ZF 24

Cheltuielile de sărbători vor depăşi nivelurile pre-pandemice pentru prima dată anul acesta în SUA, pe fondul creşterii preturilor. Raluca Bâldea, Deloitte: Acest aspect este de aşteptat să se reflecte şi în obiceiurile de consum ale românilor

Cheltuielile de sărbători vor depăşi nivelurile...

Autor: Roxana Rosu

18.12.2023, 11:05 41

Cheltuielile de sărbători vor depăşi nivelurile pre-pandemice pentru prima dată anul acesta în SUA, înregistrând o creştere de 10% comparativ cu 2019 şi de 14% faţă de 2022, în condiţiile în care marea majoritate a consumatorilor  se aşteaptă la preţuri mai mari pentru alimente şi băuturi, îmbrăcăminte şi accesorii, electronice, articole pentru casă, jucării  şi îngrijire personală, potrivit studiului Deloitte Holiday Retail Survey 2023.

 În acelaşi timp, 56% dintre comercianţi se aşteaptă la majorări ale preţurilor de sub 10%, iar 74% dintre ei mizează pe o creştere a vânzărilor de sărbători.

„Cel mai recent Eurobarometru arată că majoritatea cetăţenilor statelor membre UE au resimţit o scădere a nivelului de trai, indicând însă şi o uşoară revenire a optimismului pe fondul scăderii inflaţiei la nivelul UE de la 10,9% în 2022 la 4,9% în septembrie 2023. Din păcate, România se remarcă prin a doua cea mai mare rată anuală a inflaţiei dintre statele membre, de 9,2% în septembrie, lună în care, conform INS, au continuat să crească preţurile atât pentru mărfurile alimentare şi nealimentare, cât şi pentru servicii. De altfel, şi studiul Deloitte sugerează că nivelul cheltuielilor pentru cumpărăturile de sărbători a crescut în principal pe fondul creşterii preţurilor, aspect care este de aşteptat să se reflecte şi în obiceiurile de consum ale românilor”, a declarat Raluca Bâldea, Partener Servicii Fiscale, Deloitte România, şi Liderul industriei de retail şi bunuri de larg consum.

Studiul arată că bugetul mediu alocat de consumatori a fost suplimentat la $1.652, în contextul majorării inflaţiei, dar cea mai mare parte din totalul cheltuielilor de sărbători (68%) va fi efectuată de un grup restrâns de consumatori (27%), care vor aloca sume mai mari, de minimum $2.146 pentru achiziţionarea a zece cadouri, în comparaţie cu restul consumatorilor, care vor cumpăra opt cadouri.

Cumpărăturile online au atins noi culmi în timpul pandemiei, însă anul acesta se vor menţine la nivelul din 2022, în timp ce magazinele fizice revin tot mai mult în preferinţele consumatorilor.

Categoriile de produse care înregistrează cele mai mari creşteri ale preţurilor vor pierde teren anul acesta, consumatorii alegând să ofere cadouri sub formă de vouchere. Suma medie pe care cumpărătorii aleg să o aloce pentru achiziţionarea de carduri cadou este de $300, comparativ cu $217 în 2022.

În plus, studiul subliniază că 75% dintre respondenţi sunt tentaţi să cumpere cadouri pentru sine. În cazul în care bugetul nu le va permite acest lucru, 53% afirmă că vor prioritiza cadourile pentru ceilalţi în detrimentul celor pentru ei înşişi.

Ca şi anul trecut, doar o treime dintre respondenţii studiului plănuiesc să folosească reţelele de socializare pentru achiziţiile de sărbători. Se vor folosi, însă, de acest canal pentru a citi recenzii ale produselor (20%), pentru a descoperi produse şi idei de cadouri (19%), pentru a descoperi oferte (18%) sau pentru a vizita paginile comercianţilor (14%).

Studiul Deloitte Holiday Retail Survey 2023 a fost realizat pe baza unui sondaj la care au participat peste 4.300 de consumatori din SUA şi 43 de directori din companii de retail care au, în proporţie de peste 93%, venituri anuale de peste un miliard de dolari.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO