ZF 24

Cine este parfumierul care aduce milioane de euro casei Hermes

Cine este parfumierul care aduce milioane de euro casei Hermes?

Autor: Ioana Mitu

26.10.2011, 13:54 698

Jean Claude Ellena, parfumierul din spatele colecţiilor de arome Hermes, se vede mai degrabă ca "un scriitor de arome" decât "nas". Acesta nu poartă niciodată parfum iar singurele sale instrumente de lucru sunt stiloul, hârtia şi memoria.

"Într-o lume perfectă mi-aş dori ca parfumurile să nu fie purtate"...spune Ellena pentru AFPnews.

Ellena îşi vede parfumurile ca pe lucrări de artă- capodopere care i-au adus casei Hermes, anul trecut, câştiguri de 138 milioane de euro, dublu faţă de 2004, anul în care parfumierul s-a alăturat brandului.

"Nasul" a publicat în 2011 un jurnal în care dezvăluie parcursul unui an din viaţa sa şi 22 de reţete pentru diverse arome ca inspiraţie pentru tânăra generaţie de parfumieri.

Parfumierul francez este cunoscut pentru că faptul că foloseşte în compoziţiile sale cele mai puţine ingrediente din lume - 200 de substanţe, pe când un parfum normal conţine între 1000 şi 1500.

"Pentru a crea un parfum am nevoie de o poveste" , explică acesta în cartea sa.

Jean Claude Ellena a crescut în Grasse, capitala parfumeriei, care produce majoritatea aromelor naturale folosite în industria franceză.

Astăzi Ellena locuieşte în zonă, într-o casă boemă într-un sat de lângă Antibes.

În timp ce crează un parfum "autorul" se plimbă între biroul unde scrie formulele şi laboratorul unde sunt amestecate ingredientele. În reţetele sale foloseşte o treime ingrediente naturale şi în rest arome sintetice, dozând cu atenţie fiecare miligram.

"Aromele sunt unisex, ideea de arome masculine sau feminine e comercială şi destul de recentă".

Când un parfum e gata Ellena îl încearcă pe propria piele pentru a-i descoperi imperfecţiunile. De obicei nu foloseşte parfum pentru a fi cât mai neutru atunci când lucrează.

Inspirat de un magazin de ceaiuri pe care soţia sa obişnuia să-l viziteze, parfumierul a fost primul care a folosit în reţetele sale ceai.

Îi place de asemenea să lucreze cu arome mai puternice ca de exemplu aroma transpiraţiei pe care a folosit-o în Terre d'Hermes, creat pentru casa de lux în 2006 şi care este astăzi al cincelea cel mai bine vândut parfum franţuzesc.

"Aromele pielii sunt interesante..." explică parfumierul.

Ca cineva să înţeleagă lumea aromelor trebuie să "adulmece tot ce mănâncă, ce bea, diferite trupuri cu care intră în contact. Trebuie să se gândească la arome şi apoi să devină conştient de ele. Apoi îndepărtezi propriile emoţii pentru că nu poţi capta într-o sticlă amintiri, şi de acolo construieşti ceva care stârneşte o nouă emoţie. Astfel se naşte un parfum"

Ellena a făcut primii paşi în lumea parfumeriei la 16 ani, într-o fabrică din Grasse. Trei ani mai târziu a fost angajat ca asistent parfumier la Givaudan , în Elveţia. Iar după ce a lucrat în New York şi Geneva s-a mutat, în 1975, la Paris, împreună cu soţia şi cei doi copii ai săi. La doar 28 de ani a avut primul succes cu parfumul "First", pentru brandul Van Cleef and Arpels.

Înainte de a accepta jobul pentru Hermes, Ellena a pus două condiţii: să rămână aproape de Grasse şi să nu fie constâns de reguli de marketing. În fiecare an parfumierul crează o aromă inspirată din tema grădinilor - Un jardin en Mediterrannee, Un Jardin au Keral- călătorind de fiecare dată în aceste locuri pentru a căuta inspiraţie.

De asemenea adaugă constant o aromă nouă la colecţia "hermessences", pe care le numeşte "haikuri" ale parfumeriei.

Ellena alege numele , preţul şi designul sticlelor pentru Hermes.

"Numele parfumului este titlul poveştii care m-a inspirat. Însă, din momentul în care un parfum ajunge pe piaţă consider că nu-mi mai aparţine, ci este al clientului care-l cumpără şi-l poartă", încheie parfumierul.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO