Piaţa restaurantelor din România este împărţită între nume internaţionale precum McDonald’s, KFC şi Subway, care se bat pe segmentul fast-food, şi antreprenori locali care au dezvoltat de la zero restaurante clasice, fie cu specific românesc, fie cu specific internaţional. Dacă iniţial doar reţelele internaţionale de restaurante au ales să se dezvolte în franciză, în ultimii ani şi antreprenorii locali au descoperit acest model, care le permite să câştige tot mai mult din piaţa de circa 6,8 mld. lei.
Pe piaţa locală cei mai importanţi jucători sunt lanţuri străine precum KFC, Pizza Hut, Nordsee sau Subway venite în franciză, în frunte cu McDonald’s, care a intrat direct, dar care are şi o serie de restaurante dezvoltate în sistem de franciză. În top îşi fac loc însă şi antreprenori locali precum Dragoş Petrescu, care are grupul City Grill şi care face primii paşi înspre francizarea brandului Hanu’ Berarilor.
Lanţul de restaurante fast-food KFC a ajuns la 52 de unităţi
KFC a ajuns la 52 de unităţi în România şi este prezent în mai multe oraşe precum Bucureşti, Arad, Bacău, Ploieşti, Timişoara sau Sibiu.
Compania nu a dat detalii despre nivelul investiţiilor pentru un restaurant, redevenţele care trebuie plătite lunar sau taxa de franciză.
Conform unor informaţii furnizate anterior de Mark Hilton, executivul britanic care administrează KFC, Pizza Hut, Pizza Hut Delivery, Paul şi Cinnabon, investiţia într-un restaurant KFC de tip drive-thru este de circa 700.000 de euro, de două ori mai mult decât costă deschiderea unui restaurant într-un mall.
Lanţul de restaurante KFC este operat în prezent în sistem de masterfranciză, licenţa pentru România fiind acordată în 1997 companiei US Food Network. KFC este al doilea cel mai important lanţ de restaurante de pe plan local.
Piaţa locală de baruri, restaurante şi cafenele este dominată de trei giganţi din industria de fast-food şi anume grupurile americane McDonald’s, KFC şi Pizza Hut, cu afaceri cumulate de peste 750 milioane de lei (170 de milioane de euro) anul trecut.
Anul trecut, compania US Food Network, a ajuns la o cifră de afaceri de 48,2 milioane de euro.
Lanţul KFC are 15.000 de restaurante care deservesc zilnic peste 12 milioane de clienţi din 109 ţări.
Lanţul de restaurante Nordsee are afaceri de 3,5 mil. euro
Lanţul de restaurante specializate în prepararea de produse din peşte şi fructe de mare Nordsee estimează pentru acest an o cifră de afaceri de circa 3,5 milioane de euro, nivel asemănător cu cel înregistrat în anul anterior.
Nordsee, cu o istorie de peste un secol, este un brand de restaurante lansat în Germania şi adus în România de compania Darcom Sea Food, deţinută de antreprenoarea Liliana Farmache, 46 de ani, care a reuşit în urmă cu şase ani să obţină franciza pentru piaţa locală.
Lanţul Nordsee deţine peste 400 de restaurante în Europa şi Orientul Mjlociu, cele mai multe fiind în Germania şi Austria.
În prezent, în România sunt deschise patru unităţi Nordsee, toate în Bucureşti. Acum, Nordsee vrea să se extindă şi în Timişoara, Sibiu şi Constanţa. Cei care doresc să încheie parteneriate de tipul masterfranciză pentru brandul Nordsee trebuie să aibă peste 30 de ani şi să fie cel puţin absolvenţi de liceu sau studii superioare.
Investiţia iniţială într-un restaurant se ridică la circa 450.000-750.000 de euro, la care se adaugă 100.000-150.000 de euro capitalul de lucru.
Taxa de masterfranciză este confidenţială, însă taxa de deschidere se ridică în medie la 25.000-35.000 de euro pentru o unitate. Masterfrancizatul trebuie să plătească o redevenţă lunară de echivalentul a 5% din vânzări sau dintr-o sumă fixă.
Bilanţul Subway după doi ani în România: 21 de unităţi în nouă oraşe
Lanţul de restaurante fast-food Subway, prezent cu peste 43.000 de francize la nivel mondial, a ajuns pe piaţa românească la 21 de unităţi în nouă oraşe.
Fiecare restaurant al Subway, care a deschis prima unitate din România în aprilie 2012, are în spate un francizat, neexistând un masterfrancizat pentru toată piaţa, aşa cum este cazul rivalilor de la KFC. Acest model este aplicat la nivel mondial de către compania Doctor’s Associates, cea care deţine şi operează brandul.
Subway caută acum parteneri care să extindă brandul în franciza în toate reşedinţele de judeţ din România.
Investiţia iniţială într-un restaurant Subway se situează între 100.000 şi 250.000 de euro, la care se adaugă 10.000-15.000 de euro capitalul de lucru necesar desfăşurării activităţii în primul an. Francizatul trebuie să plătească o taxă de franciză de 7.500 de euro, iar lunar trebuie să achite redevenţe de 8% din vânzări şi să contribuie cu 5% din vânzări la bugetul de marketing al companiei.
Subway este una dintre puţinele branduri care încheie contracte pe o perioadă mai mare de zece ani. Astfel, în acest caz contractul de franciză se semnează pe o perioadă de 20 de ani. Compania precizează că fiecare restaurant Subway aparţine francizatului care îl operează. Operarea perfectă, locaţia centrală şi mulţi alţi factori pot ajuta la succesul restaurantului.
Compania sprijină francizatul în selectarea unei unităţi potrivite, negocierea cu proprietarul spaţiului noului restaurant, oferă asistenţă la realizarea designului unităţii, îl ajută cu livrarea echipamentului de la producătorii şi furnizorii proprii certificaţi.
Cât costă să deschizi un magazin de materiale de construcţii Bella Casa
Importatorul de materiale de construcţiii Fertilis, care deţine magazinele Bella Casa, a ajuns la 28 de magazine în România dintre care 23 deschise în sistem de franciză. În prezent compania caută noi parteneri în oraşe precum Arad, Satu Mare, Buzău, Botoşani şi Suceava după ce a acoperit celelalte oraşe mari din ţară.
Partenerii interesaţi trebuie să plătească o taxă de franciză de 9.900 de euro însă nu au nici redevenţe lunare şi nici contribuţii la bugetul de marketing al companiei. Franciza este acordată pe o perioadă de trei ani, iar investitorul trebuie să aibă peste 30 de ani, să fie preferabil căsătorit, să aibă un nivel educaţional mediu sau superior, să fie o persoană activă, cu disponibilitate pentru program prelungit.
Compania Fertilis a apărut pe piaţă în 1998, iar primele contracte de franciză au fost încheiate patru ani mai târziu. Compania-mamă asigură asistenţă permanentă pentru francizat, atât premergător lansării, cât şi ulterior, pe toată durata contractului.
Investiţia în deschiderea unui magazin Bella Casa variază între 3.000 şi 7.000 de euro. Compania Fertilis a terminat anul trecut cu afaceri de 38 mil. lei (8,5 mil. euro), în creştere cu 12% faţă de 2012 şi cu o marjă de profit de peste 10%. Oficialii importatorului nu dau detalii despre estimările pentru acest an.