♦ Lanţul de producţie locală trebuie extins, dar nu se poate face acest lucru fără colaborare şi unitate între producători ♦ Consumatorii trebuie să conştientizeze cât de important este să consumi ce se produce în România ♦ Este un moment bun de investiţii, trebuie să investim permanent.
Cei mai mari jucători din economie trebuie să creeze comunităţi, să se unească şi să colaboreze pentru a dezvolta „Fabricat în România“, iar lanţul de producţie locală trebuie extins, dar nu se poate face acest lucru fără colaborare şi unitate între producători, au fost concluziile videoconferinţei Cei mai mari jucători din economie. Fabricat în România, organizată de Ziarul Financiar. Evenimentul a fost organizat în parteneriat cu Garanti BBVA, Telekom România, Antibiotice Iaşi, OMV Petrom, NNDKP, Romgaz, Chimcomplex, Suciu Popa, Microsoft şi Aqua Carpatica.
Ştefan Vuza, preşedintele grupului Chimcomplex, cu peste 2.000 de angajaţi şi afaceri de 1,2 mld. lei în industria chimică, a subliniat necesitatea colaborării şi unităţii între producători pentru a extinde lanţul de producţie locală, mai ales în această perioadă de criză când toate businessurile sunt ameninţate de pandemie.
„Lanţul de producţie locală trebuie extins, dar nu se poate face acest lucru fără colaborare şi unitate între producători. Românii trebuie să înţeleagă că noi trebuie să ne asociem. În Occident, un producător este legat de un client şi dacă unul cade, celălalt îl ajută. Noi încă nu suntem uniţi, economia românească încă este într-o fază de preadolescenţă, nu se fac alianţe. Se declară parteneriate între jucători, dar în realitate fiecare este izolat sau separat. Trebuie să fim mai uniţi, să avem lanţul valoric“, a declarat preşedintele Chimcomplex.
Deşi pandemia de COVID-19 lasă în urma ei scăderi masive în cifrele de afaceri ale companiilor anul acesta, aceeaşi criză naşte şi multe oportunităţi.
„Industria petrolului şi a resurselor naturale este un factor esenţial pentru economia României, dar România are o oportunitate foarte mare cu Marea Neagră, iar dacă nu facem ceva în acest sens destul de repede, cred că asta e cea mai mare provocare, avem un potenţial mare“, spune Christina Verchere, CEO al OMV Petrom, singurul producător român de petrol şi gaze.
Alina Timofti, partener în cadrul casei de avocatură NNDKP, subliniază necesitatea unui cadru fiscal favorabil pentru ca mediul de afaceri local să reuşească să atragă investitori în această perioadă. „Toate ideile discutate pot fi implementate numai dacă există un cadru fiscal favorabil care să atragă investiţiile şi nu mă refer doar la o rată de taxe şi impozite scăzute, ci la crearea unor instrumente care să asigure o reală discuţie între contribuabili şi autorităţile fiscale, unor instrumente de mediere şi de negociere care să dea confortul unui investitor, atât local, cât şi din afară, că în momentul în care bagă banii într-o direcţie sau alta are un interlocutor real de partea cealaltă a masei. Aceste lucruri nu pot fi date la o parte când vorbim despre fabricat în România, despre creşterea investiţiilor, despre creşterea capacităţilor de producţie“.
Mirela Drăgoi, preşedinte executiv al Pet Star Holding, companie ce produce produce preforme PET, afirmă că organizaţia pe care conduce va continua să investească anul acesta pentru a continua conceptul „Fabricat în România“. „Pet Star se pregăteşte pentru viziuni noi, pentru investiţii noi în economie, astfel încât fabricat în România, acest concept pe care noi l-am început acum 20 de ani, să continue luând în calcul tehnologia şi digitalizarea“, a spus Mirela Drăgoi.
Anul acesta, compania a investit 1,2 mil. euro în extinderea capacităţii cu 8%. Mai mult, preşedintele executiv al Pet Star Holding speră ca până la sfârşitul anului să deschidă o fabrică nouă de reciclare, după o investiţie de 20 mil. euro.
Miruna Suciu, managing partner în cadrul casei de avocatură Suciu Popa, crede că România poate să atragă investiţii noi prin valorificarea resurselor umane naturale şi umane de care dispune.
„România are multe de oferit, ţara are resurse atât umane cât şi naturale. Cred că România în următoarele 6-12 luni va atrage investitori în multe domenii care se vor reorienta în această zonă. Cu acest trend al relocalizării producţiei industriale în zona Europei, România poate valorifica aceste oportunităţi şi să atragă investiţii către noi. Pe lângă sectorul energetic, sectorul automotive va creşte şi el foarte mult şi cred că vor fi noi investitori. Sectorul de agricultură şi cel de pharma vor genera investiţii şi tranzacţii“, afirmă ea.