ZF 24

Mircea Geoană, secretar general adjunct al NATO, la conferinţa Puterea Inovării: Coeziunea geografică şi inovaţia prin digitalizare sunt cei doi piloni pentru noul model strategic economic şi social românesc

Mircea Geoană, secretar general adjunct al NATO, la...

Autor: Ana Preda

19.10.2023, 16:42 145

Dezvoltarea urbanului mic şi a ruralului din ţară, respectiv încurajarea inovării prin digitalizare, vor fi pilonii pentru un nou model strategic de dezvoltare economică şi socială a României, a spus astăzi Mircea Geoană, secretarul general adjunct al NATO la forumul „Puterea Inovării - Reclădind încrederea, imaginăm viitorul”, susţinut în Bucureşti. Evenimentul a fost organizat de către Asociaţia Proiectul România 2030, un ONG care îşi propune să găsească resurse şi mijloace pentru ca România să păşească în rândul ţărilor dezvoltate ale lumii.

„Într-o prima etapă, ceea ce ne putem propune este ca măcar un stat care merge şi care îşi alege cu cap politicile economice şi sociale, pe care le îmbrăţişează ca priorităţi”, a susţinut Mircea Geoană.

Modelul de dezvoltare al României lasă însă de dorit. Secretarul NATO susţine că avem nevoie de un nou model, având în vedere că tiparul economic de astăzi, cu 70% din PIB produs de primele 12 mari oraşe ale ţării, şi-a atins limita de creştere. Ţelul este de a întări economia prin transformarea politicii şi societăţii româneşti în aşa fel încât urmarea să genereze locuri de muncă pentru viitoarele generaţii: „Nu nivelul taxelor este cel care reflectă un anume contract social, ci importanţa şi calitatea acestor politici şi servicii publice, reflectate ca norme şi valori în societate”, a spus Mircea Geoană.

Totodată, el afirmă că  România este victima unui program de stagnare, nu de dezvoltare. Investiţia în educaţie şi sănătate vor fi factori cheie, însă aceşti indicatori nu sunt puşi în valoare.

Inovarea este a doua axă marcată drept prioritară de către Mircea Geoană, care susţine că aceasta reflectă asumarea digitalizării ca principal motor de creştere şi dezvoltare al societăţii. Brandul de ţară în domeniul economic se doreşte a fi construit pe baza recâştigării respectului străinătăţii, prin promovarea exporturilor de mărfuri, a serviciilor şi a culturii. Adoptarea de politici publice fiscale îndrăzneţe a fost cheia formării unui sector al tehnologiei informaţiei de peste 8% din PIB. Aşadar, politicile potrivite pot aduce creşterea valorii adăugate. El afirmă şi faptul că e nevoie de o mărire a competenţei clasei politice.

„La finalul zilei, orice model economic, indiferent de cât de formidabili suntem în conceptualizarea şi aplicarea sa, are sens doar dacă are drept finalitate o viaţă mai bună pentru un număr cât mai mare posibil de oameni”.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO