ZF 24

Mihai Găvan, TotalSoft: studiile arată că folosirea AI poate creşte productivitatea şi că o nouă tehnologie aduce cu sine noi joburi

Mihai Găvan, TotalSoft: studiile arată că folosirea AI...

Autor: Mădălina Dediu Panaete

28.03.2024, 12:39 73

Mihai Găvan, Global Strategic Alliances Director în cadrul TotalSoft, unul din­tre cei mai importanţi produ­cători de software de pe piaţa locală, a vorbit în cadrul conferinţei ZF HR TRENDS 2024: Viitorul resurselor umane, sub presiunea transformărilor. despre cum inteligenţa artificială creşte productivitatea angajaţilor şi despre faptul că joburile oamenilor nu vor dispărea odată cu noile tehnologii. 

”Mă bucură când aud exemple de companii care au adaptat noi tehnologii, dar nu au făcut concedieri. Cred că acesta ar trebui să fie mindset-ul companiilor care merg în zona asta de tehnologizare pentru că dacă ne uităm pe trenduri, vedem spre exemplu un studiu al McKinsey care arată că în 2017 aproximativ 65% din joburile din 200 nu mai existau şi 70% din joburile existente nu vor mai fi până în 2035. Asta înseamnă că în fiecare ciclu economic o tehnologie înlocuieşte un job existent, dar creează altul. Această furie că AI vine şi ne fură joburile este foarte mult alimentată de media în general, dar realitatea nu este aceasta”, a declarat Mihai Găvan în cadrul conferinţei.

 

Ce mai mai spus Mihai Găvan:

Un studiu MIT din 2023 arată că implementarea generative AI în procesele pentru anumite tipologii de joburi a avut două tipuri de rezultate. Primul a fost o creştere de  40% creştere în productivitate, iar acest lucru s-a văzut în special în IT pentru că aici există foarte multe modele care pot ajuta IT-iştii să fie cu 40% mai productivi. Eu am colegi care folosesc aceste modele şi scriu de două ori mai mult.  Tot studiul arată că avem o creştere de 18% a calităţii livrabilului, a serviciului produs, a liniilor de cod de exemplu. Înseamnă că modelul respectiv este mult mai puţin la eroare.

Un job care este astăzi înlocuit de tehnologie, acea tehnologie creează alte joburi. Acum cinci ani nu vorbea nimeni despre generatori de prompturi, adică un angajat care se ocupă de crearea de prompturi. Ce înseamnă aceste prompturi? Sunt acele instrucţiuni pe care i le dai unui model de tip AI ca să îţi generezi un răspuns. Cu cât acea comandă, acel prompt, este mai detaliat, cu cât răspunsul vine mai bine înapoi.

Următorul studiu este realizat de National Bureau of Economic Research (USA), care a făcut un studiu la nivel de top 500 companii de call center, la joburi de entry-level, unde astăzi ne lovim de procesul de învăţare a juniorului versus folosind tehnologie accelerăm procesul de learning.

În zona de HR, din punctul meu de vedere, astăzi are trei funcţii importante. Prima este funcţia operaţională, interviu până la plecare. Cred că în viitorul nu foarte îndepărat toate funcţiile operaţionale pe care HR-ul le execută vor fi înlocuite de aceste modele. Capacitatea unui model este foarte mare, pot accesa informaţii de date la o scară mult mai mare şi pot executiva cu mult mai multă uşurinţă procesele acestea operaţionale. În 5 ani vom avea soluţii prin care nu vom mai implica departamentul de HR în aceste procese.

Cred că jobul de HR se va redenumi mental health advisor pentru că nicio tehnologie de astăzi nu poate să empatizeze şi să judeţe o situaţie în toată complexitatea ei. Există foarte multe studii ale impactului lucrului de acasă, de ce astăzi vor oamenii să se întoarcă la birou. Noi suntem la bază fiinţe care au nevoie de interacţiunea cu alte fiinţe. Tehnologia va veni în ajutorul oamenilor în procesele operaţionale, dar mai departe ca să poţi să empatizezi cu o persoană nu o poţi face cu roboţii. 

 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO