ZF 24

Branislav Bibic, Philip Morris: Continuăm investiţiile din România, iar produsele din tutun încălzit pentru IQOS reprezintă punctul central al strategiei noastre

Branislav Bibic: Investiţiile realizate pe parcursul ultimilor ani ne-au permis să creştem substanţial capacitatea de fabricaţie şi, în acelaşi timp, ponderea produselor exportate. (...) Bineînţeles, criza provocată de virusul COVID-19 şi restricţiile aferente îngreunează operaţiunile curente de aprovizionare, producţie şi distribuţie.

Branislav Bibic: Investiţiile realizate pe parcursul ultimilor ani ne-au permis să creştem substanţial capacitatea de fabricaţie şi, în acelaşi timp, ponderea produselor exportate. (...) Bineînţeles, criza provocată de virusul COVID-19 şi restricţiile aferente îngreunează operaţiunile curente de aprovizionare, producţie şi distribuţie.

14.05.2020, 11:00 694

♦ În prezent, mai mult de jumătate din producţia fabricii Philip Morris o reprezintă produsele din tutun încălzit ♦ Compania are în portofoliu brandul de tutun încălzit HEETS care se utilizează cu dispozitivul IQOS ♦ În România, sunt peste 100.000 de utilizatori de IQOS.

Branislav Bibic, managing director al Philip Morris România, unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţa de ţigări, care are în portofoliu branduri precum Marlboro, L&M şi HEETS, spune că fabrica din Otopeni reprezintă în prezent unul dintre cele mai importante centre de producţie Philip Morris la nivel european şi un reper important pentru fabricarea produselor din tutun încălzit la nivel global.

„Producţia se concentrează preponderent pe produsele din tutun încălzit din portofoliul companiei, care reprezintă în acest moment mai mult de jumătate din capacitatea fabricii. Am adus în fabrica din Otopeni cele mai moderne linii de producţie disponibile în momentul de faţă, iar strategia noastră este una deosebit de ambiţioasă: urmărim să renunţăm total la produsele din tutun care produc fum, din cauza efectelor nocive ale acestora asupra sănătăţii“, a declarat Branislav Bibic într-un interviu acordat prin e-mail Ziarului Financiar. Pe plan local, Philip Morris activează prin două companii: Philip Morris România, compania care are activitate de producţie, şi Philip Morris Trading, care se ocupă de comercializare. Aceasta din urmă este cea mai mare şi a avut în 2018 (ultimele date disponibile) o cifră de afaceri de 2,5 miliarde de lei (circa 537 mil. euro).

În fabrica din Otopeni, Philip Morris produce branduri pe care le comercializează pe plan local precum Marlboro, L&M şi HEETS (brand de tutun încălzit care se utilizează cu dispozitivul IQOS), dar şi alte câteva branduri de ţigarete din portofoliul Philip Morris International, care nu sunt cunoscute consumatorilor din România.

Branislav Bibic, care conduce operaţiunile Philip Morris România din noiembrie 2016, afirmă că producătorul vrea să continue activităţile de dezvoltare a portofoliului de produse de tipul HEETS.

„Continuăm investiţiile din România, iar produsele din tutun încălzit, comercializate sub denumirea comercială HEETS, reprezintă punctul central al strategiei noastre. Ştim că urmează o perioadă deosebit de dificilă din punct de vedere economic, însă suntem siguri că dacă toţi actorii economici şi factorii de decizie implicaţi vor da dovadă de solidaritate, vom reuşi să depăşim cu succes aceste momente“.

Brandul IQOS a fost lansat în 2014 în Japonia, iar la aproximativ un an a ajuns şi pe piaţa din România.

Compania anunţat în 2017 că intenţionează să investească jumătate de miliard de euro în transformarea fabricii de ţigări din Otopeni într-o fabrică de rezerve de tutun pentru ţigara electronică IQOS, o alternativă la ţigaretele clasice, care în loc să ardă tutunul îl încălzeşte. Interesul producătorilor de ţigarete în a dezvolta astfel de noi produse pentru fumători este tot mai mare, în condiţiile în care fumatul a fost interzis în spaţiul public în România, iar populaţia este tot mai preocupată de propria sănătate. În spaţii închise aşa cum sunt restaurantele este de multe ori permisă utilizarea de dispozitive care folosesc rezerve de tutun încălzit. Mădălina Panaete

Directorul general al Philip Morris România spune că în 2019 vânzările de pe plan local au fost pe un trend ascendent, mai ales datorită IQOS, care este privit ca o alternativă preferabilă „ dar nu lipsită de risc „ fumatului convenţional.

„Pot să vă spun că, în oraşele mari din România, unde susţinerea pe care o putem aloca brandului IQOS (puncte de vânzare, distribuţie, consultanţă individuală) este pe măsura interesului consumatorilor, ponderea IQOS şi HEETS în vânzările noastre trece de 25% sau chiar de 30%, ceea ce mă face să cred că suntem pe drumul cel bun.“

La nivel global, IQOS este prezent în 53 de pieţe, incluzând Japonia, Coreea, Canada, o serie de ţări europene precum România, Germania, Marea Britanie şi Spania, reprezentând 44% din piaţa internaţională. Produsele fără fum au reprezentat deja aproape o cincime din veniturile nete ale companiei în 2019, iar în primul trimestru din 2020, au înregistrat o mică creştere.

În 2019, numărul utilizatorilor adulţi de IQOS a ajuns în România la peste 100.000, iar la nivel global aproximativ 14 milioane de fumători adulţi au devenit utilizatori de IQOS.

Produsele fabricate în cadrul unităţii Philip Morris România din Otopeni sunt destinate atât pieţei interne, cât şi exportului. Cea mai mare parte din producţie merge la export către pieţe importante din Asia, America Centrală şi de Sud, Europa sau Africa, conform informaţiilor furnizate de reprezentanţii Philip Morris.

„Investiţiile realizate pe parcursul ultimilor ani ne-au permis să creştem substanţial capacitatea de fabricaţie şi, în acelaşi timp, ponderea produselor exportate. (...) Bineînţeles, criza provocată de virusul COVID-19 şi restricţiile aferente îngreunează operaţiunile curente de aprovizionare, producţie şi distribuţie. Cu toate acestea, am reuşit să asigurăm cu succes continuitatea activităţilor de producţie şi export“.

Branislav Bibic afirmă că producătorul lucrează cu partenerii comerciali şi cu autorităţile române la identificarea celor mai bune soluţii pentru a evita apariţia blocajelor pe lanţurile de distribuţie.

El spune că priorităţile companiei sunt protejarea angajaţilor şi a consumatorilor şi încă de la sfârşitul lunii februarie, când anticipa că va urma o perioadă dificilă, a înfiinţat alături de echipa sa un comitet intern pentru situaţii de urgenţă care a gândit, în avans, mai multe scenarii şi un set de măsuri şi planuri de acţiune.

„Măsurile pe care le-am luat au permis continuarea activităţii angajaţilor fie de acasă, cum este cazul celor din divizia comercială „ cu adaptarea la această nouă stare de fapt, fie la locul de muncă, în cazul angajaţilor din fabrica din Otopeni, dar în condiţii suplimentare de siguranţă. În acelaşi timp, pe lângă aceste măsuri de protecţie, ne-am asigurat că vor trece, şi la nivel personal, cât mai bine peste toate provocările care au venit cu această criză“.

Începând din 13 martie, angajaţii Philip Morris din sediul central, a căror prezenţă nu este obligatorie la birou, lucrează de acasă şi ţin întâlniri prin mijloace de comunicare la distanţă. „Clădirea este deschisă doar pentru cei 4-5 angajaţi a căror prezenţă fizică este esenţială în desfăşurarea activităţii. Angajaţii care sunt părinţi au posibilitatea să lucreze de acasă sau să îşi ia concediu dacă lucrul de acasă nu este o soluţie „ am luat această decizie chiar înainte ca legea care îi priveşte să fie adoptată“.

Pe de altă parte, în fabrica Philip Morris România din Otopeni lucrează 875 de angajaţi, iar dintre aceştia, mai mult de trei sferturi au continuat să meargă la muncă pentru a asigura continuarea producţiei.

„Am hotărât, încă de la începutul crizei, că angajaţii care se află în situaţii vulnerabile, respectiv persoanele gravide şi persoanele care au peste 60 de ani, trebuie să rămână acasă. Pentru categoriile vulnerabile de angajaţi care nu pot lucra de acasă, am luat decizia să le acordăm concediu plătit 100% de către companie până va trece această perioadă dificilă“. De asemenea, compania a decis ca aproximativ 750 de angajaţi să primească prime care, în funcţie de zilele efectiv lucrate în perioada 16 martie-15 mai, vor ajunge până la suma brută de 500 de dolari per angajat.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO