cu o valoare de 37,3 mld. dolari. Între timp, Wells Fargo, poziţionată pe locul şase în general, reduce marja faţă de concurentul său american, marcând o creştere de 9% pentru a atinge o valoare a brandului de 35,8 mld. dolari.
"Pe măsură ce cele mai importante mărci bancare din lume ating noi culmi, mega-băncile din China continuă să domine în fruntea clasamentului valorii mărcii. O altă perspectivă cheie din datele noastre din 2024 este că băncile locale eclipsează din ce în ce mai mult omologii lor mai mari în puterea mărcii. Brandurile dominante prosperă pe pieţe singulare cu concurenţă limitată, în timp ce băncile care se extind pe mai multe pieţe îşi pot creşte cu succes valoarea brandului, dar riscă să dilueze puterea mărci“, a transmis David Haigh, preşedinte şi CEO, Brand Finance.
Cercetarea Brand Finance indică faptul că băncile locale şi regionale au performanţe la fel de bune şi, în multe cazuri, depăşesc băncile globale în ceea ce priveşte poziţionarea brandului lor în inimile şi mintea clienţilor. BCA din Indonezia este cel mai puternic brand bancar din lume, cu un scor Brand Strength Index de 93,8/100 şi un rating de elită AAA+. Trei mărci africane, Equity Bank, First National Bank şi Kenya Commercial Bank, precum şi Banca Transilvania din România se află toate printre primele 5 cele mai puternice branduri la nivel global, obţinând rating AAA+.
Doar 11 dintre primele 50 de ţări au înregistrat scăderi ale valorii agregate, în frunte cu Rusia (69%), Nigeria (28%) şi Malaezia (20%). Deloc surprinzător, din cauza sancţiunilor internaţionale impuse Rusiei, cele mai mari două mărci ale ţării ( Sber şi VTB ) se află în fruntea celor care cădeau în valoare de brand în procente, cu scăderi de 91%, respectiv 63%.