ZF 24

Vestea bună a intrării în recesiune anunţată de Victor Ponta: România renunţă la austeritate

Vestea bună a intrării în recesiune anunţată de Victor Ponta: România renunţă la austeritate

Autor: Iulian Anghel

14.08.2014, 18:17 10732

Intrarea României în recesiune tehnică este întâmpinată de premierul Victor Ponta cu optimism şi încredere în viitor:  “Fără a mai fi blocaţi de un regim care vrea doar politici de austeritate, am putea face mult mai mult! De aceea alegerile din toamnă sunt atât de importante!”

Prin urmare, premierul pare să anunţe sfârşitul austerităţii, deşi nu e clar din spusele domniei sale ce înseamnă ea sau cine a impus-o. Cât cântăresc vorbele premierului vom vedea nu peste multă vreme, acum putem doar presupune.

Nu este o mare dramă căderea PIB cu 1% (T2 faţă de T1), deşi ea a produs un mic şoc în lumea economiştilor, şi ea mică. După căderea de 0,2% în T1 2014 faţă de T4 2013 (un lucru ce ar trebuie să conducă la demisia conducerii INS care a comunicat date false) căderea de 1% în T2 2014 faţă de T1 2014 înseamnă, tehnic, o intrare în recesiune.

Dar ea nu va fi simţită, aşa cum nu a fost simţită creşterea bună de 3,8% în T1 2014, faţă de T1 a anului precedent.

Astfel de date sunt statistice. Pur statistic, pe ansamblu, suntem pe plus, spune premierul, pe bună dreptate. Avem o creştere de peste 2% semestru la semestru (2,4% mai precis), ceea ce înseamnă că “creştem”.

Cum ele nu se văd repede în buzunare, creşterile sau descreşterile minore indicate de statistici sunt “sentimentale”.

Germania a căzut cu 0,2%, Italia la fel. Europa, în ansamblu, a crescut cu un nesemnificativ 0,5%. Cum, pe ansamblu, aşa se întâmplă, administraţia noastră glumeşte: e ca şi cum ai reduce viteza de la 130 de kilometri la ora, la 100 de kilometri la ora.

Problema dlui Ponta sau a dlui Voinea care împreună îşi asumă această glumă este că domniile lor nu au în România decât  500-600 de kilometri de drum pe care, legal, pot circula cu 130 de kilometri, la cei 11.000 de kilometri de drumuri din România. 4-5% din drumuri adică si, pe multe dintre, ele nu ajungi la 130/h ca trebuie să pui frână că s-a sfârşit drumul.

Creşterea economică e pur teoretică. Realitatea ei, în vreme, este practică.

Premierul Ponta anunţă sfârşitul austerităţii de vreme ce susţine pe pagina domniei sale de FB: “Fără a mai fi blocaţi de un regim care vrea doar politici de austeritate, am putea face mult mai mult! De aceea alegerile din toamnă sunt atât de importante!”

Cine, ce austeritate l-au blocat pe dl Ponta să nu facă mai mulţi kilometri de autostradă pe care domnia sa să meargă cu 130 km/h ca să-şi permită să pună frână când vrea până la 100?

Cheltuielile de capital (investiţiile statului) au scăzut în S1 2014 cu 32,8% faţă de S1 2013. Prin urmare, statul a cheltuit cu 2,3 mld. lei (500 mil. euro) mai puţin ca anul trecut pe investiţii, după ce în 2013 a redus cheltuielile de investiţii cu 7,5%, adică cu echivalentul a 340 mil. euro faţă de anul precedent, 2012. Dacă ar fi menţinut cheltuielile de investiţii la nivelul lui 2012, dl Pont ar fi putut avea acum, teoretic, încă 150 de kilometri de autostradă în plus pe care să se meargă domnia sa cu 130 la ora. Dar nu-i are.

Dl Voinea spune: este “o încetinire” a ritmului de creştere economică, nu o “scadere”. Corect: atâta vreme cât creşterea/descreşterea sunt un “sentiment” putem medita şi la sensuri.

La doi ani şi patru luni de la preluarea guvernării, premierul şi miniştrii săi văd încă în jur regimuri ostile care îi impiedică să facă mult mai mult decât fac. De fapt, asta vor domniile lor să vedem noi.

Dar trebuie spus: dacă ceva merge bine, guvernarea merită lăudată; dacă merge prost, trebuie să sporte criticile şi consecinţele.

O guvernare care nu-şi asumă greşelile nu este o guvernare ce merită preţuirea unei naţiuni. Iar, dacă guvernul, după ce a strâns de gât cheltuielile de investiţii, se va apuca de cheltuieli în campania electorală ce vine în numele renunţării la austeritatea impusă de nimeni nu ştie cine, atunci……

AFACERI DE LA ZERO