ZF 24

Poşta a dat afară 3.650 de angajaţi şi a modernizat două oficii din 5.600 în total

Aşa arată oficiul poştal 39 din Bucureşti, care a fost modernizat în urma unei investiţii de 40.000 de euro. Foto OCtav Ganea

Aşa arată oficiul poştal 39 din Bucureşti, care a fost modernizat în urma unei investiţii de 40.000 de euro. Foto OCtav Ganea

Autor: Mirabela Tiron

04.11.2013, 21:24 2060

După ce a disponibilizat 3.650 de angajaţi, Poşta Ro­mână, care operează cea mai mare reţea de dis­tri­buţie din ţară dar care nu a reuşit sub „manage-ment privat“ să îşi crească veniturile şi să iasă de pe pier­deri în primele nouă luni din acest an, anunţă „mo­der­nizarea oficiilor poştale“, dar pune pe listă doar 45 de oficii dintr-un total de 5.600 de unităţi. Ieri dimineaţă, Dan Nica, ministrul comunicaţiilor, şi Ion Smeeianu, directorul general „privat“ al Poş­tei, au venit la oficiul poştal 39 de pe Şoseaua Ian­cului pentru a susţine o conferinţă de presă cu ocazia modernizării unităţii în urma unei investiţii de 180.000 de lei (40.000 de euro).

„După restructurarea personalului facem şi re­struc­turarea reţelei poştale. Am modernizat oficiul 39 şi oficiul 41 din Banu Manta. Avem în plan mo­der­nizarea a 41 de oficii poştale din ţară şi patru din Bu­cureşti“, a spus Smeeianu, adăugând că, în pre­mie­ră pentru un oficiu din reţeaua Poştei, zona de ser­vicii pentru persoanele juridice a fost sepa­ra­tă de cea de servicii pentru persoane fizice. Oficiul 39 este prin­tre puţinele care au renunţat la geamu­rile dintre cli­enţi şi angajaţii de la ghişeu şi la care cli­en­ţii nu tre­buie să piardă mult timp la coadă, dat fiind că exis­tă opt ghişee special amenajate pentru fie­care ser­viciu al companiei. Mai mult, toate infor­ma­ţiile sunt afişate pe panouri şi nu pe hârtii lipite de geamuri.

În perioada 2009-2012 Poşta a adunat pierderi de 536 milioane de lei (121,8 milioane de euro) şi continuă să fie pe pierderi. Anul trecut, compania a avut afaceri de 1,2 miliarde de lei (272 mil. euro) şi pierderi de 52 milioane de lei (11,8 mil. euro), potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe.

Întrebat de ZF cum arată bilanţul la nouă luni al companiei şi dacă Poşta a început să aibă profit, şeful Poştei a spus: „Încă nu are profit. Veniturile sunt similare cu cele aferente perioadei de anul trecut“.

Dacă oficiul poştal 39 a fost modernizat, la ofi­ciul poştal 20 de pe strada Traian din inima Capi­ta­lei ghişeele delimitate de geamuri acoperite cu afi­şe aproape că nu te lasă să vezi ce este pe partea cea­laltă, pereţii sunt murdari, aspectul general fiind unul neplăcut. În aceeaşi situaţie se află şi mul­te alte oficii poştale, în care nu s-a mai investit nici­-un leu în ultimii ani. Poşta are 700 de oficii în me­diul urban şi 4.900 în mediul rural.

 

Ce spun clienţii Poştei

„Mă mir că au găsit bani şi pentru asta, că ei spun că nu au. Acum mi se pare că oficiul (39 - n.red.) este ceva mai organizat. Am plătit factura la lu­mină. Avem nevoie de Poştă, să facă bine să o ţi­nă pe picioare, să nu o falimenteze“, a spus Iuliana Vlad, 51 de ani, infirmieră.

„Se vede mai civilizat acest oficiu şi este mai util. Este altceva acum“, spune Farhan Hamid, de origine irakian, care locuieşte în apropiere de oficiul poştal 39.

Şi pensionarul Marin Petcu, 78 de ani, care aştepta la un ghişeu să trimită un plic recomandat, spu­ne: „Înainte era mai aglomerat, se făceau cozi, acum este bine. Să modernizeze toate oficiile, să fie mai organizate, că bani sunt, de aia plătim taxe şi impozite la stat“.

Cornelia Ponomarenco, 73 de ani, spune că vine de două ori pe lună la Poştă pentru a plăti di­fe­rite facturi, de la lumină la telefonie mo­bi­lă: „Se vede că au făcut ceva schimbări, e mai cu­rat, mai modern şi nu se mai aglomerează la ghişee“.

 

Ce alte măsuri anunţă conducerea companiei: intrarea pe piaţa de brokeraj

Şeful Poştei a mai spus că într-o lună compania va deschide şi primul oficiu poştal în franciză, alături de un partener al cărui nume nu l-a făcut public. Mai mult, potrivit lui, compania va demara şi proiectul Ghişeul Telecom, un ghişeu la care se vor vinde produse ale companiilor din teleco­mu­nicaţii. Cereri există deja din partea com­pa­ni­ilor Romtelecom şi 2 K Telecom, potrivit şefului Poştei.

Smeeianu, care a rămas cu 27.500 de angajaţi la Poştă, mai precizează că pentru anul viitor estimează un profit de 100 milioane de lei

(22,7 mil. euro) în contextul lansării de noi servicii. „Sperăm ca rezultatele pe luna octombrie să arate un plus, după ce fondul de salarizare s-a diminuat cu 12% după disponibilizări“, a spus Smeeianu.

El a precizat că din 2014 Poşta va intra pe piaţa de brokeraj în domeniul asigurărilor, urmând să înfiinţeze Broker Poşta Română. Smeeianu a spus că probabil că activitatea aceasta va fi demarată în ianuarie 2014; se mai aşteaptă avizul Autorităţii de Supraveghere Financiară, către care s-a înaintat deja documentaţia necesară.

 

Din 2012 sub management privat

La finalul anului trecut la Poştă a fost instituit management privat, Ion Smeeianu fiind desemnat director general, deşi ocupa şi anterior această funcţie pe care a fost numit politic. Adrian Volintiru, preşedintele Poştei, numit la conducere în decembrie anul trecut când a fost instituit management privat, a renunţat  la această funcţie, în locul lui fiind numit Marian Păntăzescu, administrator în cadrul companiei. Ceilalţi membri ai consiliului sunt Dinu Sava Malacopol, Adrian Apolzan, Gelil Eserghep, Adrian Cighi din partea Fondului Proprietatea.

Poşta este deţinută de stat prin Ministerul pentru Societatea Informaţională cu un pachet de 75% şi de Fondul Proprietatea cu un pachet de 25%.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 05.11.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO