ZF 24

Opinie Filip&Company: Parlamentul şi Consiliul UE iau măsuri pentru a combate practicile de greenwashing

Opinie Filip&Company: Parlamentul şi Consiliul UE iau...
25.09.2023, 11:23 135

În urma unei actiuni notabile, Parlamentul European şi Consiliul au ajuns recent la un acord preliminar asupra unui set de noi reglementări menite să combată publicitatea înşelătoare şi să ofere consumatorilor informaţii mai precise despre produse. Acest acord vizează consolidarea drepturilor consumatorilor şi combaterea practicilor de marketing înşelătoare, inclusiv a practicilor de "greenwashing" şi a inutilităţii planificate a produselor.

În centrul acestui acord se află angajamentul de a proteja consumatorii împotriva practicilor înşelătoare, dându-le posibilitatea de a face alegeri mai bine informate atunci când achiziţionează bunuri. Pe piaţa actuală, în care consumatorii sunt inundaţi de informaţii şi de opţiuni, asigurarea transparenţei şi a onestităţii în publicitate este crucială.

  1. Ce este nou?

Acordul specifică o serie de practici care vor fi interzise în temeiul noilor reglementări:

  1. afirmaţii generice privind mediul: operatorii care utilizează in reclame termeni precum "ecologic", "natural", "biodegradabil", "neutru din punct de vedere climatic" sau "eco" vor trebui să furnizeze dovezi substanţiale privind performanţa lor de mediu.
  2. limite de durabilitate: produsele care prezintă aspecte care limitează durabilitatea trebuie să dezvăluie aceste informaţii şi impactul lor asupra longevităţii produsului.
  3. declaraţiile privind compensarea emisiilor: declaraţiile care sugerează că un produs are un impact neutru, redus sau pozitiv asupra mediului datorită unor sisteme de compensare a emisiilor vor fi supuse unei analize amănunţite.
  4. etichete de sustenabilitate: etichetele care indica sustenabilitate trebuie să fie susţinute de sisteme de certificare recunoscute sau stabilite de autorităţile publice.
  5. afirmaţii privind durabilitatea: afirmaţiile privind durata de viaţă sau eficienta unui produs în condiţii normale vor trebui să fie justificate.
  6. încurajarea înlocuirii premature: vor fi interzise reclamele care încurajează consumatorii să înlocuiască consumabilele, cum ar fi cartuşele de cerneală pentru imprimante, mai devreme decât este necesar.
  7. actualizări de software: nu va fi permisă prezentarea eronată a actualizărilor de software ca fiind esenţiale, când acestea doar îmbunătăţesc caracteristicile de funcţionalitate.
  8. afirmaţii false privind posibilitatea de reparare: nu se va permite ca produsele să fie prezentate ca fiind reparabile atunci când nu sunt.

 

  1.         Un avantaj pentru garanţii

De remarcat la acest acord este accentul pus pe informaţiile privind garanţiile. Mulţi consumatori nu ştiu că toate produsele vândute în Uniunea Europeană sunt însoţite de o garanţie de minimum doi ani. Ca răspuns, membrii Parlamentului European (MPE) au făcut presiuni cu succes pentru ca informaţiile privind garanţiile să fie mai vizibile pentru consumatori. În plus, Comisia Europeană a fost însărcinată cu dezvoltarea unei noi etichete pentru producătorii care doresc să evidenţieze calitatea produselor prin extinderea perioadei de garanţie fără costuri suplimentare.

  1. Concluzii

Angajamentul Parlamentului şi al Consiliului UE de a aborda practicile publicitare înşelătoare reprezintă un pas important în direcţia încurajării protecţiei consumatorilor din regiune. Aceste noi reglementări sunt menite să sporească transparenţa, să încurajeze publicitatea responsabilă şi, în cele din urmă, să le permită consumatorilor să facă alegeri mai bine informate atunci când fac cumpărături.

Pentru a deveni aplicabil, acordul provizoriu trebuie să primească aprobarea finală atât din partea Parlamentului, cât şi a Consiliului. Procesul de votare de către deputaţii europeni este anticipat să aibă loc în luna noiembrie. După punerea în aplicare a directivei, statele membre vor avea la dispoziţie un termen de 24 de luni pentru a integra reglementările actualizate în legislaţiile lor naţionale.

Autor: Irina Oprea Salaru (associate Filip & Company)

 

 


 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO