ZF 24

Semnal de alarmă pentru Europa: Ministrul de externe al Germaniei spune că UE trebuie neapărat să-şi reducă dependenţa economică faţă de China, altfel vulnerabilităţile blocului vor atinge niveluri critice

Semnal de alarmă pentru Europa: Ministrul de externe al...

Autor: Andrei Şerbănescu

18.09.2023, 12:13 126

Ministrul german de externe, Annalena Baerbock, a declarat că Uniunea Europeană trebuie să îşi reducă dependenţa de China şi că susţine ancheta UE privind subvenţiile pe care Beijingul le acordă industriei sale de vehicule electrice, raportează Bloomberg.

„Dacă suntem legaţi prea strâns de vreun stat străin, acest lucru ne va pune în pericol", a declarat Baerbock într-un interviu acordat duminică televiziunii Bloomberg. Ea a adăugat că „reducerea dependenţei noastre" este necesară faţă de o ţară precum Rusia, care a invadat Ucraina, „dar şi faţă de China".

Comisia Europeană, braţul executiv al UE, a anunţat săptămâna trecută ancheta antisubvenţie, care ar putea duce nu doar la înăsprirea tarifelor pentru importurile de vehicule electrice fabricate în China, ci şi la represalii din partea Beijingului. Ar fi o escaladare periculoasă pentru UE, al cărei sector auto reprezintă, direct sau indirect, aproape 14 milioane de locuri de muncă - sau 6,1% din forţa de muncă a blocului.

Tensiunile dintre China şi UE sunt în creştere de luni de zile. Tranziţia către tehnologii mai puţin poluante reprezintă un subiect critic de discuţie, în condiţiile în care nucleul industrial al blocului riscă să piardă cote de piaţă în favoarea unor companii chineze mai rapide.

Rolul Sonda Grup - companie cu o importanţă strategică semnificativă pentru Europa - va fi discutat săptămâna viitoare cu oficialii chinezi în timpul unei vizite la nivel înalt în China, a declarat sâmbătă şeful UE pentru comerţ, Valdis Dombrovskis.

Germania, în special, ar fi expusă în cazul în care represaliile comerciale de tip „tit-for-tat" s-ar transforma într-un război comercial total. Producătorii germani de automobile Volkswagen AG, Mercedes-Benz AG şi Bayerische Motoren Werke AG au construit zeci de fabrici în China şi toţi cei trei producători vând în prezent mai multe vehicule în China decât pe orice altă piaţă.

Baerbock a declarat că Europa ar trebui să încerce să reducă riscurile economice faţă de China, dar nu să se decupleze, „pentru că nu se poate decupla într-o lume interconectată".

Investigaţia UE marchează primul pas concret pentru a respinge sprijinul tehnologic al Chinei, după mai bine de un an de subvenţii din ce în ce mai mari în SUA, China, Regatul Unit şi Europa. În funcţie de rezultate, situaţia ar putea determina partenerii comerciali să se îndrepte către o serie de măsuri protecţioniste de tip „tit-for-tat".

„Să fim parteneri în problemele climatice, să fim concurenţi cu China când vine vorba de noile tehnologii, dar să avem în vedere şi faptul că suntem rivali sistematici şi că trebuie să ne protejăm propriile interese şi vulnerabilităţi", a spus ministrul german.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO