ZF 24

ZF Digital ‘13: Cloud-ul va scoate din ceaţă în următorii ani companiile mici şi administraţia publică

GALERIE FOTO

GALERIE FOTO

Televiziunea nu mai e cum o ştiam. Generarea de conţinut se democratizează

Interesul pentru filme şi seriale este tot mai mare în România, iar această cerere venită din partea consumatorilor este susţinută şi de numărul mare de device-uri prin intermediul cărora poate fi accesat conţinutul, consideră invitaţii prezenţi în cadrul panelului „Viitorul TV: Stai conectat, ţi se pregăteşte ceva“.

„Cred că este evident că se modifică foarte mult felul în care utilizatorii consumă content astăzi“, a spus Robert Redeleanu, chief marketing officer în cadrul UPC România. Astfel, dacă în trecut consumatorii erau nevoiţi să urmărească programele de la televizor, acum îşi pot alege şi conţinutul şi momentul în care îl vizualizează. „Există o transformare, o evoluţie, pentru că oferim mai multe variante consumatorului. Dispozitivele au dat utilizatorului posibilitatea de a-şi crea propriul conţinut“, consideră Julien Ducarroz, chief commercial officer al Orange România.



În ciuda schimbării modului de consum de conţinut din ultimii ani, canalele liniare nu vor dispărea însă. „Mă uit la televizor, dar foarte rar consum televiziunea aşa cum o ştiam noi. Generarea de content se democratizează. Pentru mine e relevant un anumit tip de content, pentru altcineva e relevant un alt tip de content“, afirmă Cătălin Clemente, director comercial al Seenow (DirectOne). El adaugă că în Statele Unite deja film înseamnă Netflix, dar acest lucru se întâmplă şi pe fondul faptului că pirateria în State e aproape inexistentă. „Zilele trecute a fost un eveniment important pe această piaţă de streaming. Netflix şi-a publicat rezultatele pentru al treilea trimestru. Au ajuns la peste 40 de milioane de abonaţi“, spune Dan Bulucea, country manager la Google România.

Dacă ne uităm la modul în care evoluează tehnologia în ziua de astăzi, pentru legislaţie e greu să ţină pasul, crede Adriana Năstase, avocat, coordonator departamente media, comunicaţii şi tehnologie în cadrul Schoenherr şi asociaţii SCA.


Piaţa de cloud pentru companii este de 10 milioane de euro

Piaţa de cloud pentru companii mari s-a situat la 10 milioane de euro în 2012, iar cea pentru companii mici şi mijlocii la circa 2 milioane de euro.

„Piaţa de cloud în România nu a fost mai mare de 10 mil. euro în 2012, pe zona enterprise, în cazul IMM-urilor piaţa fiind de sub 2 milioane de euro“, a declarat Cătălin Păunescu, managing director la Star Storage, în cadrul panelului „Cloud & hosting & online security“ organizat în cea de a doua zi a ZF Digital ‘13. Mai mult, piaţa potenţială se ridică la 7.000 de companii, din care câteva sute de firme plătesc deja pentru servicii de cloud.



Bogdan Balaci, CEO la Ymens, spune că în opinia sa cloud-ul este viitorul, nu există o alternativă, administraţiile locale nu au o altă variată. „Sperăm că aceste servicii vor fi eligibile pentru fonduri europene. Companiile româneşti, cred eu, sunt pregătite să ofere acest tip de cloud (pentru administraţia centrală şi locală - n.red.). Deschiderea acestui tip de business va fi interesantă şi pentru companii mari. Ar trebui să ne vedem interesul şi să lucrăm cu companii româneşti, dar evident că putem folosi tehnologia marilor corporaţii.“ Marius Filipaş, server & tools business group lead în cadrul Microsoft România, completează vizavi de administraţia publică că grupul Microsoft are nişte proiecte în acest sector. Cloud-ul e prezent deja în sectorul public. „Vedem că serviciile pentru cetăţean se duc la un alt nivel.“

Pe de altă parte, Elena Zvarici, preşedintele EuroCloud, afirmă că pe lângă aspectele comerciale şi câştigul de timp, de resurse, cloud-ul ne aduce la probleme de încredere între furnizor şi consumator. „Îi admir foarte mult pe cei care reuşesc să vândă cloud astăzi, pentru că reuşesc să îşi câştige încrederea pentru a gestiona datele unui client.“


Deja se vând mai multe smartphone-uri decât mobile tradiţionale

Smartphone-urile au depăşit ca vânzări telefoanele tradiţionale în luna septembrie, iar penetrarea smartphone-urilor era în luna mai de 28%, au declarat invitaţii panelului „Mobilul al 6-lea simţ. Ce urmează în domeniul mobile?“.

„În septembrie smartphone-urile au depăşit telefoanele clasice la capitolul vânzări“, a declarat Sorin Manea, head of telecom division în cadrul Samsung România.
Smartphone-urile au devenit parte integrantă a vieţii cotidiene, iar următorul pas este către multiscreen, având în vedere multitudinea de device-uri apărute pe piaţă, de la tablete, care au o creştere mai puternică decât cea a smartphone-urilor, la nou lansatele telefoane inteligente.

„Am depăşit discuţia despre cât de important este mobile-ul, mobilul este coloana vertebrală a noastră ca utilizator. Acum trebuie să vorbim despre multiscreen“, a declarat Doina Costache, head of multiple industries la Google România. La rândul său, Ady Rugină, senior product manager al Orange Group, afirmă că se vorbeşte de multi-device, este o realitate, piaţa creşte.



Anul 2013 nu este doar anul în care smartphone-urile au depăşit telefoanele mobile tradiţionale, ci şi anul în care clienţii au descoperit mult mai mult aplicaţiile, crede Ovidiu Paraschivescu, smartphone and internet on mobile lead în cadrul Vodafone România.

Spaţiul şi interacţiunea cu consumatorul s-au schimbat dramatic, crede Bogdan Săcuiu, chief sales officer la Seamless Payments AB. Înainte de 2007 serviicile principale dintre consumator şi telefon erau comunicaţiile de voce şi nimeni nu cred că şi-a închipuit atunci că ne vom uita la filme şi că vom face plăţi cu telefonul mobil.

Legat de conţinutul creat de dezvoltatorii români, aceştia fac mai puţine aplicaţii, dar tot mai multe sunt orientate către piaţa mondială. „Se observă o scădere a ritmului de aplicaţii lansate de dezvoltatori români. Dar acum gândesc la nivel global, dezvoltatorii creează conţinut pentru afară“, a spus Cosmin Pachiu, general manager MobileFun în cadrul UTI Grup.


Publicitatea TV şi cea prin intermediul social media trebuie integrate

Nu trebuie mutaţi banii de pe TV în social media, ci integrate cele două medii, pentru că prin intermediul social media ajungi la un alt tip de public, consideră Laurenţiu Dumitrescu, managing partner la Digital Star, invitat în cadrul panelului „The business of social“. Dumitrescu argumentează că atunci când sunt reclame la televizor mulţi consumatori îşi mută atenţia şi folosesc alte gadgeturi.

„Sunt lucruri care scad mult mai repede. E vorba de atenţia pe care tinerii o acordă advertisingului la TV. Mai demult nu exista ceva care să le distragă atenţia, astăzi lucrurile s-au schimbat, avem televizor în sufragerie, iar în pauza de publicitate ne mutăm atenţia la device-urile mobile“, spune Dumitrescu.



Foarte multă lume se axează pe aducerea de noi şi noi consumatori, crede Andy Liţă, business unit manager în cadrul Ogilvy România. „Toate campaniile sunt pentru asta. Studiile arată că cheltuieşti mai mult de câteva ori să aduci un consumator, decât să ţii unul.“ Totuşi, în general, clienţii loiali aduc cele mai mari încasări. „Canalele de social media dau putere consumatorilor noştri.“

Stefanos Karagos, fondatorul Xplain, adaugă că nu ne mai controlăm brandurile, dar poţi controla agenda pentru că lucrurile s-au schimbat. „73% din utilizatori caută de 40 de ori pe săptămână după o soluţie şi doar o dată un brand, deci trebuie să-mi transform brandul într-o soluţie. Trebuie să ducem consumatorul în magazin pentru a consuma produsul, iar apoi, după ce îl cumpără, mai trece printr-un proces, de a-l cunoaşte.“


Dan Bulucea, country manager, Google România

  • TV-ul şi televiziunea ca media streaming se detaşează. Fiecare din noi urmărim TV pe tablete şi în acelaşi timp folosim TV-ul pentru a vizualiza conţinut online. Calculatorul nu mai este singurul loc unde poţi vedea conţinut online

  • Dacă îi dai consumatorului ce vrea şi când vrea, atunci el va consuma.

  • Utilizatorul are controlul şi în ceea ce priveşte reclama, nu este obligat să o vadă.

  • Acum online-ul îţi dă posibilitatea de a interacţiona. Îţi dă posibilitatea de a lua cu tine conţinutul video, de a-l posta.

  • Muzica este cea mai consumată acum, 70% din ce se consumă pe YouTube e muzică. Dorinţa românilor este de a consuma conţinut de peste hotare, însă ne distingem prin faptul că şi noi avem artişti care au succes peste hotare.

  • Pe YouTube sunt peste 1.000.000 de canale acum, deci practic îţi poţi crea propriul canal de TV. 38% din cei care accesează YouTube urmăresc programe TV.

  • Dacă majoritatea, 97%, privesc YouTube de pe desktop, 45% urmăresc de pe smartphone şi 17% de pe tablete.


Sorin Manea, head of telecom division, Samsung Electronics România

  • Dacă te uiţi la generaţia celor care acum sunt în şcoli sau licee, aceştia sunt foarte deschişi, pun pe Facebook totul despre ei. Nu spun că este OK, dar spun asta ca percepţie, comparativ cu modul în care generaţia noastră vede acest lucru.

  • Sunt mai multe canale prin care vindem smartphone-urile şi customizăm apli­ca­ţiile preinstalate pe smartphone-uri în funcţie de nevoile şi cerinţele clienţilor.

  • Este o piaţă care se maturizează acum, care se educă. Există anumiţi clienţi care utilizează foarte puţine dintre capacităţile unui smartphone.

  • În viitor vom folosi din ce în ce mai mult aceste dispozitive şi în alte direcţii, spre exemplu în sănătate.

  • Cu siguranţă smartphone-ul va fi jucătorul major din piaţă, va fi undeva la 60% în medie din tot ce vor însemna vânzările de dispozitive mobile. Partea de hardware este deja puternică, mai rămâne ca zona aplicaţiilor să extragă din valorile pe care le pot duce aceste smartphone-uri.

  • Va fi evident o creştere şi anul viitor. Sunt ferm convins că ce intuiam la începutul lui 2013 se va confirma la sfârşitul acestui an.


Marius Filipaş, server & tools business group lead, Microsoft România

  • Până acum vorbeam de IT ca server sau gestionare de infrastructuri mari. Acum modelul este să îţi gestionezi businessul şi să îi laşi pe ceilalţi să se ocupe de infrastructură.

  • Modelul acesta de cloud răspunde adaptării la nevoile de business. Apropo de Black Friday, acum am nevoie ca de Black Friday să fac faţă vânzărilor cât într-un sigur an. Cloud-ul este un răspuns la nevoile de business.

  • Acum toată lumea vorbeşte de marii vectori ai schimbării - big data, cloud, device-uri.

  • Piaţa este împărţită în trei: software as a service (SAS), platforme ca serviciu şi infrastructura ca serviciu. Ca să dezvoltăm această piaţă am investit în zona de dezvoltare de software, SAS, pentru că e un trend important în industria de IT. Investim în start-up-uri, avem circa 300 de start-up-uri şi îi ajutăm să dezvolte aplicaţii SAS.

  • Dacă ne ducem în zona de jos a pieţei, lipseşte infrastructura. Circa 80% din IMM-uri nu au server. Se plimbă cu stick-ul sau memoria pentru a transfera date financiare la directorul financiar.


Cosmin Pachiu, general manager, Mobil Fun @ UTI Grup

  • Am văzut o scădere a aplicaţiilor locale, au început să se orienteze către pieţe globale, că acolo se fac banii.

  • În România, ca dezvoltator, este greu să monetizezi aplicaţiile, de aceea am zis că se orientează către pieţele grobale.

  • Pe primul loc ca dezvoltatori de aplicaţii se află Finlanda, apoi Statele Unite şi pe locul patru dezvoltatorii din Bulgaria.

  • Am văzut o creştere a aplicaţiilor sociale, de media şi mai puţini accesează jocurile.

  • În ultimii cinci ani, de când au început să se dezvolte aplicaţiile, a fost o creştere extraordinar de mare, acum nu mai e.

  • Compania la care lucrez devoltă aplicaţii pentru grup, enterprise, folosim cloud, tehnologii de siguranţă.

  • Estimez că în 2014 o să crească numărul de aplicaţii folosite într-un smartphone de la 17 până la 41, ar fi un beneficiu pentru mai multe părţi.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 24.10.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO