ZF 24

Vanzarile Blackberry din Romania au crescut cu peste 50% in acest an. Operatorii spun ca tarifele tin cont de subventiile mari la telefoane

Vanzarile Blackberry din Romania au crescut cu peste 50% in acest an. Operatorii spun ca tarifele tin cont de subventiile mari la telefoane
13.12.2009, 20:41 64

Vanzarile din Romania de solutii de e-mail mobil Blackberry,care permit primirea in timp real a mesajelor si vizualizarea unordocumente Word, Excel sau Powerpint direct de pe telefonul mobil,au crescut in acest an cu peste 50% iar tendinta s-ar putea mentinesi anul viitor in ciuda contextului economic, spun reprezentantiiOrange, Vodafone si Cosmote - operatorii care vand pe piata localaprodusele companiei canadiene Research in Motion (RIM).

"In acest an vanzarile au crescut cu 50% fata de 2008", a precizatpentru ZF Razvan Sturza - M2M Proposition Manager la OrangeRomania.
"Solutia BlackBerry castiga, in fiecare an, din ce in ce mai multiclienti in Romania. Rata de crestere este de aproximativ 55% de laun an la altul", a spus pentru ZF Claudia Ivan, Senior ProductManager, Mobile Data la Vodafone Romania.

Orange si Vodafone vand in Romania solutiile Blackberry incepand cuanul 2005 iar numarul de clienti ajunsese la inceputul acestui anla aproximativ 50.000 - potrivit unor estimari ale oficialilorOrange. Daca vanzarile au avansat in ritmul mentionat de cei Orangesi Vodafone - peste 50%, numarul actual de clienti Blackberry adepasit probabil 70.000 iar anul viitor ar putea depasi 100.000 inconditiile in care din aceasta luna Cosmote a devenit cel de-altreilea operator vinde aceasta solutie de acces la e-mail.
"Solutia BlackBerry ofera functionalitate extinsa si aplicatii decare pot beneficia un numar mare de consumatori individuali sicompanii din Romania", spune Costas Kapetanopoulos, DirectorMarketing & Comunicare al Cosmote Romania, fara a oferiestimari privind evolutia pietei Blackberry.

Cum vad insa 2010 Orange si Vodafone, operatorii care au dejaaproximativ 70.000 de clienti Blackberry?

"Estimam ca anul viitor volumul vanzarilor va creste in continuare.Unul din segmentele in care vor fi cresteri foarte mari va fi celrezidential datorita introducerii modelului cel mai accesibil dinportofoliul Blackberry - 8520 si datorita extinderii vanzarilor sipe canalul on-line", spune reprezentantul Orange Romania.
"Tendinta de crestere s-a manifestat si in acest an, iar estimarilepentru anul viitor sunt optimiste", adauga si Claudia Ivan(Vodafone).

Cine vinde cel mai ieftin serviciu Blackberry din Romania?

Pentru a avea acces la solutiile de e-mail mobil Blackberryutilizatorii trebuie sa cumpere un telefon compatibil si saactiveze si o optiune de date speciala de la unul dintre cei treiparteneri ai companiei Research in Motion din Romania: Orange,Vodafone si Cosmote.
Toti cei trei operatori au o structura de preturi relativ apropiatain Romania, una dintre putinele diferente fiind remarcata laOrange, care are cele mai mici preturi de intrare pentru Blackberry- scadere penalizata insa de traficul inclus foarte mic.

In Romania cea mai ieftina optiune Blackberry care poate fiadaugata unui abonament de voce este oferita de Orange si ofera untrafic lunar de 400 KB in schimbul a 5,9 euro. Urmatorul plantarifar de la Orange costa 9,5 euro si include 1 MB de trafic dedate inclus.
La Vodafone si Cosmote cea mai ieftina optiune Blackberry costa10,7 euro si include trafic de 5 MB pe luna. La Orange, pentru 17,8euro clientii Orange primesc 10 MB de trafic inclus.
Ce primesc utilizatorii din Romania pentru cele mai scumpe optiuniBlackberry?
La Orange, pentru 46,4 euro pe luna clientii primesc trafic de 100MB in Romania si de 15 MB in orice alta tara (in roaming). LaVodafone, pentru 41,6 euro clientii primesc 100 MB in Romania si 4MB in roaming. La Cosmote, pentru 41,6 euro clientii primesc 110 MBin Romania si 5 MB de date in roaming.

Romanii platesc mai mult pentru 1 MB de date Blackberry decatvecinii. De ce?

Potrivit unei analize realizate de ZF asupra ofertelorBlackberry ale Cosmote, Orange si Vodafone in mai multe tari dinregiune romanii primesc cel mai mic trafic de date inclus pentruaceleasi tarife.
Spre exemplu, cu un abonament Blackberry de aproximativ 10 euro peluna un grec primeste trafic de 100 MB de date, un maghiar - 50 MBde date, un bulgar - 10 MB iar un roman doar 5. Avand un trafic dedate inclus mai mic, romanii risca sa depaseasca cu usurintalimitele incluse de trafic, astfel ca pot ajunge rapid in situatiade a plati facturi mai mari, pentru ca volumul de date suplimentarse plateste.
Cum s-a ajuns in aceasta situatie in conditiile in care romaniisunt binecunoscuti in regiune pentru ca primesc mai mult decatorice alti utilizatori telecom pentru aceeasi suma de bani, sauchiar pentru mai putin?

Actuala structura de preturi de pe piata este generata de uncomplex de factori, dintre care unul extrem de important este celal subventiilor oferite de operatorii telecom pentru terminaleleBlackberry. Un alt motiv este acela ca tarifarea Blackberry estedeosebita in raport cu alte segmente de piata avand in vedere caoperatorii trebuie sa plateasca o licenta companiei canadieneResearch in Motion pentru furnizarea solutiei e-mail.
Insistand doar pe valoarea absoluta a tarifelor si nu pe raportulintre fiecare euro platit si volumul de date inclus, managerulOrange Razvan Sturza spune ca nu se poate vorbi de tarife mai mariin Romania si explica structura preturilor cu reducerea aplicata latelefoane. "Desi cu optiuni de 5 sau 6 euro nu cred ca se poateafirma ca < >, o explicatie pentru pretul mai ridicat alanumitor optiuni BlackBerry, se regaseste in aceea ca, doar prinachizitionarea acestor optiuni utilizatorul poate achizitiona untelefon BlackBerry la un pret foarte atractiv (independent decontractul de voce pe care un astfel de client l-ar detine),datorita unei subventii foarte mari", a spus Sturza pentruZF.

O comparatie intre ofertele Orange din Romania si Republica Moldovaarata ca pretul subventionat al modelului de telefon Blackberry8900 este mai mic in Romania. Astfel, cu un abonament Blackberry deaproximativ 15 euro pe luna, romanii pot cumpara Blackberry 8900 la229 euro in timp ce utilizatorii din Republica Moldova vor plati350 de euro. Clientii din tara vecina primesc totusi 400 MB detrafic pe luna pentru acest abonament, fata de 5 MB pentruromani.
Insa dincolo de pretul telefoanelor, de ce nu se bat in oferteBlackberry cei trei operatori care ofera aceasta solutie inRomania?
Un posibil raspuns este ca un razboi al preturilor nu ar aduce unvolum ridicat de clienti si atunci singurul rezultat cert ar puteafi reducerea marjelor de profit - un indicator cheie intr-unasemenea context economic, in care veniturile nu mai sunt subcontrol.
Orange si Vodafone au strans aproape 70.000 de clienti Blackberryin aproape patru ani, in timp ce numarul de utilizatori activi detelefonie mobila din Romania trece de 24 de milioane.
Practic, strategiile tarifare ale Orange, Vodafone si Cosmotesugereaza ca operatorii anticipeaza ca piata Blackberry are inca unpotential important de crestere in urmatorii ani in Romania si deaceea nu doresc sa intre intr-un razboi "prematur" al preturilor,intr-un moment in care veniturile de pe piata telecom sunt inscadere iar principalul obiectiv al companiilor telecom esteprofitul.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO