ZF Consultanta

Ce trebuie să ştii înainte de a semna un contract de vânzare/cumpărare sau prestări de servicii. Ultimele noutăţi legislative

Autor: Mircea Comana

12.06.2014, 16:23 4484

Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2014  privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniştii, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative a fost adoptată în şedinţa de Guvern din data de 4 iunie 2014 şi a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 427 din 11 iunie 2014, cu o întârziere de mai bine de 5 luni.

Actul normativ, care intră în vigoare la data de 13 iunie, transpune în legislaţia naţională prevederile Directivei 2011/83/UE şi vizează orice contract încheiat între un profesionist şi un consumator - persoană fizică şi reglementează informaţiile ce trebuie oferite consumatorilor în stadiul precontractual, atât în cazul contractelor negociate în afara spaţiilor comerciale şi al contractelor la distanţă, cât şi în cazul altor contracte decât cele mentionate. Termenul limită pentru transpunere a expirat la data de 31 decembrie 2013, de aceea Comisia Europeană declanşase la începutul acestui an o procedură de infringement la adresa României.

Sunt vizate printre altele contractele de vânzare/cumparare, de prestări servicii (de exemplu telefonie mobilă sau internet), de furnizare de servicii publice (apă, gaze naturale, energie electrică sau energie termică), vânzări on-line etc. Vezi contractele unde nu se aplică această ordonanţă de urgenţă.

Potrivit prevederilor ordonanţei de urgenţă, consumatorul reprezintă orice persoană fizică sau grup de persoane fizice constituite în asociaţii (în plus faţă de directiva europeană, intenţia fiind aceea de a putea fi protejate de legislaţia de protecţie a consumatorilor şi asociaţiile de locatari/proprietari), în timp ce profesionistul reprezintă orice persoană fizică sau juridică, publică sau privată, care acţionează în cadrul activităţii sale comerciale, industriale sau de producţie, artizanale ori liberale în legătură cu contractele care intră sub incidenţa prezentei ordonanţe de urgenţă, precum şi orice persoană care acţionează în acelaşi scop, în numele sau pe seama acesteia (articolul 2 din OUG).

Definiţii

Consumatorul reprezintă orice persoană fizică sau grup de persoane fizice constituite în asociaţii (în plus faţă de directiva europeană, intenţia fiind aceea de a putea fi protejate de legislaţia de protecţie a consumatorilor şi asociaţiile de locatari/proprietari)

Profesionistul reprezintă orice persoană fizică sau juridică, publică sau privată, care acţionează în cadrul activităţii sale comerciale, industriale sau de producţie, artizanale ori liberale în legătură cu contractele care intră sub incidenţa prezentei ordonanţe de urgenţă, precum şi orice persoană care acţionează în acelaşi scop, în numele sau pe seama acesteia.

Contractul de vânzare este “orice contract în temeiul căruia profesionistul transferă sau se angajează să transfere proprietatea asupra unor produse către consumator, iar consumatorul plăteşte sau se angajează să plătească preţul acestora, inclusiv orice contract care are drept obiect atât produse, cât şi servicii.“ 

Contractul de prestări de servicii este “orice contract, altul decât un contract de vânzare, în temeiul căruia profesionistul prestează sau se angajează să presteze un serviciu consumatorului, iar acesta plăteşte sau se angajează să plătească preţul acestuia.”

Exemple contracte vizate de OUG 34: contractele de vânzare/cumparare, de prestări servicii (de exemplu telefonie mobilă sau internet), de furnizare de servicii publice (apă, gaze naturale, energie electrică sau energie termică), vânzări on-line

Vezi contractele unde nu se aplică această ordonanţă de urgenţă

De asemenea, sunt explicaţi şi definiţi o serie de termeni cu privire la contracte; astfel, contractul de vânzare este “orice contract în temeiul căruia profesionistul transferă sau se angajează să transfere proprietatea asupra unor produse către consumator, iar consumatorul plăteşte sau se angajează să plătească preţul acestora, inclusiv orice contract care are drept obiect atât produse, cât şi servicii.“ Contractul de prestări de servicii este “orice contract, altul decât un contract de vânzare, în temeiul căruia profesionistul prestează sau se angajează să presteze un serviciu consumatorului, iar acesta plăteşte sau se angajează să plătească preţul acestuia.”

La rândul său, contractul la distanţă reprezintă orice contract încheiat între profesionist şi consumator în cadrul unui sistem de vânzări sau de prestare de servicii la distanţă organizat, fără prezenţa fizică simultană a profesionistului şi a consumatorului, cu utilizarea exclusivă a unuia sau a mai multor mijloace de comunicare la distanţă, până la şi inclusiv în momentul în care este încheiat contractul”.

Mai departe, contractul în afara spaţiilor comerciale este orice contract dintre un profesionist şi un consumator, într-una din următoarele situaţii:

a) încheiat în prezenţa fizică simultană a profesionistului şi a consumatorului, într-un loc care nu este spaţiul comercial al profesionistului;

b) încheiat ca urmare a unei oferte din partea consumatorului în aceleaşi circumstanţe ca cele menţionate la lit. a);

c) încheiat în spaţiile comerciale ale profesionistului sau prin orice mijloace de comunicare la distanţă, imediat după ce consumatorul a fost abordat în mod personal şi individual, într-un loc care nu este spaţiul comercial al profesionistului, în prezenţa fizică simultană a acestuia şi a consumatorului.

Ordonanţa de urgenţă se aplică oricărui contract încheiat între un profesionist şi un consumator, inclusiv contractelor de furnizare a unor servicii de comunicaţii electronice destinate publicului sau a unor servicii de acces şi conectare la reţele publice de comunicaţii electronice, precum şi de livrare a unor echipamente terminale care au legătură cu furnizarea serviciului.

Se aplică şi contractelor de furnizare a apei, gazelor naturale, energiei electrice sau energiei termice, inclusiv de către furnizorii publici, în măsura în care aceste utilităţi sunt furnizate pe bază contractuală.

În schimb, OUG nu se aplică următoarelor tipuri de contracte:

a) de prestare a unor servicii sociale, printre care cele de cazare socială, de îngrijire a copiilor şi de susţinere a familiilor şi a persoanelor aflate permanent sau temporar în nevoie, inclusiv cele de îngrijire pe termen lung;

b) având ca obiect serviciile de sănătate furnizate pacienţilor de către cadrele medicale pentru evaluarea, menţinerea sau refacerea stării lor de sănătate, inclusiv prescrierea, eliberarea şi furnizarea de medicamente şi dispozitive medicale, indiferent dacă acestea sunt sau nu furnizate în cadrul unor unităţi medicale;

c) având ca obiect jocurile de noroc care implică mizarea pe un pot cu valoare pecuniară în jocuri de noroc, inclusiv loterii, jocuri de cazinou şi tranzacţii de tipul pariurilor;

d) referitoare la servicii financiare;

e) pentru crearea, dobândirea sau transferul unui bun imobil sau al unor drepturi asupra unui bun imobil;

f) având ca obiect construirea unor clădiri noi, transformarea substanţială a unor clădiri existente şi închirierea de locuinţe în scopuri rezidenţiale;

g) care intră sub incidenţa Ordonanţei Guvernului nr. 107/1999 privind activitatea de comercializare a pachetelor de servicii turistice, republicată;

h) care intră sub incidenţa Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 14/2011 pentru protecţia consumatorilor la încheierea şi executarea contractelor privind dobândirea dreptului de folosinţă pe o perioadă determinată a unuia sau a mai multor spaţii de cazare, a contractelor pe termen lung privind dobândirea unor beneficii pentru produsele de vacanţă, a contractelor de revânzare, precum şi a contractelor de schimb;

i) având ca obiect furnizarea afimentelor, băuturilor sau a altor bunuri destinate consumului casnic, livrate fizic de un profesionist care se deplasează frecvent şi periodic la locuinţa, reşedinţa sau locul de muncă al consumatorului;

j) de prestare a unor servicii de transport de pasageri;

k) încheiate prin intermediul automatelor sau incintelor comerciale automatizate;

I) încheiate cu furnizorii de servicii de comunicaţii electronice prin telefoane publice cu plată, pentru utilizarea acestora, sau încheiate pentru utilizarea unei conexiuni unice, care presupune executarea unei singure prestaţii, realizată simultan încheierii contractului şi nemijlocit prin intermediul telefonului, internetului sau faxului, ca urmare a solicitării consumatorului.

Utile

OUG 34/2014

Model formular de retragere dintr-un contract şi instrucţiuni de completare

Totodată, nu se aplică în cazul contractelor în afara spaţiilor comerciale în care plata ce trebuie efectuată de către consumator este mai mică decât echivalentul în lei a 10 euro la cursul de zi al Băncii Naţionale a României, cu excepţia situaţiilor de care se aplică şi acestor contracte. în cazul contractelor de prestări servicii valoarea contractului este stabilită prin înmulţirea valorii lunare a serviciului cu durata contractului.

Printre noutăţile aduse de ordonanţa de urgenţă reţinem:

- Introducerea unui termen unic de 14 zile de retragere din contractele încheiate la distanţă şi al celor negociate în afara spaţiilor comerciale. Cu alte cuvinte, un contract poate fi rupt în două săptămâni de la semnare.

- Introducerea unui formular tipizat 1) de retragere, armonizat, care să poată fi utilizat de consumatori pentru simplificarea procesului de retragere şi crearea securităţii juridice precum şi a unui set de informaţii 2) privind drepturile de retragere;

- Armonizarea normelor referitoare la momentul în care ar trebui să se efectueze livrarea. Astfel, dacă părţile nu cad de acord asupra unei anumite date de livrare, comerciantul ar trebui să livreze bunurile cât se poate de repede, dar în orice caz nu mai târziu de 30 de zile de la data încheierii contractului. Mai mult, în cazul în care comerciantul nu livrează bunurile/prestează serviciile în acest termen, în anumite circumstanţe, se acordă comerciantului un termen suplimentar rezonabil;

- În cazul vânzării nesolicitate, consumatorul este scutit de obligaţia de plată în legatură cu bunurile sau serviciile nesolicitate.- În ceea ce priveşte momentul de transfer al riscurilor, se consideră că un consumator a dobandit posesia fizică a bunurilor în momentul în care le-a primit; acest fapt va ajuta consumatorul să nu fie obligat să primească un bun defect, profesionistul (vânzătorul) pretextând că din cauza transportului sau din alte cauze neimputabile lui, bunul era proprietatea consumatorului de la data achiziţionării, deci nu răspunde;- Comerciantilor li se interzice perceperea de la consumatori a unor comisioane care depăşesc costul suportat de comercianţi pentru utilizarea unui anumit mijloc de plată;

- În situaţia în care profesionistul nu comunică informaţiile privind dreptul de retragere, ordonanţa stabileşte că acesta va fi valabil timp de 12 luni de la data expirării celor 14 zile iniţiale.

- În situaţia unei retrageri, profesionistul este obligat să ramburseze consumatorului toate sumele primite drept plată în maxim 14 zile de la data la care s-a consemnat dreptul de retragere. Totuşi, profesionistul nu este obligat să ramburseze costurile transportului, dacă atunci când a făcut comanda, consumatorul a optat pentru o livrare altfel decât standard.

Ordonanţa stabileşte o serie de informaţii clare şi inteligibile pe care profesionistul este obligat să le furnizeze consumatorului, înainte ca un contract la distanţă sau în afara spaţiilor comerciale să fie încheiat şi să-şi producă efectele. Aceste informaţii pe care consumatorul trebuie sa le aibă la încheierea contractului sunt:

- identificarea clară a produsului sau serviciului respectiv, cu prezentarea principalelor caracteristici ale acestora;

- datele de identificare ale profesionistului: denumirea comercială, adresa poştală, precum şi date de contact (numere de telefon, fax, adrese de e-mail etc.);

- preţul total al produsului/serviciului respectiv, cu modalitatea de stabilire a acestuia, dacă este cazul;

- dacă preţul include sau nu taxe de transport sau expediere, dacă transportul/expedierea sunt  suportate de către profesionist sau nu:

- planuri tarifare, dacă e vorba de furnizare de anumite servicii (cum ar fi cele de telefonie mobilă sau internet) şi costurile suplimentare extra-abonament;

- modalităţile de plată (dintr-o dată, în rate, pe bază de abonament lunar etc.), condiţiile de livrare, executare;

- dacă există prevăzut dreptul de retragere şi condiţiile, termenele sau procedurile aferente acestuia;

- informaţia explicită şi clară daca nu există dreptul de retragere;

- dacă există costuri pe care le suportă consumatorul odată cu retragerea şi care sunt ele;

- specificaţii tehnice, dacă este cazul, condiţii de funcţionare optimă (de exemplu, în cazul unui program software, cerinţele minime de operare ale computerului, necesare pentru rularea optimă a programului);

- conformitatea produsului şi/sau serviciului cu prevederea unor garanţii legale de funcţionare;

- dacă au intervenit date noi, termene noi care nu mai conferă identitatea produsului/serviciului faţă de reclama iniţială;

- existenţa unei garanţii comerciale, termenul acesteia şi posibilitatea de reparare înauntrul acelui termen sau de schimbare a produsului cu unul similar şi cu aceleaşi caracteristici.

Aceste informaţii trebuie să fie redactate într-un limbaj simplu şi concis, iar în cazul redactării pe hârtie sau orice alt suport, informaţiile trebuie sa fie lizibile. Profesionistul, de asemenea, trebuie să transmită consumatorului un exemplar al contractului, dacă acesta este de tipul celui încheiat în afara spaţiilor comerciale sau la distanţă.

Într-un contract încheiat la distanţă, trebuie ca profesionistul să pună în vedere consumatorului faptul că realizarea unei comenzi implică obligaţia de a plăti într-un mod lipsit de echivoc, vizibil.

În cazul în care profesionistul urmăreşte încheierea unui contract la distanţă telefonic, trebuie să-şi decline la început identitatea şi să anunţe scopul comercial al apelului. În această situaţie, efectele juridice ale contractului se aplică doar după ce consumatorul a semnat oferta, deci cu alte cuvinte, angajamentul consumatorului devine aplicabil dacă trimite consimţământul semnat pe un suport durabil. Deci simpla acceptare verbală nu dă naştere vreunei obligaţii pentru consumator.

Ordonanţa de urgenţă prevede modificarea următoarelor acte normative:

1. O.G. nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor

2. Legea nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între profesionişti şi consumatori;

3.  Legea nr. 449/2003 privind vânzarea produselor şi garanţiile asociate acestora;

4.  O.U.G. nr. 111/2011 privind comunicaţiile electronice.

Şi de asemenea, abrogă:

1. O.G. nr. 106/1999 privind contractele încheiate în afara spaţiilor comerciale;

2. O.G. nr. 130/2000 privind protecţia consumatorilor la încheierea şi executarea contractelor la distanţă.

Atenţie!! Atât textul OUG 34 anexat acestui articol, cât şi formularul de mai sus au un caracter informativ şi nu reprezintă documente oficiale. Pentru conformitate studiaţi textul publicat în Monitorul Oficial al României.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO