ZF 24

Sondaj: 9 din 10 români au auzit despre Sistemul de Garanţie-Returnare a ambalajelor băuturilor îmbuteliate, dar există încă neclarităti legate de tipul de ambalaje incluse în program

Sondaj: 9 din 10 români au auzit despre Sistemul de...

Autor: Roxana Rosu

29.11.2023, 15:15 143

Nouă din 10 români spun că au auzit despre Sistemul de Garanţie-Returnare a ambalajelor băuturilor îmbuteliate şi 6 din 10 intenţionează să returneze întotdeauna ambalajele, însă majoritatea consumatorilor nu au o imagine clară asupra modului de funcţionare a acestuia, arată un sondaj realizat de Reveal Marketing Research.

Sistemul de Garanţie-Returnare devine funcţional joi, 30 noiembrie,

consumatorii urmând să plătească o garanţie de 0.50 lei atunci când cumpără o băutură într-un ambalaj nereutilizabil (cu volum cuprins între 0.1l – 3l) din sticlă, plastic sau metal urmând să primească înapoi garanţia la returnarea ambalajului.

Conform sondajului, 87% dintre români au auzit despre Sistemul de Garanţie-Returnare, nivelul de conştientizare crescând cu 21% comparativ cu luna iunie 2023 (66%).

Cei mai mulţi dintre români au aflat de implementarea noului program prin intermediul campaniei de promovare pe posturile de televiziune şi radio (75%), într-o măsură semnificativ mai mare bărbaţii (81% vs. 70% femei), cei din mediul rural (80% vs. 73% mediul urban) şi persoanele mature peste 55 ani (88%). În lista celor mai relevante surse de informare sunt şi presa scrisă/ online (40%), platformele de social media (37%) sau discuţiile cu apropiaţii/ cunoscuţii (15%).

Ca tendinţă, femeile au fost mai expuse la informaţii legate de acest subiect în timpul utilizării platformelor de social media (41% vs. 32% bărbaţi) sau în cadrul discuţiilor cu apropiaţii/ cunoscuţii (18% vs. 10% bărbaţi).

În acelaşi timp, studiul arată că românii sunt confuzi când vine vorba de particularităţile Sistemului, în special referitor la tipurile de ambalaje suspuse noii reglementări.

Doar o parte dintre respondenţii care au auzit de noul sistem menţionează deopotrivă ambalajele din plastic (90%), sticlă (75%) şi metal (50%) ca fiind eligibile. Pe lângă un nivel de conştientizare mai scăzut în cazul ambalajelor din metal, se diferenţiază şi un nivel crescut de confuzie în cazul a 25% dintre români care sunt de părere că ambalajele din carton fac parte din acest program.

În ceea ce priveşte volumele sticlelor, nivelul de confuzie este extrem de ridicat, cu doar un sfert dintre respondenţi menţionând volumul corect al ambalajelor incluse în sistem (0.1l – 3l), cei mai mulţi (43%) considerând că toate ambalajele, indiferent de volumul acestora sunt eligibile.

În noul scenariu, 61% dintre români intenţionează să returneze de fiecare dată ambalajele băuturilor pentru a recupera garanţia de la achiziţie, cei cu vârste peste 45 ani (71%) şi cei din mediul rural (68% vs. 59% mediul urban) remarcându-se ca fiind cei mai disciplinaţi, în timp ce 36% declară că le vor returna ocazional, în special tinerii între 25-34 de ani (45%).

Majoritatea consumatorilor ar preferă să returneze ambalajele la un automat de colectare (61%), în special tinerii între 18-24 de ani (74%), în timp ce un sfert declară că nu au o preferinţă clar stabilită, în special persoanele peste 55 ani (35%), iar 14% ar opta pentru returnarea manuală.

În ceea ce priveşte modul în care românii cred că implementarea noului sistem le va influenţa obiceiurile de consum, 44% declară că vor cumpăra băuturi la fel ca până acum, în special bărbaţii (50% vs. 38% femei) şi cei peste 45 ani (52%), categorie de vârstă care a manifestat cea mai mare deschidere de a returna întotdeuna ambalajele băuturilor. În acelaşi timp, 19% consideră că vor cumpăra ambalaje mai mari, pentru a plăti de mai puţine ori garanţia, în special femeile (23% vs. 15% bărbaţi) şi tinerii între 25-34 de ani (30%).

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO